MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lillehammer stasjon, tanker om styring.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lillehammer stasjon, tanker om styring.

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lillehammer stasjon, tanker om styring.
    Posted: 20 juli 2016 at 15:44
Hei.
Tenker hele tiden på hvordan elektronikken på stasjonen kommer til å bli seende ut.
Jeg kjører 3-skinne, og den første utfordringen er å få togene til å gå "fra" rødt lys. Jeg har lest masse, surfet og gravd og spurt, uten egentlig å bli så mye klokere. Jeg ser at alle stort sett gjør ting på sin måte og det kryr av decodere og switcher. Og alle løsninger synes rimelig kompliserte.
Så, kanskje jeg også skal ta en Frank Sinatra: My Way Smile

OK, første utfordring er altså signalstyring. Jeg skal ha noen få signaler med rødt og grønt og vil at togene så klart ikke skal stoppe når de kjører fra rødt.

Jeg tenker å lage et lite kretskort. Det enkleste hadde vært en liten CPU, men jeg er også fascinert av å løse ting analogt. Her er en første skisse der et rele styres av feks en SwitchPILOT. Når releet trekker, legges en DC-spenning/asymetrisk DCC på strekningen før signalet og toget stopper (skal være programmert med fast bremsestrekning). Når releet slippes, legges DCC/Motorolasignalet inn på strekningen igjen og toget starter.

Når det kommer et tog andre veien, passerer det en reedkontakt som gjør at releet slipper og toget får kjøre gjennom. Etter en fast tid som er trimbar, trekker releet igjen.

Kjør debatt! 




Edited by steinel - 20 juli 2016 at 19:43
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2016 at 00:23
Hei,

Med referanse til denne tråden - og tråden med spørsmål om sentral.  Har du sette denne siden ?

http://www.sumidacrossing.org/LayoutControl/ControlBus/

Gir en ganske nøytral vurdering av alternativer til "layout Control Bus", som jeg vil anbefale deg å velge før du velger sentral, og begynner å tenke på signalstyring.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2016 at 09:48
Takk, programmeringssporet. Her var det mye å lese som foreløpig ligger over mitt kunnskapsnivå Smile

Hva ville du valgt som ikke medfører sykt mye bokser, kabler og skinnekutting? Og som gjør at man kan kjøre "med" rødt lys?

Det surrer mange ting rundt i hodet, blant annet lysten til å lage alt selv med elektronikk som jeg har utviklet på jobben. Har tilgang til elektronikk som har gått ut på dato i forholdsvis store mengder.

Her er et eksempel på et kretskort som sitter i tidtakerbrikker som langrennsløpere og skiskyttere osv har rundt ankelen. Den har en mottaker for et signal (litt ala RFID) og en radiosender. "RFID"signalet kan ha 253 koder uten softwareendring (les max antall lok og vogner), mens antall radioadresser nærmest er uendelig. Ved å koble 2 reedkontakter til kretskortet og sette en magnet og en "RFID"sender på loket, kan jeg få loknummer, posisjon og kjøreretning fra en USBstick (som jeg også har). USBsticken leses av Rocrail el. USBsticken kan også sende på radio kommando for styring av penser og signallys til disse kretskortene. Kortet kan dra en servo til penser.

Kretskortet fungerer i 10 år på et knappcellebatteri for å angi togpossisjon, men må ha ekstern spenning for å dra servoer og lys.

Det eneste som blir av kabling er signal til skinnegangen og feks en 5 eller 12volt til lys, penser osv. 

Det blir så klart en del softwareskriving i kortene og USBsticken, men det meste ligger der allerede. Snakk om noe spesialtilpasning.

Dette ville i så fall være en skikkelig Frank Sinatra måte.

Jeg har sladdet alle ICene for ikke å røpe altfor mange firmahemmeligheter.

Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2016 at 20:09
Det ligger en del eksempler på ABC kobling med lys etc i vedlagte linken. Kanskje den kan gi noen ideer. Det er mange eksempler og bare å rulle gjennom sidene


Bogobit bremsemodul
Terje
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2016 at 12:37
Har hatt en lengre og hyggelig prat med en kar som jeg har hatt jobbrelasjoner til i 30 år. Han er softwaremann og driver også med MJ. 

For å gjøre historien kort: Han anbefaler helt klart å gå for et system med sensorer i anlegget slik at styresystemet bremser ned og stopper toget for rødt lys. Altså ingen kutting av skinner for å få seksjoner. 

Rocrail er et slikt styresystem som kjører på PC og Raspberry pi. 

Dette høres ut som en fornuftig, moderne og nesten trådløs løsning. I hvert fall blir det minimalt med kabling hvis jeg går for mine sensorer med radio.

Rocrailserveren (raspberry pi) kobles til CSen som igjen driver skinnegangen. Alle former for automatisk togkjøring er mulig, så vel som manuell kjøring.

Et utall CSer støttes av Rocrail: eCos, Uhlenbrock, Märklin, Roco osv. 

Jeg går for "MJ uten skinnekutting"
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2016 at 00:55
Høres ut som om du har fått gode råd.

Jeg isolerer alltid begge skinnestrenger
mellom alle spor. og blokker når jeg legger skinnene, slik at jeg kan installere blokkdetektorer og evt analogstyring senere.  På Marklin 3-skinne er det vel bare en isoleringsgreie man putter i midtleder ? mange år siden jeg har brukt Marklin M-skinner.

Når det gjelder Digitalsentral, syntes jeg du kanskje skal vente med å bruke mye penger på dette ?  Med PC styring / Raspberry vil kravet til Digitalsentral reduseres.  Jeg tror du kommer langt med ESU lokprogrammer og Roco Multimaus.  Evt kan du legge til en z21 hvit boks fra et startsett,  eller en ny z21 start fra den nyeste generasjonen Roco startsett. ( Hvis du må programmerer MFX dekodere, er det kanskje like greit å kjøpe en Marklin Mobile Station ? (Her er jeg på tynn is))

Eller hvis du vil bygge selv kan du f.eks. se her :

http://pgahtow.de/wiki/index.php?title=Z21_mobile

Jeg holder på å teste deler av denne nå. Har tenkt å bygge min versjon av multimausen med tre skyvepotensiometere:  motorkraft, lokbrems og togbrems, fysiske brytere og knapper + et touch panel for mindre brukte funsjoner. https://www.adafruit.com/products/2478.

Denne er foreløpig på tenkestadiet.  Skal den styres av en Arduino, Rpi Zero eller 3, eller kanskje en Teensy LC.  Dette avhenger av om jeg skal gjøre den trådløs (strømforbruket)
Hvis du vil koble Raspberryen til Multimausen uten z21, må du kjøpe lenz interface (ganske dyrt - bedre å skaffe seg z21 ? ) eller bygge selv :

http://usuaris.tinet.cat/fmco/lokmaus_en.html#genli

(Dette innlegget ble ganske rotete - håper du får noe ut av det)




Edited by programmeringssporet - 23 juli 2016 at 00:58
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2016 at 11:46
Flott. Jeg skal studere innlegget og linkene dine i kveld 😀 Er på jobb for vannskiklubben og kjører båt. Alt som brummer og drar er moro. 19 fot og 375 hester. 😎
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2016 at 15:42
Hepp.
 
Hvis jeg går for eget trådløst tilbakemeldingssystem, trenger jeg ikke kutte. Men som du sier, på de gamle M-skinnene var det bare å putte inn en pappbit mellom tungene i skjøten. På K-skinner, som jeg bruker, finnes det visst en dings å sette i skjøtene, ellers må dremelen fram og hele den stabiliserende metallplata på undersiden må kuttes. Ja, det er faktisk metallplata under som er senterlederen.
Jeg er litt skeptisk til z21 og fmx-dekodere, taler kanskje mot bedre vitende?. Multimaus får ikke kontakt med fmx-dekodere, faktisk ikke ESU lokprogrammer heller. ESU eCos, de påstår selv at de er kompatible med fmx-dekodere, og helt sikkert CS3 og Uhlenbrock. Uhlenbrock finnes også som blackbox. Jeg kan tenke meg å ha en god CS med kjøremuligheter. Uhlenbrock har en, men den ser liksom litt stusselig ut, mens eCos og CS3 koster ganske mye. Ikke lett å velge.

Jeg har også lurt på å lage kjørekontroller selv. Kan jo lage de trådløse med USB-lading. Jeg har utviklet flere slike produkter på jobben. Jeg så et sted en som holdt på med en griselekker kontroll med motorkraft og bremser. Jeg finner den ikke igjen i farten, men den var skikkelig fin. Skal lete etter den.

Det eneste jeg er rimelig sikker på, er vel at jeg skal bruke Rocrail med en RP3 som server og en eller annen PC som GUI.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2016 at 22:25
Originally posted by steinel steinel wrote:

Hepp.
 

Jeg er litt skeptisk til z21 og fmx-dekodere, taler kanskje mot bedre vitende?. Multimaus får ikke kontakt med fmx-dekodere, faktisk ikke ESU lokprogrammer heller. ESU eCos, de påstår selv at de er kompatible med fmx-dekodere, og helt sikkert CS3 og Uhlenbrock. Uhlenbrock finnes også som blackbox. Jeg kan tenke meg å ha en god CS med kjøremuligheter. Uhlenbrock har en, men den ser liksom litt stusselig ut, mens eCos og CS3 koster ganske mye. Ikke lett å velge.


Roco z21 skal støtte Motorola formatet, som alle(?) FMX dekodere støtter ?  Når du kobler multimausen til z21 vil det være z21 funksjonaliteten som generer skinnesignalet slik at du kan kjøre Motorola decodere fra Multimausen,  og du kan lese DCC decodere fra Multimausen,  fordi den kommuniserer via z21.  Som jeg ser det, hvis du syntes Multimausen er god, og allerede har den kan z21 vøære et godt alternativ.  Eneste utfordringen er Marklin  fabrikkmonterte dekodere som ikke vil gi full funksjonalitet -  kun Motorola (MM2?).  Jeg tror jeg ville byttet ut dekoderen istendenfor å la dem styre valget av digitalsentral - mange bytter jo ut eldre fabrikkmonterte dekodere fordi det finnes nye dekodere som er bedre i alle tilfeller.  Ellers er vel både ESU og Marklin gode sentraler - hvis man vil ha fastmonterte kjørepulter.

Originally posted by steinel steinel wrote:


Jeg har også lurt på å lage kjørekontroller selv. Kan jo lage de trådløse med USB-lading. Jeg har utviklet flere slike produkter på jobben. Jeg så et sted en som holdt på med en griselekker kontroll med motorkraft og bremser. Jeg finner den ikke igjen i farten, men den var skikkelig fin. Skal lete etter den.



Det som er bra med Roco og Lenz og forøvrig også mange av de amerikanske sentralene, er at protokollen mellom kontroller og sentral er godt kjent slik at det er lett å lage egne kjørekontrollere.
Jeg har startet med å 3D printe en prototype på min, litt mindre enn Multimausen og plass til en Arduino UNO inni.  JEg tenker meg flere  generasjoner/prototyper på utvilingen :

1.  Enkel kontroller basert på en Arduino UNO, med 4 trykknapper for styring med USB kobling mot Raspberry.  Kan utvides med 4 ekstra trykknapper og  4 vippebrytere. - primær bruk vil programvareutvikling/testing.

1X.  Samme som over, men med innebygget XpressNet for direkte tilkobling til Multimaus, Lenz X21.

2. Utvidet kontroller med Touchdisplay og tre skyvepotensiometere.  Basert på Arduino Pro Micro.
3. Trådløs versjon basert på Adafruit Feather  Den har både støtte for lading av Li-Po via USB pluggen og wi-fi,  for kun kr 200.-

Tenker å lage dette modulbasert  slik at jeg senere kan legge til moduler som Anlog / PWM styring og kanskje en H-Bridge for generering av DCC signalet intert - slik som Multimausen.  En annen mulighet er å lage støtte for Loconet slik at den kan kobles til flere typer sentraler.

Regner med å få den viktigste  funksjonalteten på plass i løpet av August / September.


Edited by programmeringssporet - 25 juli 2016 at 22:30
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2016 at 13:34
Har spurt togbutikken om Z21 kan kjøre Märklin med fmx-dekoder, sette CVer og styre lok med fmx og DCC samtidig.
Fikk kjapt svar: JA til alt. Men fmx-lokene melder seg foreløpig ikke automatisk.

Så da er har jeg enda et alternativ, Z21, Uhlenbrock, eCos og CS3. 

Z21 med 2 eller flere Multimaus kan synes som et bra alternativ. Multimaus selges stadig til 500 kroner ser jeg. Som gammel modellflyger liker jeg best å styre ting med fysiske kontroller, ikke så glad i touchscreen. Så å kjøre tog med bare pad eller mobil er ikke noe for meg.

Har ikke sjekket, men jeg regner med at Rocrail har støtte for Z21.

Edit: Nå har jeg sjekket, Rocrail har støtte for z21/Z21.


Edited by steinel - 28 juli 2016 at 15:08
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2016 at 23:39
Hei,

Hvis z21 støtter MFX er dette nytt.  I dokumnetasjonen står det at den kun støtter Motorolaformatet.  For å sjekke oppgraderte jeg til siste versjon av z21 firmware.

Jeg kan ikke se noen antydning til MFX i denne versjonen.  Det betyr vel at du er begrenset til å bruke det gamle  Motorola formatet.  ESU har da kanskje et fortrinn fordi den støtter M4 (som er det samme som MFX ?)

NB,  jeg har ingen lok med Marklindekodere (kun noen Trix stortyskere med fabrikkmontert lyddekoder - samme hw men annen programvare, støtter DCC) - og ikke noe erfaring med Marklin Digital,  så hva denne eventuelle begrensningen betyr i praksis - kan nok andre fortelle deg bedre.





Edited by programmeringssporet - 31 juli 2016 at 23:44
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2016 at 09:32
Hm..... Takk
Jeg prøvde å få kontakt med mfx-dekoderen i Märklinloket med ESU lokprogrammer for en tid siden. Skrev om det i en annen tråd. Uten å lykkes. Men det står at den skal ta mfx-dekodere:

"Programming

By the same token, all other ESU decoders profit from the LokProgrammer’s versatility; no matter if DCC, Multiprotocol - or mfx decoder. With its help it’s possible to edit all parameters of the particular decoder simply and conveniently. The available options depend on the kind of decoder. Beside addresses and acceleration - and deceleration settings, this concerns above all the allotment of function keys (function mapping), the allocation of special effects to the individual outputs, or the lamp brightness. The LokProgrammer can also help when optimizing back EMF parameters or the loadable speed table. All options can be programmed very conveniently: There is no tedious punching-in of CV-numbers at the digital station anymore. "

Men i FAQ står det at hvis loket har C-sine motor, må dekoderen tas ut og programmeres direkte på Lokprogrammereren. Jeg vet ikke om det er tilfelle med stortyskeren. Skal prøve mer om et par uker. Skal på hytta. Tar med lokstallen og bygger litt Smile

Nå først ser jeg at jeg har surret med bokstavrekkefølgen, det er vel mfx som er riktigEmbarrassed
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2016 at 22:50
Meg bekjent er det ikke levert noen utgave av Br52 / NSB 63a med C-sinus motor.

Tidligere utgave 63a var med 3 polet motor (digital Delta), mens den nyere er med 5 polet høyeffekt drev (mfx).
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2016 at 10:37
Er du sikker på at dette Märklin-loket har ESU-dekoder?

Dersom det er siste versjon (motsvarende til Trix 22254)har det en MFX-dekoder fra Märklin (mSD). Denne er pussig nok ikke mulig å kjøre DCC.
Kun Trix-utgaven med samme HW kan kjøres på DCC. - Skulle selv gjerne ha visst hvordan dette kan endres!
Det er ytterst begrenset tilgang fra LokProgrammer til disse MFX-dekoderene.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2016 at 10:45
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Er du sikker på at dette Märklin-loket har ESU-dekoder?

Dersom det er siste versjon (motsvarende til Trix 22254)har det en MFX-dekoder fra Märklin (mSD). Denne er pussig nok ikke mulig å kjøre DCC.
Kun Trix-utgaven med samme HW kan kjøres på DCC. - Skulle selv gjerne ha visst hvordan dette kan endres!
Det er ytterst begrenset tilgang fra LokProgrammer til disse MFX-dekoderene.

Hei, jeg er ikke sikker på noen ting, egentlig. Er på hytta om dagen, tenkte å gjøre et nytt forsøk når jeg er hjemme igjen om et par uker. Hvis jeg ikke får kontakt med decoderen med Lokprogrammer, skal jeg mase litt mer på Togbutikken.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2016 at 19:32
Da har jeg testet litt mer ved å koble Märklindekoderen rett på ESU lokprogrammer. Ingen sjanse på å få kontakt. Finnes heller ingen valg for å velge mfx eller märklin noe sted heller i lokprogrammer GUIen. Mens i skrytebladet står det:

By the same token, all other ESU decoders profit from the LokProgrammer’s versatility; no matter if DCC, Multiprotocol - or mfx decoder.

Dekoderen ligner veldig på ESU, men det står ingen ting på den.
Får sende en mail til Togbutikken og spørre.



Der Märklin-Decoder Nr. 60940 (mfx-Decoder) 
Der Decoder ist für H0-Loks gedacht und hier besonders zum Umrüsten von Märklin-Lokomotiven mit vorhandener 21-poliger Schnittstelle, welche mit einem Decoder, der unverstärkte Ausgänge besitzt, ausgestattet sind. 
Dieser Sounddecoder-Spezial unterstützt die Digitalformate mfx, Motorola-1-Protokoll, Motorola-2-Protokoll und DCC-Protokoll. Sounddateien zum Aufspielen stehen auf der Page von Märklin zur Verfügung. 

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2016 at 10:50
Dessverre er ikke Märklin sine dekodere kompatible med ESU LokProgrammer.
Du kan kun med dette verktøyet programmere CVer.

For å få bedre tilgang til Märklins dekodere må man enten ha et programeringsverktøy fra Märklin eller en Central Station.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2017 at 10:19
Nå er det like før jeg trykker på bestill knappen. I handlevognen ligger det er Märklin CS3 plus Shocked
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2017 at 12:43
Bestillknappen ble omsider trykket i dag. Etter enda mer fundering ble det en Märklin CS3 Smile
Jeg så ikke noe behov for Plus-versjonen og sparte kanskje 1500,- kroner på det.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2018 at 22:39
Er igang med å koble den første modulen. Her er en tegning av hvordan jeg tenker å koble kjørestrømmen som hos Märklin kalles Bahnstrom (rød) og Masse (blå). Har også tegnet inn hvor jeg har tenkt å kutte ene skinnestrengen for å kunne få tilbakemelding. Planen er en tilbakemeldingsenhet med 16 innganger pr. modul. Det er derfor ingen grunn til å spare på antall punkter.

Jeg har lest ganske mye om tilbakemelding og fått et visst begrep om hva det er og hva det kan brukes til. Men jeg har ingen anelse hvor de skal legges på feks spor 5. Kanskje det skal være flere enn en seksjon på et spor?

Skinna som ligger langs øverste kant av modulen, er retursporet på runden. Det ligger på en hylle nedenfor skråningen mot vest. 5,5 cm lavere enn resten av stasjonen.  

Tar veldig gjerne kommentarer på plassering av kutt og tilbakemeldingspunkter.


Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2018 at 02:54
Hvis du skal ha full deteksjon på alle spor, og mulighet for pc-styring, tror jeg dette kan være måten å gjøre det på



Edited by programmeringssporet - 04 april 2018 at 02:55
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2018 at 07:30
Takk, programmeringssporet. Ja, jeg tenker PC-styring, så sant alle modulene blir ferdige en gang i framtiden Smile
Jeg justere tegningen min.
Det kom kanskje ikke tydelig fram, men spor 5 er gjennomgåenende. Uten signaler så vidt jeg vet. Endrer det noe på seksjoneringen? 
Jeg slipper å kutte utenfor svinskiva ettersom de korte tilkoblingsskinnene på den ikke er elektrisk koblet til annet enn skinnene som går videre. 
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2018 at 10:49
Jeg tror det kan være lurt å kutte også på svingskivesporene, slik at du kan ha deteksjon på disse uavhengig av svingskivebroens posisjon. (og så vil du vel kanskje ha mulighet til å styre lys, lyd og røyk uavhengig av broens posisjon - her er vi inne på en vesensforskjell mellom Analog og Digitalstyring, hvor du med digital ønsker kontinuerlig strømforsyning på parkieringsspor)

Hvis du ønsker deteksjon i spor 5 for automatisk kjøring, bør du vel kanskje ha en egen sensor for dette ?.

Litt avhengig av hvordan du isolerer (jeg har litt erfaring med Trix skinner, hvor man putter på en Marklin isoleringslaske), er det vel kanskje lurt å isolere flere steder om nødvendig, og midlertidig koble seksjonene sammen.  -  Inntil man ser det reelle behovet for spordeteksjon når man begynner å kjøre med Automatikk.  Det er f.eks. vanlig å kun bruke sprodeteksjon med JMRI (Amerikansk), men også inkludere punkdeteksjon, med magnetisk eller optisk deteksjon med Rocrail (Europeisk)

En av de store utfordringen som vil kreve nøyaktig deteksjon/sporing av posisjon, er nok svingskiven, hvor du må vite hvor lokomotivet er på milimeteren når du stopper det.

Jeg tror du vil vil eksprimentere mere med dette senere - så det er viktig å være forberedt slik at du ikke må gjøre for store ombygginger senere.


Edited by programmeringssporet - 04 april 2018 at 10:52
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2018 at 11:29
Svingskiva blir en større utfordring hvis den skal ha automatikk. Regner med at den bare blir kjørt manuelt, men det finnes så klart mulighet til å få til mye rart. Det er 12 sleperinger i senter av motoren. De skal overføre kjørestrøm, feedback og SPI til gyrokortet som sitter i brua. 

Å få Stortyskeren til å stoppe automatisk på millimeteren (jeg måtte forlenge brua med 6mm for at den akkurat skulle gå innpå) er moro å gjøre manuelt. Men et langt mindre lokomotiv bør det være greit å kjøre automatisk. Men å få loket til å stoppe når det ar akkurat inne i lokstallen??? Og portene lukkes automatisk???

Blir nok manuelt og/eller til pynt. Må ikke gape over for mye.

Svingskivesporene er på en måte ferdigkuttet mellom brua og det som står i ro. Vi tro at på en ferdigkjøpt skive er det forbindelse der. På en Märklinskive jeg hadde ble det lagt kjørestrøm til sporene som brua pekte mot. Noe slik er det ikke på min.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2018 at 12:42
Er det noen gang behov for å kutte midtlederen? Jeg har hørt at det er noe som heter RailCom. Da kan visst IDen til et lok detekteres hvis en slik "leser" kobles til et isolert stykke.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2018 at 13:10
Originally posted by steinel steinel wrote:

Er det noen gang behov for å kutte midtlederen? Jeg har hørt at det er noe som heter RailCom. Da kan visst IDen til et lok detekteres hvis en slik "leser" kobles til et isolert stykke.
 
RailCom detekteres av boosteren - eller en separat RailCom-detektor. Dette er på samme måte som MFX til Märklin detekterer og identifiserer lok.
Boosteren kortslutter signalet til skinnene et lite øyeblikk mellom hvert "telegram". Grunnet oppmagasinert energi i dekoderen, klarer dekoderen å sende en liten strøm gjennom den kortsluttede boosteren. Dette går lynfort og ikke med den hastigheten som styringssignalene sendes med, så dekoderen har tilstrekkelig kapasitet i kondensatoren til å sende signalet.
 
Det er ikke nødvendig å dele opp sporavsnittet med mindre man ønsker en eksakt posisjon der lokene oppholder seg. Det gjør at man kan sette en RailCom-detektor i hvert spor på stasjonen for å finne ut om det er belagt av et lok (vogner registreres ikke), dersom loket har RailCom-funksjon.
I så måte er ikke RailCom et sikringssystem for sporbelegning.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2018 at 13:50
Takk for info, Kjell.

Det er det du nevner om at det kanskje hadde vært fint med en RailCom (MFX)-detektor på hvert spor jeg tenkte på. Spør som jeg skal legge opp til det, uansett om det blir brukt eller ikke.

Jeg har CS3 og synes den automatiske oppmeldingene av lokene er veldig behagelig. Jeg kjøpte en riktig gammel Di3 Demonstrator, til og med den meldte seg opp og kjører som en drøm. Den er så gammel at dekoderen bare har lys og horn.

Jeg har surret mye rundt på nettet etter info idet siste. Mener å ha sett at Märklin, eller kanskje det var ESU, har en feedbackmodul som kan identifisere MFX-lokomotiver på en avgrenset strekning, feks et spor på stasjonen.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2018 at 16:57
Jeg kjenner ikke CS3 (har "bare" en CS2 selv).
- Tror ikke Märklin har laget egne MFX-detektorer som lar deg på samme måte avlese lokene som finnes på et eget baneavsnitt? I så fall må en egen booster ta detekteringen innen boosteravsnittet - og overføre det via CAN-bus til CS3?
Vet at TAMS har et bussystem der RailCom-detektorer gjør det mulig å få en total oversikt om lok som befinner seg på spesifikke RailCom-avsnitt/strekninger. Det er RCA-1, RCA-24, RCD-1, RCD-2 og RCD-8 som kan knyttes sammen med en RC-link og til computer. RCD er detektorer og tallet angir RailCom-kanaler mens RCA gir lokale display som viser adresse mm. Det finnes detektorer med 1,2 og 8 kanaler mens det finnes display for 1 og 24 kanaler. Man kan bruke computer i stedet for lokale display.
- Har kun forsøkt dette med TAMS og RailCom som en prøveoppstilling på en kanal.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2018 at 21:05
Thx Smile

Da har jeg summert råd og tenkt litt sjøl. Jeg innbiller meg at det kan være lurt at gjennomgående spor har 3 feedbackseksjoner. Grunnen til at jeg tenker det, er at TrainController kan detektere at loket kommer inn på sporet og sette langsomt ned farten til feks 10 km/t. Når toget når siste seksjon setter TrainController stopp og toget stopper etter en programmert bremsestrekning som er lik for alle lokene. Med 3 seksjoner kan dette virke i begge retninger. Seksjonene i hver ende er like lange for hvert spor, uavhengig av sporets lengde.

Om TrainController (eller andre PC-programmer) fungerer slik vet jeg ikke, men jeg antar det.

Så har jeg isolert senterlederen på det gjennomgående sporet slit at det i framtiden kan kobles til en RailCom leser.


Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2018 at 22:37
Jeg tyder innleget ditt som at det er ABC (automatic braking control) eller tilbakemelder på loket du ønsker å få til.
ABC teknologi og oppsett er det flere som har oppsett for, kjenner ikke CS3. Skal du ha tilbaakemelding på hvilket lok som er i deteksjonsblokken så er det vel RailCom som gir dette så langt.


Her er mer om ABC om du ikke allerede har vært innom:

https://dccwiki.com/Automatic_Brake_Control
Terje
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.