MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Amerikanske modeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Amerikanske modeller

 Post Reply Post Reply
Author
ttjjj View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ttjjj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Amerikanske modeller
    Posted: 02 oktober 2016 at 23:16
Jeg kunne tenke meg å bli kjent med personer som samler på amerikanske modeller.

Håper det finnes noen.
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2016 at 11:17
Hei. Antar du først og fremst tenker på US modeller i HO?
Du skriver samler, men er det slik at kjøring av disse og bygging av anlegg ikke er så interessant?
Sistnevnte er min hovedfokus i O og HO skala, i tillegg til norsk HO ....
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2016 at 22:43
Det er nok flere "skapamerikanere" her på forumet. Selv har jeg både norsk og amerikansk. Fordelen med min amerikanske interesse er utvalget av modeller og at den historiske delen av det er svært godt dokumentert og mengder av informasjon tilgjengelig på nettet. Største utfordringen er å begrense seg. En annen ulempe er at store modeller krever stor minsteradius på anlegget og større på penser for å se godt ut. Men dette kan du omgå med å velge for eksempel et skifteområde som utgangspunkt. Jeg bygger anlegg på to nivå med norsk på det ene og US øverst. Du får si fra hva du øønsker av informasjon og meninger så får du garantert svar her på forumet
Terje
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2016 at 00:52
Jeg kjører Santa Fe ca 1960. Forbildet som gir inspirasjon til anlegget er hentet fra sidelinjen fra Santa Fes "Transcon" ned til Phoenix i Arizona.
Jeg kan ikke si at jeg "samler" på amerikansk, for mitt hovedfokus er på "operation" - trafikkspillet.
Vi er en liten gjeng som kjører på det fra tid til annen.
Pga dårlig helse går all bygging særdeles sakte.
Men jeg har glede av det jeg har og at vi kan kjøre.
Se link i signaturen min om du ønsker å lese mer om P&SF anlegget mitt.

Hvor holder du forresten til?




Edited by KnuT - 04 oktober 2016 at 00:54
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2016 at 22:56
Jeg har inntrykk av at ganske mange av oss har minst en amerikansk modell i samlingen sin, men hvor mange som faktisk har amerikansk mj som hovedfokus er ikke godt å si noe om.

Selv har jeg hatt fokus på amerikanske tog i alle fasonger og størrelser siden slutten av 80-tallet etter at jeg kjøpte mitt første Athearn SD40-2 med noen helt andre kjøreegenskaper enn de relativt dårlige Lima El13 og El14 som jeg hadde før den tid. Mye har skjedd på begge sider av dammen siden da, men jeg har ikke sett meg tilbake og trives helt klart best på den andre siden!

Fram til 2006 var det H0 for alle penga, men ble solgt inn på O da jeg var på NMRA-konferansen i Philadelphia (http://www.rrpicturearchives.net/archiveThumbs.aspx?id=14150) det året. Siden er det stort sett bare vært O med hovedfokus på Lehigh Valley og andre selskaper i nordøst på 70-tallet, men før Conrail ble startet i 1976. En tung tid for jernbanen i USA, men veldig fascinerende for oss som driver med mj med alle varianter av materiell og selskaper. Et sant virvarr av farger og smuss. Mye av materiellet så veldig slitent ut...

Er ellers med i den veldig uformelle grupperingen som kaller seg O'Norway (https://www.facebook.com/O-Norway-201213589902065/?fref=ts) og diskuterer bygging/kjøring/samling av amerikanske modeller på vårt eget forum. Av og til hender det også at vi treffes både til kjøring og sosiale treff, men vi bor ganske spredt flere steder i landet.

Har vært på mange gutteturer til USA med hovedfokus på togtitting og kommet i kontakt med mange av de kjente mj-byggerne og besøkt hjemmeanleggene deres.  En som jeg ikke har fått mulighet til å besøke er min gamle helt Bruce Chubb som MJ-bladet (https://www.facebook.com/mjbladet/?fref=ts) har en reportasje fra i det nummeret som er i trykken denne uka. Gleder meg til det!
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2016 at 12:30
...og jeg har hatt endel interesse for amerikansk MJ i H0.  Nå er interessen dreid mer over mot andre områder, så kvitter meg med mye av dette.  Det er først og fremst med forbilde CSX og alle mulige rare selskaper som er gått inn i "slektstreet" deres.  Diesel og damp, mest DC/DCC; men også alt fra reklameblyanter til aksjebrev, håndbøker og-og-og...

Bare å ta kontakt om noe slikt kan være av interesse for noen av dere! :-)
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2016 at 21:52
Her har du en god film om de største dampmaskinene, men også mye teknisk info om damp


Terje
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.