MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Loddevann?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Loddevann?

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Loddevann?
    Posted: 26 september 2016 at 15:10
Jeg er tom for loddevann, og trenger et par dl. 12,5% forsforsyre.
Undersøkelser viser at det letteste å få tak i er 75% fosforsyre i litersflasker.

Dette gir 6 liter 12,5% forsforsyre. Siden fosforsyre har begrenset holdbarhet er dette uhorvelig mye loddevann for én modellbygger.

Tenker derfor å dele opp dette i flasker på 2,5dl-3,0dl flasker for videresalg.

Så hvis noen har bruk for loddevann kan de ta kontakt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 15:56
Jeg trenger for egen del, og vi kan godt ha et par flasker stående på klubben også. Det er ikke lenge siden vi gikk å lette etter den flaska vi trodde vi hadde stående.
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 18:49
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg trenger for egen del, og vi kan godt ha et par flasker stående på klubben også. Det er ikke lenge siden vi gikk å lette etter den flaska vi trodde vi hadde stående.


Fint. Tar med flaska på klubben.
Det betyr at alle som tar turen innom TMJK på Nidarvoll på tirsdager mellom 20 og 22 kan få med seg en slant fosforsyre mot en liten slant.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 19:39
Köpte några liter fosforsyra för ett par år sedan, och syran är på 85% och vid en 12% blandning så får jag 7-liter.
Har inte märkt att syran skulle vara begränsad i hållbarhet, utan den har en lika bra effekt nu som när den var ny. 
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 20:17
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Köpte några liter fosforsyra för ett par år sedan, och syran är på 85% och vid en 12% blandning så får jag 7-liter.
Har inte märkt att syran skulle vara begränsad i hållbarhet, utan den har en lika bra effekt nu som när den var ny. 


Blandet du ut alt på en gang eller blander du ut bruksløsningen etterhvert?
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 21:21
Ibland har jag blandat upp som du kan se på bild. för att ge bort vid träffar.

För eget behov så blir det en 3st 3.5dl  drickyoghurt flaskor.
Och på arbetsbänken blir det en mindre behållare.
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2016 at 14:05
Jeg kan sikkert ha glede av litt!
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2016 at 17:52
Originally posted by jarleek jarleek wrote:

Jeg kan sikkert ha glede av litt!


Ta med deg eiketønna di så skal jeg fylle den opp!
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2016 at 19:28
Denne løsningen mht loddevann er den kun økonomisk eller er det en kvalitativ forskjell til ferdig loddevann??
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2016 at 20:21
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Denne løsningen mht loddevann er den kun økonomisk eller er det en kvalitativ forskjell til ferdig loddevann??


Hvis du får tak i ferdig utblandet loddevann er det selvsagt det beste. Det kan vel variere litt hva loddevann består av, men jeg vet ikke om det er noen forskjell i praktisk bruk. Mener å ha lest at standard loddevann er for etsende for vår bruk.

Og hvor får man egentlig kjøpt loddevann i våre dager? Jeg sjekket på Clas Olsson på Trondheim Torg, og de hadde ikke noen variant av loddevann, kun noe gelegreier uten innhodsfortegnelse.

12,5% fosforsyre er også det mange eminente modellbyggere sverger til, feks. Iain Rice. Loddetinnet som benyttes sammen med denne suppa er ofte 145 C tinn. Blant annet Rimbo Grande i Sverige selger dette.

1 liter 75% fosforsyre og et par dunker batterivann fra Biltema gir deg 6 liter loddevann til under 300,-. Har du et par kompiser å dele med har dere altså loddevann for de neste årene for et utlegg på rundt en hundrings.

Apropos lodding. Det som gjelder er å finne noe som fungerer for deg. En engelsk mesterbygger, Geoff Holt sverget til standard 60/40 elektrikerloddetinn med harpiks i kjernen. Altså et loddetinn som er sterkt diskreditert i modellbyggerkretser. Holt var profesjonell modellbygger fra 50-tallet og frem til sin død for et par år siden, og han fikk ingen klager på korrosjon på modeller grunnet flux-rester.

Edited by Håvard H - 27 september 2016 at 20:31
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2016 at 20:57
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

 
Og hvor får man egentlig kjøpt loddevann i våre dager? 

Det finnes faktisk i Jernia-butikker. Noen butikker har på lager, andre skaffer ila. et par dager.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2016 at 07:29
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

 
Og hvor får man egentlig kjøpt loddevann i våre dager? 


Det finnes faktisk i Jernia-butikker. Noen butikker har på lager, andre skaffer ila. et par dager.


Et godt og enkelt alternativ.
Men over en hundrings for 1 dl. er en ganske heftig pris sammenlignet med sjølblanda!
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2016 at 22:21
Hmm, jeg har ikke lagt merke til at det begynner å bli vanskelig å få tak på noe så enkelt som loddevann........hvor skal dette ende?

Etter å ha trykket litt rundt på dette internettet finner jeg ikke loddevann hos tidligere leverandører som Clas Ohlson, Biltema og ved et generelt søk kommer kun veldig dyre leverandører (Tess og Jernia).

Et hederlig unntak dukket imidlertid opp: NMJ, men fortsatt noe dyrere enn å lage sitt eget loddevann. Flere alternativer var å finne i det store utland, men prismessig lå de ganske likt med NMJ
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2016 at 07:11
Må innrømme at som uerfaren på området begynner jeg å lure. Har spurt hos både Clas Ohlson og Biltema etter loddevann eller Flux. Begge steder står ansatte nesten som et spørsmåltegn. En gang fikk jeg svar at siden det nå er Flux i loddetråden er ikke dette nødvendig lenger. Har loddet litt (ledninger til spor og lignende) og det ser ut til at dette henger som fjell. Hva vet jeg?????
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2016 at 08:56
Originally posted by mikki mikki wrote:


Må innrømme at som uerfaren på området begynner jeg å lure. Har spurt hos både Clas Ohlson og Biltema etter loddevann eller Flux. Begge steder står ansatte nesten som et spørsmåltegn. En gang fikk jeg svar at siden det nå er Flux i loddetråden er ikke dette nødvendig lenger. Har loddet litt (ledninger til spor og lignende) og det ser ut til at dette henger som fjell. Hva vet jeg?????


At guttene og jentene på Clas Olsson ikke vet hva loddevann er overrasker meg ikke de minste. Jeg tror de færreste av betjeningen vet hva lodding er.

Men han som svarte at det er flux i loddetråden var absolutt inne på noe. CO selger et 60/40 (bly/tinn legering) loddetinn i 0,8mm tråd med flussmiddel i kjernen. Dette er et ypperlig allround-loddetinn.

Til lodding av ledninger tror jeg man ofte kan klare seg med det innebygde flussmiddelet.

Men de av oss som driver med messingbyggesett og lignende har andre krav. I tillegg til å rense metallet (fjerne oksydering) hjelper loddevannet til at loddetinnet flyter ut. Poenget er at loddetinnet ikke skal "bule ut", det skal flyte ut til et tynt lag som ikke skal synes i det hele tatt når modellen er malt.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2016 at 09:08
Hva anbefales? Loddevann eller loddefett?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2016 at 09:18
Originally posted by mikki mikki wrote:


Hva anbefales? Loddevann eller loddefett?


Til messingbyggesett vil jeg anbefale loddevann. Lettere å vaske bort flussrester, noe som er essensielt for å unngå problemer når modellen skal males.(evt svertes)
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2016 at 13:29
En relativ nykommer på det markedet i Norge er kjell & Co, har ikke kjøpt så mye derfra ennå men de ser ut til å ha mer utvalg av utstyr til lodding og elektronikk en andre alternativer for tiden.

T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
oystemo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 august 2011
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oystemo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2016 at 14:31
TOOLS har både loddevann og loddefett. Men det står på begge pakkene at det ikke er beregnet for elektronikk.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.