MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kortkobling på Roco EL18
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kortkobling på Roco EL18

 Post Reply Post Reply
Author
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kortkobling på Roco EL18
    Posted: 11 august 2016 at 15:44
Hei

Jeg har en Roco El18 som jeg ønsker å sette kortkobling på. Som dere ser på bildet så blir det konflikt med plogen hvis koblingen skyves helt inn i koblingsholderen. Foreløpig ser jeg føgende mulige løsninger:

-     Lime kortkoblingen fast i den posisjonen som er på bildet.
-     Kjøpe en ny koblingsholder som er lenger, hvis det finnes.
-     Lage en lenger koblingsholder selv av et passende firkantprofil.
-     Flytte plogen lenger bak.

Selv har jeg mest lyst å flytte plogen for da kommer vognen nærmere lokomotivet. Det kan enklest gjøres ved å flytte de hvite festeplatene, men da må jeg ha en lim som fester godt på denne type plast.

Noen som har noen erfaringer de vil dele, eller som kan anbefale en lim som holder godt på modeljernbaneplastikk?

Helge B.




Edited by HelgeBe - 18 august 2016 at 21:11
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2016 at 21:08
Hei og hå. Nå sparte du meg for mange penger, for jeg satt for et par dager siden og lurte på å konvertere alt materiell til Fleischmann profi, nettopp for å slippe denne type problemer (kjører selv på roco sine). Kan du flytte plogen her? Synes det ser ut til å være mistenkelig lite avstand til boggi? Jeg har ofte berget ved å modifisere de høydejusterbare versjonene av kortkoblingene. Tror Fleischmann har omtrent samme system, men usikker på om du klarer å "tjene" nok til å gå klar av plogen. Du har også muligheten, som du skisserer, å file av koblingsholderen i bakkant og fore på i forkant med en passende firkantprofil. Både Roco, NMJ, Heljan og Hobbytrade har modeller med denne løsningen, så den profilen bør det være mulig å få som reservedel. Det jeg vet mange gjør er å file ned tuppen på plogen i overkant, men det er jo ganske drastisk. Du trenger kanskje ikke file så mye om du filer bort mest mulig på koblingshodet først. Hvis du går for lim, så er jeg ganske så sikker på at vanlig superlim gjør nytta her (cyanoakrylat). 

StenR
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2016 at 21:25
Det du kan gjøre er å file litt på skrå av Fleischmann Profi-koblingen under NEM-lommen. Det samme kan du gjøre på den øverste del av plogen. Da kommer koblingen lengre inn i NEM-lommen uten å komme i konflikt med plogen.
Deretter kan du bore horisontalt gjennom NEM-lommen slik at tappene på koblingen raster i hullene. Jo mer du filer av kobling og plog, desto lenger inn kan du bore hullet - og "glipen" mellom første vogn og loket blir da mindre.
Jeg bruker å gjøre dette på lok med plog da jeg bruker også Fleischmann Profi.
Ved å file av overkanten av plogspissen er dette skjult av koblingen og selve koblingen er svært solig, så du svekker heller ikke den ved å file av. - Skal du bytte til vanlig bøylekobling, er det fortsatt mulighet til dette og den går like langt innom du trykker den gjennom NEM-lommen før den raster.

På messinglok (der jeg har lite lyst til å file av plogen), er Fleischmann 6570 og en selvlaget holder av messingprofiler (som likner Fleischmann 6576) anvendbar. Den festes i originalkoblingshullet og avpasses mht. lengde.
Jeg bruker å ta den fjæren som sitter på innsiden til originalkoblingene og montere på utsiden. Da fjærer koblingen mot vogner og står alltid i "rett posisjon" for tilkobling på rett strekning (uten å henge ned).
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2016 at 22:29
Helge B
Fint om du reduserer størrelsen på bildet før du legger det ut ...
Blir lettere å se hva du mener ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2016 at 23:24
På mobiltelefonen min ser bildet OK ut men jeg ser at på PC så blir det alt for stort. Må jeg rett og slett ta bilde med lavere oppløsning eller kan det fikses her på forumet?

Helge B.
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2016 at 23:39
Feil på forumet, hjelper ikke å laste opp lavere oppløsning. 

Jeg lånte bildet ditt, laget det i lavere oppløsning, lastet det opp til MJFs server - med samme begredelige bildevisning her. La det opp på en annen server, lenket dit, og får samme dårlige bildevisning

Webmaster?

Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2016 at 09:46
Det hjelper vel ikke med lavere oppløsning hvis bildestørrelsen (bredde/høyde)
beholdes på samme verdi ?
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2016 at 10:17
Originally posted by jhv jhv wrote:

Det hjelper vel ikke med lavere oppløsning hvis bildestørrelsen (bredde/høyde)
beholdes på samme verdi ?


Gikk kjapt på tastaturet går, jeg har redusert bildestørrelsen, mens oppløsningen er beholdt.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2016 at 10:36
Hvordan kan man endre bildestørrelsen?

Helge B.
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2016 at 11:25
Jeg bruker en gammel versjon av Adobe Photoshop CS 2, lastet ned fra nettet, lovlig og gratis.
Stedet jeg lastet ned fra har fjernet denne, men andre steder har den oppe.
F.eks. her : http://www.techspot.com/downloads/3689-adobe-photoshop-cs2.html

NB Jeg tar intet ansvar for kvaliteten på dette nettstedet, det får enhver vurdere.

Har lastet ned originalbildet, og får i Photoshop opp følgende dimensjoner:


Veldig stor størrelse.

Har redusert denne, og lastet opp på ekstern server. (Litt justert i kontrast) :

Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2016 at 11:40
Glemte å ta med dimensjonene på det reduserte bildet:
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2016 at 21:19
FastStone lager et gratis og bra program for endring av bildestørrelse, og et program som i tillegg har gode funksjoner for å se bilder:

Og det skal visstnok være norskutviklet. Men kun windows, tror jeg.


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2016 at 15:48
Takk for hjelpen med bildet!

Det blir jo litt tungvindt å poste bilder på forumet her dersom man må sjekke størrelsen i et eget redigeringsprogram først. Jeg tar bildene med mobiltelefonen og der kan jeg ikke velge størrelse, bare oppløsning og format. Dette bilde har jeg nå oppdaget ble tatt med en oppløsning på 6M, det minste jeg kan velge er 2,4 M. Mulig det samtidig er lagt inn en mindre størrelse.
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2016 at 15:57
Tilbake til tema:

SteinR: Jeg har noen Roco kortkoblinger liggende også og kan bekrefte at det er nøyaktig samme problemstilling med dem

Kjell H: Takk for tips. File på skrå på både plog og kobling hadde jeg ikke tenkt på.

Tror jeg nå vil forsøke en kombinasjon av filing og flytte plogen. Jeg gjorde et forsøk med å feste plogen med tape i forskjelige posisjoner for å se om boggien tok borti. Avhengig av hvilken minste radie man bruker kan den flyttes, men ved R1 er det bare 1 mm. Man kan evt file på boggien også, men jeg tror jeg lar det være.

Det eneste nå er å finne en lim til de hvite festeplatene. Jeg har prøvd superlim før men det holdt ikke særlig bra. De hvite platen virker å være laget i en hardere plastikk, nesten teflonaktig.

Helge B.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2016 at 18:27
Muligens litt i seneste laget, men likevel: Når du setter inn et bilde i en post her på forumet kan du selv velge bildestørrelse i dialogboksen som kommer opp. Hvis du f.eks setter bredde til 900 får du dette resultatet (bildelinken er kopiert fra det første innlegget):
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2016 at 15:31
Hei

Nei det er ikke i seneste laget. Hadde ikke tenkt å slutte med å laste opp bilder her på forumet.

Når jeg velger "Last opp bilde" får jeg denne dialogboksen:


Men her er det ingen spørsmål etter bildestørrelse. Kan du vise hvordan du gjorde det Sven_H?

Helge B.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2016 at 17:28
Hei Helge,

Opplasting av bildefiler og innsetting av bilde i et innlegg er to forskjellige ting. Den dialogboksen du viser gjelder kun opplasting av selve bildefila, mens jeg sikter til dialogboksen for innsetting av bilder (knappen med bilde av et tre):



I lista til venstre kan du se de bildefilene som allerede er opplastet, og under der har du knapper for opplasting av flere bilder.

Til høyre har du mange flere valg. Hvis du f.eks vil linke til et bilde du har funnet på Internett bruker du feltet "Image URL" helt øverst, og trenger da ikke laste opp noe bilde i det hele tatt. Og rett under URL-feltet finner du det feltet jeg snakker om, nemlig "Width". Der kan du angi bildebredden i antall piksler, og forumet vil automatisk skalere bildet slik du ønsker før du klikker OK.

Jeg ser at skjermdumpen min over her er litt sammenklemt. Det kan ha sammenheng med at jeg bruker en litt ukurant nettleser, vanligvis skal det være nok å angi kun bredde så vil høyden skaleres automatisk for å ivareta forholdet mellom bredde og høyde, men du kan uansett angi begge deler manuelt hvis du ønsker det.

Dette innlegget er i og for seg også totalt off topic, så moderator får bare flytte det til egnet sted dersom det er ønskelig.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2016 at 15:36
Hei

Den der dialogboksen får ikke jeg opp. Jeg får bare opp denne når jeg trykker på knappen med et "tre uten pil":



Helge B.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2016 at 16:09
Samme her. Det vinduet Svein_H viser har jeg aldri sett, og ikke er jeg i stand til å finne det noe sted heller.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2016 at 17:05
Det var da veldig merkelig, jeg har alltid fått opp den dialogboksen der, og aldri sett de dialogboksene dere viser frem. Jeg ser at URLen er litt ulik for oss; jeg har RTE_popup_adv_image.asp til slutt, mens Helge har non_RTE_upload_images.asp.

Jeg bruker PC, bruker dere mobil eller nettbrett? Det kan kanskje være noen forskjeller der, men da tror jeg forumadmin eller noen fra webgruppa må på banen og forklare nærmere.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2016 at 19:03
Svei, hvilken nettleser bruker du? Jeg bruker Inernet Explorer og får også samme enkle dialogboks som de andre. Kan kaskje være noe med pop up blokkeringer etc, men enig med deg; utenfor mitt område
Terje
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2016 at 19:08
Vel, da byttet jeg til Crome og fikk opp dialogboksen du viser til. Da må det være noe med Internet Exlorer og innstillinger der. Jeg har Windows 10
Terje
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2016 at 21:52
Ja skulle du sett!
Med Firefox kommer den andre, store dialogboksen opp.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2016 at 07:29
Ja, jeg ser det er noe kluss i IE ja, nå får jeg opp to tre-knapper (en med og en uten pil), og ingen av de viser den dialogboksen jeg er vant til. Nå er jo ikke IE den nettleseren som er mest kjent for å fungere bra eller følge standarder, men dette blir jo uansett helt feil. Har ikke brukt IE på mange år, men har brukt både Firefox, Opera, Chrome og nå i det siste Vivaldi, og har aldri hatt noe tull med dette.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2016 at 21:22
Takk for hjelp.

Ved å bytte til Google Chrome har jeg da endret størrelsen på bildet i det første innlegget. Noen burde legge denne historien inn som en generell bruksanvisning for opplasting av bilder, på et passende sted på forumet.

Helge B.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.