MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digital vs analog
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digital vs analog

 Post Reply Post Reply
Author
Kjellemann View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 september 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjellemann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digital vs analog
    Posted: 20 september 2016 at 10:03
Jeg er ny i dette forumet, og håper på svar fra rutinerte mj- ere. Jeg har tatt fram mitt gamle märklin- utstyr fra ungdomstiden (fra 90- årene), og har tenkt å starte på et ordentlig anlegg. Prøver meg på analog drift, i og med at jeg har masse analoge lokomotiver fra før. Jeg har kjøpt et par lokomotiver på Ebay som er digitale, og spørsmålet er: kan disse brukes på analoge baner? Må det kanskje fjernes noe fra lokomotivet for å få det til?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2016 at 08:49
Hei. Jeg er ingen rutinert mj-er, men kan prøve å svare med det lille jeg tror jeg kan.
De dekoderene jeg har montert i mine gamle Märklin lok fungerer på analog drift. Både med DC- og AC-spenning. AC som fra Märklintrafoer. Det er ESU-dekodere jeg har montert. Allikevel skal man visst være varsom med å bruke de gamle blå trafoene ettersom de gir så høy vendepulsspenning at dekoderene kan bli ødelagt. 
Back to Top
Kjellemann View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 september 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjellemann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2016 at 16:39
Takk for svar. Da tolker jeg det som at jeg kan prøve digitale lok på blå trafoer. Det er uansett ikke et anlegg som kommer til å bli kjørt hver eneste dag, om det har noe å si. Kanskje det er mulig å fjerne dekoderen, hvis ikke hele loket blir ødelagt?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2016 at 17:45
Det er IKKE anbefalt å kjøre lok med Esu dekoder på blå trafoen. Ellers tror jeg ikke at man bare kan fjerne dekoderen. Et Marklin lok med dekoder har nok ikke motor og venderele slik at det kan kjøres analogt uten dekoder. Hvis det er digitale Marklin lok du har, bør de være bygget for å tåle blå trafoen, men det ville jeg undersøkt nærmere før jeg prøvde.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2016 at 19:37
Nå er det riktignok mange år siden jeg drev med Märklin Digital  (dengang fantes bare Märklins egne dekodere), men den gangen var det ikke noe problem å kjøre dem på analog spenning. Riktignok ga de veldig gamle trafoene fra 50-tallet en del høyere omskifterspenning enn de fra 60- og 70-tallet, men så gamle trafoer var det vel neppe noen som brukte i kombinasjon med digitale lok.
De nyere grå trafoene har jeg ikke brukt selv, jeg kan derfor ikke si noe om disse er mer skånsomme mot digitaldekodere enn de blå. Hvis de grå trafoene sender ut omskifterspenning direkte fra sekundærspolen kan jeg ikke skjønne at de kan være mer skånsomme enn de blå (omskifterspenningen må jo være den samme for at det skal virke), men de har kanskje elektronisk regulering av omskifterspenningen?
 
Det er ikke mulig å kjøre lokomotiver av noe som helst fabrikat på analogt Märklinsystem uten at de er utstyrt med enten analog retningsomskifter eller digitaldekoder. Hvilken type retningsomskifter man må sette inn avhenger av om det er et lok med gammeldags feltspolemotor eller nyere lok med likestrømsmotor. I lok med feltspolemotor kan man om ønskelig sette inn gammeldags elektromagnetisk omskifterrele (hvis slike fortsatt kan skaffes). Lok av andre fabrikater enn Märklin har med noen svært få og spesielle unntak alltid likestrømsmotor.
(Vel - det er riktignok mulig å kjøre lok med feltspolemotor uten å sette inn retningsomskifter, men da går de bare den ene veien...).


Edited by H. Lindholm - 21 september 2016 at 19:41
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2016 at 20:42
Det kan jo være at de blå trafoene gir en spiker i det man slipper rattet fra skiftepossisjon. Slikt kan godt være forskjell på ulike trafoer. Høye spenningsspikere er typisk nå man jobber med trafoer og spoler og bryter en sluttet krets brått. Det skal jeg jammen scoope på en dag.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2016 at 21:45
Ja, det er kanskje der utfordringen ligger. Da er det ikke usannsynlig at de grå trafoene har en eller annen form for beskyttelse for å unngå slikt.
Det er 20 år siden jeg drev med Märklin Digital. Jeg kjørte egentlig ikke aktivt med det selv, men bygget om en del hundre analoge lok til digital for kunder. Da ble de selvfølgelig testet, og dessuten ble jo systemet demonstrert for interesserte.
Jeg kan ikke huske det var noen reklamasjoner eller klager som gikk på at dekoderen slutte å virke. Generelt hadde vi knapt noen reklamasjoner eller klager på digitale lok, enten de var ombygget eller levert ferdig digitale fra Märklin.
 
Når det er sagt, så var det vel også slik at svært få (om noen) av de som på den tiden investerte i digitale lok også kjørte dem analogt. Kanskje Märklin erfarte noen problemer etter hvert, og som den seriøse produsent de alltid har vært forsøkte å løse problemet med å lansere en ny trafotype.
På den annen side antar jeg at Märklin også tok slike utfordringer seriøst også på dekodersiden, slik at deres egne dekodere i størst mulig grad var beskyttet mot "spikere". Erfaringsmessig har ikke andre produsenter som har laget utstyr for Märklinsystem alltid vært like nøye med å ta alle eventualiteter i betraktning.
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2016 at 23:00
De første dekodere fra Märklin da man enda drev med Motorola-formatet ( og kun det), var bedre med å tåle spenningspulser fra de blå trafoene.
Da "vanlige" transformatorer ble forbudt omsatt som leketøy i EU (grunnet at du kan koble to trafoer sammen på sekundærsiden og få livsfarlig spenning i pluggen på den som ikke er tilkoblet nettet) ble de nye grå trafoene laget. De går veien om likestrøm.  Omskifterpulsen er ikke like høy på de grå "trafoene" og man fikk problemer med gamle lok med omskifter-rele som ikke skiftet retning.
 
Märklin har ikke vært like "åpen" om disse endringene - og at de har gått fra vekselstrøm til likestrøm.
- Kanskje de har følt dette som et nederlag for sitt system etter en del "nedsettende reklame" om likestrøm opp gjennom årene?
 
Nå finner man ikke mange produsenter som lager dekodere for gamle allstrøm-Märklin-motorer? De må ombygges til likestrøm for å kunne digitaliseres. Kanskje Tams er eneste nåværende leverandør av dekodere for allstrømsmotorer? Det å beholde originalmotoren er en betingelse for å bygge tilbake med  omskifter-rele.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2016 at 00:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

[...] Kanskje Tams er eneste nåværende leverandør av dekodere for allstrømsmotorer? [...]
Uhlenbrock har visst fortsatt et par dekodere for allstrømsmotorer, hvor den ene kun støtter Motorola-format (75000) og den andre også støtter DCC (76200):


Edited by TorsteinS - 22 september 2016 at 00:39
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.