MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lillehammer stasjon, tanker om styring.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lillehammer stasjon, tanker om styring.

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2018 at 23:07
Hei.
Nei, det er ikke ABC jeg tenker på. Jeg vurderte det for en tid siden, men mfx-dekoderne til marklin supporterer ikke ABC, så da ble det prosjektet lagt ned.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2018 at 23:16
Hei,

Ser greit ut, men jeg tror fortsatt at det er lurt med en isolasjon til venstre for sporvekselen, nederste spor, slik at du kan kjøre inn i godssporene, selv om det detekteres tog i spor 5.  Ser derimot ikke behovet for isolasjonen, til høyre for sporvekselen.  Gjør du det på denne måten blir det også mere som NSB/Jernbaneverket gjorde - slik at det blir lettere å lage stillverk.

Når det gjelder automatisering av lokomotivstallene, tror jeg en løsning med Lasermåling fra endebutten inne i lokomotivstallen gir best kontroll, f.eks :. https://www.adafruit.com/product/3316
men dette kan du jo se på senere, når det andre er oppe å kjøre.

forøvrig - takk for det du legger ut på forumet, gir både inspirasjon, interessante diskusjoner, og ikke minst trafikk på forumet, hilsen en som ikke er på facebook.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2018 at 09:03
Ah, den skjønte jeg nå, programmeringssporet. Hvis ikke ville tog ikke få lov til å kjøre inn på godsområdet hvis det står en vogn på vekta.

Hadde aldri kommet så langt som jeg har hvis jeg ikke hadde slengt ut alle tankene mine her på forumet. Bedre å være dum og nysgjerrig FØR og ikke ETTER at noe er bygget. Har fått utrolig mye hjelp.

Jeg tenker meg at det blir mest manuell kjøring. Det synes jeg er morsomt. Så kanskje sette opp litt automatikk hvis stasjonen blir ferdig. Feks at et tog kommer inn på stasjonen og stopper og et annet kjører ut motsatt veg. Slik jeg og far gjorde da jeg var liten. Da er det fint å få planlagt og lagt opp alle segmenter og sensormuligheter med en gang selv om det ikke blir brukt på en stund. Egentlig trenger jeg ikke noe TrainController eller lignende til det. Märklin CS3 klarer det fint.

Jaaaa, avstandsradar i lokstallen. Den hadde jeg ikke sett for meg. Jeg har planlagt og kjøpt 2 bitte små kameraer. Skal i hvert fall ha ett i stallen. De er 12x12 mm. Med feks en 7" skjerm. Hvis det i tillegg er avstandsradarer som viser hvor langt inn loket er... helt herlig.

Se på bildet under. Jeg har kjøpt inn alt som trengs med tanke på å lage en fartsmålerradar. Blir jo samme greia. Vi skal ha er par hobbykvelder på jobben og sette opp utviklingsmiljøet for Arduino. Du er jo en ræser på Arduino, programmeringssporet, så da kommer det kanskje noen spørsmål. Jeg har ikke brukt breadboard siden 70-80-tallet. Det er jo jobben min å utvikle elektronikk, tegne skjemaer, legge ut kretskort, skrive software i CPUer (mest MSP430) og få ting satt i produksjon. Så derfor er det litt befriende å bygge modelljernbane det stort sett all teknikk og elektronikk blir ferdigkjøpt.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2018 at 12:27
Da har første modul fått kjørestrøm på alle sporene og pensene og feedback er koblet. Det er en ledig m83, den skal brukes til ute- og innelys. Litt kronglete å programmere. m83 blir vanligvis bare brukt til penser med puls. Men denne kan også gi fast spenning, blinking, strobo og dimming. Det er mulig å styre alle 8 utgangen individuelt, i hvert fall nesten. Det er bare 4 adresser. Man får ikke toggling av en utgang med ett trykk. Den teller: 00 01 10 11 00 01 osv. Det er i hvert fall slik jeg har fått den til å virke.

Mangler motorstyring til svingskiva. Er i tenkeboksen.

I og med at jeg stort sett er ferdig under, kommer jeg til å pusle med grus, gress, trær, lys, folk, biler, rusk og rask osv framover.




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2018 at 13:59
Har oppdater bildet av framsida med DIPPER på m83, adresser på penser og hvor på L88 blokkene er koblet. Mest for min egen dokumentasjon.
En vakker da skal noen hjelpe meg å nummerere pensene på hele stasjonen. Stillverket er ikke helt komplett og ikke helt likt min stasjon. Det jeg ser er at sørfra (venstre) er pensene nummerert 1, 3, 5, 7. Nordfra 2, 4, 6, og så dukker det opp noen oddetall Shocked

 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2018 at 09:19

Hei. Driver litt sporplanlegging på stuegulvet. Flott å ha ei snill kone  .
Anlegget skal ha feedback blocks over alt. Kan noen hjelpe med å dele opp sporene på stasjonsområdet? Uten å ha peiling, tenker jeg at det er lurt å dele de i 3.

Jeg har ikke bestemt meg for PC-program enda, men har lastet og koblet en demoversjon av Win-digipet mot CS3en.


Spor 5 er ferdig og delt i 3 blokker. Koblet og fungerer.

Spor 5: 46-24-46=116cm.
Spor 4: XX-XX-XX=148cm
Spor 3: XX-XX-XX=180cm
Spor 2: XX-XX-XX=212cm
Spor 1: XX-XX-XX=224cm



Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.