MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hyllebane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hyllebane

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hyllebane
    Posted: 12 august 2016 at 20:24
Holder på i starten med et anlegg i H0 skala. Det er U formet og har en bredde på ca 80cm på langsidene og lengde på ca 2m. Bunnen av hesteskoen er 80 cm dyp og 2 m bred. Har en del N-Skala materiell og lurte først på å bygge dette sammen med H0 i høyden. Er etter hvert blitt i tvil om dette og har begynt på tanken om å bruke N-Skala på hylle over H0 anlegget. Hva bør min. bredde på en slik hylle være, og kommer den til å skygge for mye på H0 anlegget under. Har noen erfaring/tanker om dette?????
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2016 at 20:33
Legg belysning for laveste nivå under nivået over, så trenger du ikke tenke på om den skygger. Dette gjøres jo ved fleretasjesanlegg, uansett skala.
Svein S
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2016 at 20:54
Hei,

Jeg har den samme planen som deg.

Jeg satser på å bygge N-skala anlegget med lett rammeverk i Aluminium og som en modul som jeg kan flytte.  Du kan f.eks. lage den som 200 x 60 cm, og lage to fester i forskjellige høyder.  Da kan du prioritere om du skal ha tilgang til H0 anlegget under, eller plassere n-skala hyllen på ideelt nivå, avhengig av hva du ønsker å prioritere til en hver tid.  Du kan også lage et tredje feste nesten oppe i taket, som en lagringsposisjon


Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2016 at 06:42
Har du forslag til hvor jeg på nett evnt kan finne foto eller lignende av et fleretasjes anlegg?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2016 at 11:28
Jeg går ut fra at det var et spørsmål til meg. TMJK-anlegget er fleretasjes: http://blog.tmjk.no/byggeblogg/ (Man er seg selv nærmest).
Dette bildet fra bloggen viser godt hvordan laveste nivå er belyst fra belysning oppunder nivå 2:



I dag vil jeg anbefale at man bruker LED-belysning, for så vidt til anlegg generelt, og velger en fargetemperatur som tilsvarer dagslys. Det gjør fotografering av anlegg svært lett med tanke på å gjengi fargene slik øyet vårt oppfatter dem.
LED-belysning er også svært energiøkonomisk og de angir lite varme som gjør de gunstige når de skal plasseres oppunder nivået over på fleretasjes anlegg.
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2016 at 11:59
Takk for svar. Har vært inne og sett på deres flotte nettside, men kan ikke finne noen mål. Har du noen ide hvor "dyp" fra ytterkant til vegg under- og overnivå er sånn cirka.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2016 at 12:26
Dybden varierer, fra ca 25 cm til ca 80 cm på nederste nivå. På øverste nivå enda dypere noen steder.

Høyden mellom nivåene tror jeg ligger på rundt 50 cm skinneoverkant til skinneoverkant. Så kommer tykkelsen av nivå 2 til fratrekk med tanke på handlingsrommet mellom nivåene. "Tykkelsen" ligger på ca 10 cm. Men alt dette er tatt på husken uten å være til stede for å måle.
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2016 at 12:40
Tar jeg feil når jeg ut fra foto mener det er H0 på begge nivåer? Jeg har planer om N-Skala på øvre nivå som dermed ikke er så plasskrevende.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2016 at 14:28
Det er H0 på begge nivåer. Men plassen er ikke så veldig skalaavhengig. Dybden styres helst av hva som er praktisk å nå over, høyden mellom nivåene av hva som er på nedre nivå i forhold til muligheten for å arbeide der.
Svein S
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2016 at 22:14
Jeg har valgt å bygge på flere nivåer. Søkte mye på nettet etter multi-deck model Railroad layout. I tillegg kjøpte jeg denne boka på nettet og fikk tips der. En av mine erfaringer er at spiraler (helix) mellom nivåene tar plass. Jeg har brukt 60cm som minste radius og da blir en helix plasskrevende. Det andre er at hvis det blir bredere en 80 cm på hovednivå så trenger du lange armer for å nå inn på øvre nivå. Det tredje er hvilket høydenivå du ønsker å jobbe på og betrakte anlegget når du bygger og kjører. Behagelig å kunne sitte av og til


Multi-deck
Terje
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2016 at 23:29
Et av USAs mest kjente fleretasjes anlegg er antagelig Bruce Chubb sitt 240 kvadratmeter store Sunset Valley Oregon System, som er bygget i opptil fire nivåer. På bildet ser vi et parti med tre nivåer. Med så mange nivåer blir det ofte trangt mellom hvert nivå, og dybden der bør ikke være stor. Laveste nivå ligger temmelig lavt, og krakken med SP man ser, har hjul, slik at operatørene sitter og triiller seg langs anlegget.

Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2016 at 16:37
Noen tips om montering av hylle til nivå to? Vil jo gjerne unngå "stygge" hylleknekter som også kan skape problemer for nivået under
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2016 at 18:56
Jon Andre Lillehagen (LokoJon på dette forumet) har laget en veldig kjekk og tilnærmet usynlig måte å feste hylleseksjoner på; her er en tråd om hans hylleanlegg Jonsvika (som også har vært i MJ-bladet):
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6775&KW=jonsvika&title=jonsvika-havn-og-industri

Det finnes også andre alternativer, her er et relativt lite hylleanlegg i 3 etasjer koblet samme via en skjult helix: http://members.ozemail.com.au/~andkeller/page8.htm

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2016 at 19:29
Og denne skissen fra den tråden sier det meste man trenger:

Svein S
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2016 at 22:48
Model Railroad Hobbyist (gratis nettmagasin) har mange innlegg om temaet. Kan anbefale å registrere seg der og få månedsmagasinet også for nedlasting). Her er en tråd om hyllearrangement du kanskje kan få noen ideer fra


Shelf layout konstruksjon
Terje
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.