MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modelljernbanens dag
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modelljernbanens dag

 Post Reply Post Reply
Author
Jadahl View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jadahl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Modelljernbanens dag
    Posted: 27 juli 2016 at 17:12
Modelljernbanens dag var i fjor onsdag den 2.desember 2015.
Er det noen som vet når den er i år?
Denne markeringen er visst importert, er det noen som kjenner til hvem som er opphavet og formål? Formålet er antagelig å skape blest om denne verdens vidunderligste hobby, like før jul og før man har kjøpt seg blakk på julegaver som ikke har noe med mj å gjøre. Finnes det noe opplegg for å gå ut i media med den informasjonen? Jeg håper MJ-Bladet kjenner sin besøkelsestid og gjør noe ut av markeringen.
Jadahls Privatbane
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2016 at 17:46
For meg var dette helt nytt (hvilket ikke betyr noen ting, egentlig), men jeg har gjort noen søk på Internett, og fant et par tyske sider om dette (f.eks. http://www.swr.de/eisenbahn-romantik/2-internationaler-tag-der-modelleisenbahn/-/id=98578/did=16287494/nid=98578/1o47i3h/index.html). Der kalles den "Internataiontaler Tag der Modelleienbahn" og den virker å ligge på 2. desember, ja. Den tilviste nettsiden skriver om arrangementer også i de påfølgende dagene i Tyskland og Østerrike. En annen nettside henviser til MOROP, men MOROPS nettsider har ingen intern søkefunksjon, så det var umulig å finne ut noe mer om datoen er årlig eller om det f.eks. legges til første lørdag i desember.

Men du spør om markeringen er importert? Vil det si at den har vært "benyttet" i Norge?

Det bør jo være MJF som foreningen som i tilfelle bør gjøre noe med tanke på å kontakte media. MJ-bladet kan nok involveres på en eller annen måte, men i og med at det er et medlemsblad, vil man i tilfelle bare henvende seg til menigheten.
Svein S
Back to Top
Jadahl View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jadahl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2016 at 16:01
SES, under videre rydding i inboxen min, fant jeg opphavet til meldingen. Det var i et nyhetsbrev fra det tyske VGB-forlaget høsten 2015 som jeg ble klar over opprettelsen av denne begivenheten. Det er mulig at det skjedde i 2015. Da sendte jeg en notis til redaksjonene i MJ-Bladet og MJ-Magasinet. Det er noen størrelser som står bak, så som Hagen von Ortloff og MOROP, understøttet av BDEF og MOBA. Jeg tror meningen er at dagen skal være 2.desember uansett hvilken ukedag datoen faller på. Jeg sender kopi av informasjonen til redaksjon MJ-Bladet og deg.
Jadahls Privatbane
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.