MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Swedtram Gullfisken
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Swedtram Gullfisken

 Post Reply Post Reply
Author
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Swedtram Gullfisken
    Posted: 08 september 2016 at 21:43
Er det noen her som har bygget ferdige byggesettet av Gullfisken fra Swedtram?
Har hørt at den skal være nærmest umulig å sette sammen. Er det flate etseplater i messing der man selv må forme til karosseriet eller er det hvitmetall støpedeler. Er det lodding eller liming.
Har aldri sett selve byggesettet, bare bilder av eske og et bilde av en ferdigbygget modell/prototype.
Noen som har bilder av byggesettet og ulike stadier i byggingen?

VA
MVH

VA
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2016 at 23:22
Hei
Har 2 stk bygd av andre. Eneste støpedel til selve kåpa er taket. Resten er stort sett etseark pluss diverse smådeler. Formen på gullfiskene er en stor utfordring å gjengi, derfor har jeg og mange avstått fra å prøve oss.
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2016 at 07:30
Høres ut som en svært krevende jobb å utforme den overdelen fra flate etseark.
Får vel tenkte igjennom dette en gang til, før jeg evt.forsøker meg på denne.
MVH

VA
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2016 at 09:47
Originally posted by VA VA wrote:

Høres ut som en svært krevende jobb å utforme den overdelen fra flate etseark.

Dette er den vanligste måten å bygge messingbyggesett på. Man trenger et godt knekkeverktøy for å få pene knekker. Slike får man tak i fra f.eks http://www.micromark.com/etch-buddy-photo-etch-bending-fixture,11712.html Baken er nok det vanskeligste, men jeg tror det er benyttet mye sparkling for å få til denne delen.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2016 at 22:07
Det er de fine buede formene, spesielt bakparten jeg tror blir krevende, selv med sparkel. Har ikke bygget så mange byggesett med buede flater. Knekke til rette vinkler er noe lettere.
MVH

VA
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2016 at 14:50
Jeg har lagt ut en annonse på Finn, annonsenummer 85913333, med en Gullfisk jeg har for salg. Kanskje litt reklame, men modellen er bygget ut fra ett Swedtrambyggesett. Vet ikke hvor mange som er ferdigbygget av disse byggesettene, men på messer rundt omkring er det mange som forteller om ubygde byggesett "som ligger i skapet". Bildet burde vise at det er mulig å bygge en veldig fin modell ut fra settet. Julas prosjekt?
krsven
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2016 at 09:07
Originally posted by krsven krsven wrote:


Jeg har lagt ut en annonse på Finn, annonsenummer 85913333, med en Gullfisk jeg har for salg. Kanskje litt reklame, men modellen er bygget ut fra ett Swedtrambyggesett. Vet ikke hvor mange som er ferdigbygget av disse byggesettene, men på messer rundt omkring er det mange som forteller om ubygde byggesett "som ligger i skapet". Bildet burde vise at det er mulig å bygge en veldig fin modell ut fra settet. Julas prosjekt?


Jeg husker jeg snakket med Thor om bygging av gullfisken, og han sa det var vanskelig å sette den sammen. Med som alt annet klarte han det med høy presisjon med sine selvkritiske forventninger. Så dette er en flott modell for dem som kjøper den!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2016 at 12:37
Jeg ønsker å kjøpe et slikt byggesett hvis noen har et liggende.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.