MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tortoise veksel mot ESU
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tortoise veksel mot ESU

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 20:30
Her er ei lenke som sier hvordan du må ruke dioder for å kunne ta Tprtoise med SwitchPilot.


Selv bruker jeg ESU ECOS og Tortoise, men med DCC styring fra DCC Concepts, har fungert veldig bra


Terje
Back to Top
TrondH View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 august 2016
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TrondH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 21:13
Originally posted by GETEL57 GETEL57 wrote:

Her er ei lenke som sier hvordan du må ruke dioder for å kunne ta Tprtoise med SwitchPilot.

Kan du forklare meg hvordan den kretsen der virker?

Bare for ordens skyld, forstår jeg det riktig at J3 1 og 2 er tilkoplingene til motoren.  Og at J1 er til switchpiloten, der pin 2 er jord, og 1 og 3 er de to utgangene?
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2016 at 09:29

Originally posted by TrondH TrondH wrote:

Originally posted by GETEL57 GETEL57 wrote:

Her er ei lenke som sier hvordan du må ruke dioder for å kunne ta Tprtoise med SwitchPilot.

http://www.progweb.com/en/2011/06/ecos-aiguilles/

 

Kan du forklare meg hvordan den kretsen der virker?

 

Bare for ordens skyld, forstår jeg det riktig at J3 1 og 2 er tilkoplingene til motoren.  Og at J1 er til switchpiloten, der pin 2 er jord, og 1 og 3 er de to utgangene?



Utgangen som skal brukes på Switchpilot må være konfigurert for vekslende konstant utgang (sett CV3,4,5 eller 6 til "64").  Da ligger én av utgangspinnene("1" eller "3") til 0V ("jord"), mens den andre er åpen.  Punkt "2" er felles pluss, jeg kaller den "+12V".


Koblingen utgjør den øvre halvparten av en helbrokobling.   Switchpilotens utganger utgjør den nedre halvdelen.

Anta at "1" ligger til 0V, mens "3" er åpen.  Da vil høyre side av motoren legges til 0V gjennom R3 og D2, mens venstre side legges til +12V gjennom R2 og Q1.  Q1 leder fordi den får basestrøm gjennom R1.

Om "3" ligger til 0V, og "1" er åpen blir det motsatt, slik at motoren går andre veien.

Koblingen kan forenkles ved å bruke PNP-transistorer i stedet:


Back to Top
TrondH View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 august 2016
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TrondH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2016 at 10:13
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Utgangen som skal brukes på Switchpilot må være konfigurert for vekslende konstant utgang (sett CV3,4,5 eller 6 til "64").  Da ligger én av utgangspinnene("1" eller "3") til 0V ("jord"), mens den andre er åpen.  Punkt "2" er felles pluss, jeg kaller den "+12V".

Ah, jeg antok at fellespunktet,2, var 0V.  Men hvis det er 12V så gir jo kretsen mening.

Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2016 at 06:58
Har fått motstand i hus, men får fortsatt ikke dette til å funke. Tør jeg strekke strikken så langt å spørre om du har mulighet for å ta nærfoto av en kobling med motstand. Har mistanke om at jeg med mine 12 elektrotomler ikke gjør dette riktig.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2016 at 09:51
En oppfølging til denne tråd. Har dessverre vært fraværende en stund, men nå funker mine Tortoise med ESU dekoder nesten perfekt. Måtte inn med motstand og grunnen til at dette ikke funket fra start var noe så enkelt som dårlig kontakt. Nå har jeg en annen problemstilling som jeg håper noen kan gi meg svar på. Har lagt inn motstand 100 ohm og som sagt funker dette med unntak av hvis jeg ikke holder switch knapp på musen lenge nok inne. Hvis jeg gir et "kort" trykk går bare Tortoisen til midtstilling og stopper der. Noen ganger tar den hele turen, men som regel stopper den halvveis. Gir jeg et lite trykk til tar den resten av turen. Holder jeg knappen på musen inne litt lenger så går Tortoisen hele turen. Er dette slik det er, eller har noen erfaring med dette og kan bekrefte at slik er det bare, eller løsning til hva som må evnt endres??
Har koblet opp 3 Tortoiser og det er likt på alle.
 
 
Vil samtidig ønske alle en riktig GOD JUL
Back to Top
TrondH View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 august 2016
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TrondH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2016 at 17:06
Du må antakeligvis stille en CV som forteller hvor lenge utgangen skal stå på.

Se i manualen om det er en liste over CVer.

Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2016 at 18:13
I programmeringsvinduet for skiftedekodere så kan du velge mellom pulse og Toggle, videre kan du velge om den skal gålengre enn den oppsatte standardisert 0,25 sec til 2,5 sek.
Ifølge manualen og egen erfaring så må du slette dekoderen helt hvis du har endret dette for å få det tilbake til startoppstillingen.
Håper det kan hjelpe noe
Terje
Back to Top
Jonher View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 januar 2005
Location: Neutral Zone
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonher Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2016 at 09:14
Originally posted by mikki mikki wrote:

En oppfølging til denne tråd. Har dessverre vært fraværende en stund, men nå funker mine Tortoise med ESU dekoder nesten perfekt. Måtte inn med motstand og grunnen til at dette ikke funket fra start var noe så enkelt som dårlig kontakt. Nå har jeg en annen problemstilling som jeg håper noen kan gi meg svar på. Har lagt inn motstand 100 ohm og som sagt funker dette med unntak av hvis jeg ikke holder switch knapp på musen lenge nok inne. Hvis jeg gir et "kort" trykk går bare Tortoisen til midtstilling og stopper der. Noen ganger tar den hele turen, men som regel stopper den halvveis. Gir jeg et lite trykk til tar den resten av turen. Holder jeg knappen på musen inne litt lenger så går Tortoisen hele turen. Er dette slik det er, eller har noen erfaring med dette og kan bekrefte at slik er det bare, eller løsning til hva som må evnt endres??
Har koblet opp 3 Tortoiser og det er likt på alle.
 
 
Vil samtidig ønske alle en riktig GOD JUL

Jeg bruker z21, og på iphone appen så har jeg en innstilling: App Settings > Controls toggle time (100-500ms) : der står det 350 ms. Og da antar jeg at det er den innstillingen som brukes for å styre ESUen sin puls-tid når man penser. 
Vil tro som de andre skriver, at du må på en måte programmere ESU til å bruke lengere puls?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.