MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tortoise veksel mot ESU
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tortoise veksel mot ESU

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Jonher View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 januar 2005
Location: Neutral Zone
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonher Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tortoise veksel mot ESU
    Posted: 20 desember 2016 at 09:14
Originally posted by mikki mikki wrote:

En oppfølging til denne tråd. Har dessverre vært fraværende en stund, men nå funker mine Tortoise med ESU dekoder nesten perfekt. Måtte inn med motstand og grunnen til at dette ikke funket fra start var noe så enkelt som dårlig kontakt. Nå har jeg en annen problemstilling som jeg håper noen kan gi meg svar på. Har lagt inn motstand 100 ohm og som sagt funker dette med unntak av hvis jeg ikke holder switch knapp på musen lenge nok inne. Hvis jeg gir et "kort" trykk går bare Tortoisen til midtstilling og stopper der. Noen ganger tar den hele turen, men som regel stopper den halvveis. Gir jeg et lite trykk til tar den resten av turen. Holder jeg knappen på musen inne litt lenger så går Tortoisen hele turen. Er dette slik det er, eller har noen erfaring med dette og kan bekrefte at slik er det bare, eller løsning til hva som må evnt endres??
Har koblet opp 3 Tortoiser og det er likt på alle.
 
 
Vil samtidig ønske alle en riktig GOD JUL

Jeg bruker z21, og på iphone appen så har jeg en innstilling: App Settings > Controls toggle time (100-500ms) : der står det 350 ms. Og da antar jeg at det er den innstillingen som brukes for å styre ESUen sin puls-tid når man penser. 
Vil tro som de andre skriver, at du må på en måte programmere ESU til å bruke lengere puls?
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2016 at 18:13
I programmeringsvinduet for skiftedekodere så kan du velge mellom pulse og Toggle, videre kan du velge om den skal gålengre enn den oppsatte standardisert 0,25 sec til 2,5 sek.
Ifølge manualen og egen erfaring så må du slette dekoderen helt hvis du har endret dette for å få det tilbake til startoppstillingen.
Håper det kan hjelpe noe
Terje
Back to Top
TrondH View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 august 2016
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TrondH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2016 at 17:06
Du må antakeligvis stille en CV som forteller hvor lenge utgangen skal stå på.

Se i manualen om det er en liste over CVer.

Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2016 at 09:51
En oppfølging til denne tråd. Har dessverre vært fraværende en stund, men nå funker mine Tortoise med ESU dekoder nesten perfekt. Måtte inn med motstand og grunnen til at dette ikke funket fra start var noe så enkelt som dårlig kontakt. Nå har jeg en annen problemstilling som jeg håper noen kan gi meg svar på. Har lagt inn motstand 100 ohm og som sagt funker dette med unntak av hvis jeg ikke holder switch knapp på musen lenge nok inne. Hvis jeg gir et "kort" trykk går bare Tortoisen til midtstilling og stopper der. Noen ganger tar den hele turen, men som regel stopper den halvveis. Gir jeg et lite trykk til tar den resten av turen. Holder jeg knappen på musen inne litt lenger så går Tortoisen hele turen. Er dette slik det er, eller har noen erfaring med dette og kan bekrefte at slik er det bare, eller løsning til hva som må evnt endres??
Har koblet opp 3 Tortoiser og det er likt på alle.
 
 
Vil samtidig ønske alle en riktig GOD JUL
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2016 at 06:58
Har fått motstand i hus, men får fortsatt ikke dette til å funke. Tør jeg strekke strikken så langt å spørre om du har mulighet for å ta nærfoto av en kobling med motstand. Har mistanke om at jeg med mine 12 elektrotomler ikke gjør dette riktig.
Back to Top
TrondH View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 august 2016
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TrondH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2016 at 10:13
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Utgangen som skal brukes på Switchpilot må være konfigurert for vekslende konstant utgang (sett CV3,4,5 eller 6 til "64").  Da ligger én av utgangspinnene("1" eller "3") til 0V ("jord"), mens den andre er åpen.  Punkt "2" er felles pluss, jeg kaller den "+12V".

Ah, jeg antok at fellespunktet,2, var 0V.  Men hvis det er 12V så gir jo kretsen mening.

Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2016 at 09:29

Originally posted by TrondH TrondH wrote:

Originally posted by GETEL57 GETEL57 wrote:

Her er ei lenke som sier hvordan du må ruke dioder for å kunne ta Tprtoise med SwitchPilot.

http://www.progweb.com/en/2011/06/ecos-aiguilles/

 

Kan du forklare meg hvordan den kretsen der virker?

 

Bare for ordens skyld, forstår jeg det riktig at J3 1 og 2 er tilkoplingene til motoren.  Og at J1 er til switchpiloten, der pin 2 er jord, og 1 og 3 er de to utgangene?



Utgangen som skal brukes på Switchpilot må være konfigurert for vekslende konstant utgang (sett CV3,4,5 eller 6 til "64").  Da ligger én av utgangspinnene("1" eller "3") til 0V ("jord"), mens den andre er åpen.  Punkt "2" er felles pluss, jeg kaller den "+12V".


Koblingen utgjør den øvre halvparten av en helbrokobling.   Switchpilotens utganger utgjør den nedre halvdelen.

Anta at "1" ligger til 0V, mens "3" er åpen.  Da vil høyre side av motoren legges til 0V gjennom R3 og D2, mens venstre side legges til +12V gjennom R2 og Q1.  Q1 leder fordi den får basestrøm gjennom R1.

Om "3" ligger til 0V, og "1" er åpen blir det motsatt, slik at motoren går andre veien.

Koblingen kan forenkles ved å bruke PNP-transistorer i stedet:


Back to Top
TrondH View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 august 2016
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TrondH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 21:13
Originally posted by GETEL57 GETEL57 wrote:

Her er ei lenke som sier hvordan du må ruke dioder for å kunne ta Tprtoise med SwitchPilot.

Kan du forklare meg hvordan den kretsen der virker?

Bare for ordens skyld, forstår jeg det riktig at J3 1 og 2 er tilkoplingene til motoren.  Og at J1 er til switchpiloten, der pin 2 er jord, og 1 og 3 er de to utgangene?
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 20:30
Her er ei lenke som sier hvordan du må ruke dioder for å kunne ta Tprtoise med SwitchPilot.


Selv bruker jeg ESU ECOS og Tortoise, men med DCC styring fra DCC Concepts, har fungert veldig bra


Terje
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 20:00
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:



Måten jeg ville løst dette på, er først kjøpt en Arduino til kr 130.  Denne har 15 utganger.   ...

Jeg har vel en viss følelse av at terskelen på prøve seg på en Arduino ligger ganske høyt? Jeg vil i hvert fall tro at de som gjør det, allerede er godt oppdatert på elektronikk/programmering generelt.


Hei,

Hovedproblemet med Arduino er at alle som ikke har prøvd, tror det er så vanskelig.  På et annet modelljernbaneforum ble det hevdet at det som tar en måned med en tradisjonell microcontroller, tar en time med Arduino.

Det mange ikke er klar over er at Arduino ble oprinnelig laget på et Universitet i Italia for at ikke tekniske studenter på et designstudium kan lage interaktive utstillinger (Blinkende LYS).

Her er et eksempel på et videokurs (gratis hvis du ikke tar testene / eksamen) fra Universitty of Irvine, California, som starter med introduksjon til programmering og ender opp med tilkobling av sensorer etc. Til Arduinoen. (ca 5 timer i uken, totalt 4 uker)

https://www.coursera.org/learn/arduino-platform#

 

Det finnes også tusenvis av sider med hvordan komme igang noen av dem også fokusert mot modelljernbane. For eksempel denne :

http://mrrwa.org/wp-content/uploads/2011/07/ModelRailroadingWithArduino.pdf

Men det er klart - hvis man kun er interessert i å bruke ting som andre har laget, er det kanskje enklere veier til målet, og da er vi inne på en viktig samfunnsdebatt i Norge.  Skal vi kun bruke det andre har laget, eller skal vi fortsatt produsere  noe selv i dette landet ?.

Eller så tror jeg også at suksessen til både Arduino og Raspberry Pi, er til stor grad at mange bare bruker det andre har utviklet.

Til slutt -  beklager å ha sporet av en av de få aktive trådenne på forumet


Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 19:37
Originally posted by mikki mikki wrote:



De har lik motstand. (Om de er ulike så tror jeg at motoren vil bruke ulik tid frem og tilbake.)
Det fungerer fint uten extension for min del. 


Det skal jo også fungere uten extention. Det var bare det at jeg forstod at det kan være en løsning, og siden jeg har en extention liggende enkte jeg at jeg muligens skulle prøve. Ellers venter jeg til jeg får motstand på plass og tar det derfra.[/QUOTE]

Hvis jeg forstår bruksanvisningen korrekt, brukes extension kun for å få ut riktig spenning uten bruk av motstander.  Hvis du da har extention liggende - hvorfor ikke prøve den ?
Back to Top
TrondH View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 august 2016
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TrondH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 14:49
Originally posted by Jonher Jonher wrote:

Leser nå at de anbefaler ende lavere motstand, rundt 100 ohm. (Jeg skal bytte til lavere enn det jeg har).

Hvis motoren går greit slik det er nå ville jeg ikke satt inn en lavere motstand.  Det vil bare utvikle mer varme.

Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 13:53


De har lik motstand. (Om de er ulike så tror jeg at motoren vil bruke ulik tid frem og tilbake.)
Det fungerer fint uten extension for min del. 
[/QUOTE]

Det skal jo også fungere uten extention. Det var bare det at jeg forstod at det kan være en løsning, og siden jeg har en extention liggende enkte jeg at jeg muligens skulle prøve. Ellers venter jeg til jeg får motstand på plass og tar det derfra.
Back to Top
Jonher View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 januar 2005
Location: Neutral Zone
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonher Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 13:49
Originally posted by mikki mikki wrote:

Takk for dine svar. Betyr det at du har forskjellig motstand på hver ledning. I den side du refererer til så ser jeg også at de har forslag om å bruke extention for å løse problemet. Nå mener jeg at ikke det burde være nødvendig, men jeg har en exention liggende, så det er mulig jeg etter hvert forsøker dette.

De har lik motstand. (Om de er ulike så tror jeg at motoren vil bruke ulik tid frem og tilbake.)
Det fungerer fint uten extension for min del. 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 11:20
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:



Måten jeg ville løst dette på, er først kjøpt en Arduino til kr 130.  Denne har 15 utganger.   ...

Jeg har vel en viss følelse av at terskelen på prøve seg på en Arduino ligger ganske høyt? Jeg vil i hvert fall tro at de som gjør det, allerede er godt oppdatert på elektronikk/programmering generelt.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 11:17
Man kan vel ikke stort mer med et vanlig multimeter innstilt på AC måle om det er DCC-"spenning" på sporet eller ikke. Men det kan i mange tilfeller være akkurat det man er ute etter å sjekke.
Svein S
Back to Top
TrondH View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 august 2016
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TrondH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 10:12
Med mindre du har et såkalt "True RMS" voltmeter så vil du ikke få en korrekt måling av DCC signalet.
Hvis du har et slikt som er kjøpt for 100 kroner på Biltema så måler det kun korrekt vekselspenning på 50-60hz sinuskurve.

Når det er sagt så er nok et billig multimeter godt nok for de fleste, men viktig å være klar over.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 09:24
Takk for dine svar. Betyr det at du har forskjellig motstand på hver ledning. I den side du refererer til så ser jeg også at de har forslag om å bruke extention for å løse problemet. Nå mener jeg at ikke det burde være nødvendig, men jeg har en exention liggende, så det er mulig jeg etter hvert forsøker dette.
Back to Top
Jonher View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 januar 2005
Location: Neutral Zone
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonher Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 09:00
Sjekket nå og det er 16V som z21 er innstilt med, jeg mener det er standard fabrikkinnstillinger. 
Motstand på det ene paret var ca. 376 ohm, den andre paret var ca. 290ohm. 

Ved å måle AC på skinnene får jeg 25V, DC måler jeg ca 6V. (Men å måle spenningen på DCC pulsen går vel ikke med et enkelt multimeter).

Jeg slett også endel med å skjønne dette, så etter en god del research så var det i denne diskusjonstråden jeg fant løsningen: http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/48003-esu-switch-pilot/
Kal: "You do not need the extension, you just need a pair of 1 watt 100ohm resistors per output. Anything will work with anything if you know what you are doing and have the resources to implement." Smile
Leser nå at de anbefaler ende lavere motstand, rundt 100 ohm. (Jeg skal bytte til lavere enn det jeg har).

Jeg kjøpte motstandene på Clas Ohlson for lenge siden, men ser ikke ut til at de har det lenger. 
Jeg har også kjøpt fra http://www.electrokit.com/

Det kan godt hende at denne løsningen ikke er helt patent, men ser ut til å fungere, men det er bare noen uker siden jeg koblet den opp. 




Edited by Jonher - 11 oktober 2016 at 09:30
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 08:43
Originally posted by ses ses wrote:

Spenningen på DCC på sporet er tett opp mot 17 volt målt med et multimeter innsilt på AC, så kanskje det er det han mener.

Svein, med begrenset kunnskap om DCC.


Det er riktig tenkt
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 08:36
Spenningen på DCC på sporet er tett opp mot 17 volt målt med et multimeter innsilt på AC, så kanskje det er det han mener.

Svein, med begrenset kunnskap om DCC.
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 06:44
[


Jonher sier at han kjører på 17 volt.  Kjører du på så høy spenning?

 


Omtrent der ja.
Back to Top
TrondH View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 august 2016
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TrondH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 01:21
Originally posted by mikki mikki wrote:

Forstår tegningen din, og skjønner jeg må legge inn motstand ellers blir spenningen for stor.

Nei, da har du nok ikke helt skjønnt problemet er jeg redd.  Ideelt sett så ønsker vi ikke noe spenningsfall her.  Problemet er at vi trenger å vende polariteten, men vi har egentlig ikke det som trengs for å gjøre det korrekt.  (Da trenger du en slik H-bro som jeg snakket om lengre oppe).

Skal vi se om jeg klarer å forklare dette uten å lage flere tegninger.


* Vi har en tilkopling til jord og to forskjellige som kan være +12V.

*Hvis vi bare kopler motoren mellom +12v og jord så kjører den bare veien.  Som du har oppdaget.

*Vi ønsker derfor å bruke den andre utgangen til å sette +12v på motsatt pol av motoren.

*Men der har vi jo allerede koplet til jord.  Og hvis vi nå setter spenning på så vil vi få en full kortslutning.  Som i verste fall ødelegger utgangstransistoren på Switchpiloten.  (Nå er det jo lov å håpe at den har noen slags sikring mot dette).

*Så derfor putter vi inn en motstand mellom hver av utgangene og jord.  Nå har vi ikke lengre full kortslutning til jord vi har i stedet en motstand mellom utgang og jord som stort sett ikke gjør annet enn å fungere som en liten varmeovn.  Og den andre kommer i serie med motoren.
Når vi endrer retning så bytter de oppgave.

*Motstanden i serie med motoren vil føre til et, antakeligvis, uønsket spenningsfall over motoren.
Men vi må ha den der når vi kjører andre veien for å unngå full kortslutning.


Var noe av det forståelig eller gjorde jeg ting bare værre nå?


Jonher sier at han kjører på 17 volt.  Kjører du på så høy spenning?

Hvis vi antar at Switchpiloten bare likeretter DCC spenning og ikke gjør noe mer spenningsregulering så vil du antakeligvis ende opp med ca. 15,5 volt ut etter å ha tapt 0,75 i hver likeretterdiode. 

Jonher sier også at han bruker motstander på ca. 400 ohm.  400 ohm er ikke en motstandsverdi som finnes i vanlige motstandsserier, nærmeste er 390.

Den motstanden på 390 ohm som da ligger med 15,5 volt over seg vil da he en strøm gjennom seg på:
I = U/R
I= 15,5V/400 Ohm
I=40mA

Den vil da utvikle:
P=U*I
P=15,5V*40mA
P=0,62W

Siden dette ikke skal stå med spenning på hele tiden vil antakeligvis holde med en ganske vanlig 0,6 watts motstand. 
Hvis den står med spenning på hele tiden vil den bli ganske varm, men det skal den jo ikke gjøre i dette tilfellet.  Men jeg ville nå kanskje valgt en 1W motstand likevel.


Originally posted by mikki mikki wrote:

Hva slags motstand bruker du, og hvor kjøper du slike?
De elektronikkforhandlerene som jeg bruker i forbindelse med arbeid er:

Jeg vet at ihvertfall Elfa selger til privatpersoner.
Men hvis du bare skal ha et par motstander som koster en krone stykket så blir det relativt dyr porto.  Så jeg tror jeg ville prøvd å finne noe på eBay.
Her f.eks.:


Back to Top
Jonher View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 januar 2005
Location: Neutral Zone
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonher Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2016 at 23:57
Hei. Det var mange spørsmål her. :-)

strømforsyning er direkte fra Main, skinnene, z21 "track". Ingen ekstra trafo.
Ja, ledningen fra 2 og 4 på esu utgangen går til 1 og 8 på tortoisen. (Som er markert som M på den tegningen)
Motstanderne er på Ca 400 Ohm, om jeg husker riktig. Det er 17 V dcc på sporet.
Jeg har ingen extension.

En ting jeg sliter litt med er å få byttet spenning på frog, men det har vel med posisjonen til tortoisen å gjøre tror jeg. (Bruker tilkobling 4 på tortoisen for å mate frog)
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2016 at 23:11
Mikki,

Det vi driver med er stort sett en hobby hvor veien er viktigere en målet.  Her kommer mine personlige erfaringer / meninger. Mange (de fleste?) er nok uenig med meg, men jeg har kommet til at man har tre muligheter med elektronikken :

  1. Bygg elektonikken fra bunnen av selv.  Etter min mening er det viktigste med denne hobbyen å lære ting.  Hjemmelaget elektronikk er billig, men tar tid, og man må lære hvordan det fungerer.
  2. Kjøp ferdige løsninger i ditt tilfelle SwitchPilot med Extension, og følg bruksanvisningen.
  3. Gjør det etter min mening på feil måte : Kjøp en elektronikkkomponent, som ikke helt fungerer som ønsket, og bygg elektronikk for å komme rundt problemet (motstander, releer etc).  Problemet med dette alternativet, er at det blir dyrt,  vanskelig å få til å virke, og når noe går istykker, kan du ikke reparere det selv - og leverandør vil ikke ta det som reklamasjon, fordi du har brukt produktet feil.

Det finnes selvfølgelig ingen klare grenser mellom 3 og henholdsvis 1 og 2.

Måten jeg ville løst dette på, er først kjøpt en Arduino til kr 130.  Denne har 15 utganger.  Du trenger 2 per motor (koble tortuisen mellom to 5 volt logikkutganger, slik at du kan snu polariteten.  Tortuisen bruker så lite strøm, og fungerer greit på 5 volt slik at du ikke trenger noen H-Bridge eller lignende, men kan koble de rett på.  Litt på kanten, men det værste som kan skje er at du ødelegger en krets til kr 20 (Prosessoren til Arduinoen).  Når du trenger flere utganger må du kjøpe en tillegskrets til kr 10 (MCP23016) som har 16 utganger og derved kan drive 8 nye Tortuiser)  Ulempen eller fordelen med denne løsningen er at du må lære deg litt elektronikk og litt programmering.  Jeg ville nok også brukt servoer istedenfor Tortuiser, fordi det er mye rimeligere)

Dette var ikke noe svar på problemet ditt, og det er vel ikke helt enkelt å forstå alle detaljene , man kanskje noe å tenke på både for deg og andre.

Hilsen en som har hatt elektronikk som hobby i 50 år - bortsette fra et par år hvor det var heltidsjobb eller jobb ved siden av studier.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2016 at 21:31
Beklager men jeg er lite bevandret i elektronikkens verden. Jeg har ingen motstand mellom Tortoise og ESU. Forstår tegningen din, og skjønner jeg må legge inn motstand ellers blir spenningen for stor. Hva slags motstand bruker du, og hvor kjøper du slike?
Back to Top
TrondH View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 august 2016
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TrondH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2016 at 21:14
Originally posted by mikki mikki wrote:

Originally posted by Jonher Jonher wrote:

Slet endel med å skjønne hvordan dette skulle gjøres, men denne løste det for meg: http://www.rmweb.co.uk/community/uploads/gallery/album_2893/gallery_1052_2893_218206.jpg


Det er akkurat slik jeg mener også å ha gjort det. Hvis jeg forstår din tegning riktig så har du fra Tortoise kontakt fra nr 1 og 8 som går inn i pilot kontakt 2 og 4 sett fra venstre. Din kontakt i pilot til nr 3 går den fra 4 eller 5 på Tortoise, og har du forbindelse mellom 2-3-og 4 på pilot?

Nei, tegningen viser to motstander.

Når en av utgangene er høy blir da den ekvivalente kretsen slik:


Det vil fungere hvis motstandene er betydelig mindre enn motstanden i motoren.  Slik at spenningsfallet over R2 blir lite nok til at motoren går.
Men det vil gå relativt stor strøm i R1.  Pass på at du bruker motstander som tåler stor nok effekt.

Jonher, hvilken størrelse bruker du på motstandene?  Både Ohm og Watt.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2016 at 21:08
Originally posted by TrondH TrondH wrote:

Nå har jeg ikke egentlig noe erfaring med Tortoise heller, men er ikke de beregnet å stå med spenning på  i en av retningene hele tiden?


Tortoise kan står med spenning på hele tiden, men trenger det bare i det den slår over. Det er en ulempe med bare pulsstrøm, og det er at fjæra som legger over tungen da kan gå ørlite tilbake mot midtstilling, mens den med konstantsstrøm holdes fast i en av ytterposisjonene. Men siden utslaget gjerne er så stort at fjæra (pianotråden?) står i spenn i ytterposisjonene, gjør det inen ting om det spennet avtar litt, dvs. ikke mer enn at tungen likevel blir liggende trygt til den ene eller andre siden,Lagre
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2016 at 18:29
Et spørsmål til. Har du egen strømtilførsel (egen trafo) eller har du koblet det hele til spor?
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2016 at 18:23
Originally posted by Jonher Jonher wrote:

Jeg koblet opp med z21 og switchpilot for noen uker siden. Jeg programmerte ikke noen cv verdier eller noe slikt. Slet endel med å skjønne hvordan dette skulle gjøres, men denne løste det for meg: http://www.rmweb.co.uk/community/uploads/gallery/album_2893/gallery_1052_2893_218206.jpg

Jeg trykket bare på den "learn" knappen til den blinket, og så sendte jeg et "switch-signal"... så fungerte det.


Det er akkurat slik jeg mener også å ha gjort det. Hvis jeg forstår din tegning riktig så har du fra Tortoise kontakt fra nr 1 og 8 som går inn i pilot kontakt 2 og 4 sett fra venstre. Din kontakt i pilot til nr 3 går den fra 4 eller 5 på Tortoise, og har du forbindelse mellom 2-3-og 4 på pilot?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.