MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Innkjøring
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Innkjøring

 Post Reply Post Reply
Author
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Innkjøring
    Posted: 03 desember 2017 at 15:41
Jeg har et helt nytt Roco Di3, som gikk helt fint de første rundene, men som så fikk en ulyd i ene hjulsettet. Det høres ut som når man har satt en vogn på feil så den har ene hjulet nedpå så det romler. Denne lyden kommer i loket når jeg kjører en bestemt retning, i motsatt retning går det helt fint, men lysene blunker noe på langstrekka. Så "noe" fører til lyd og dårlig strømopptak i sakte fart ???

Noen som har mistanker. Har sett inni loket og ingen hår eller annet styr der, så det er ved hjulene det oppstår..
SHG
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2016 at 23:40
Hei!
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Blir fryktelig vanskelig å kjøre 30 minutter i hver retning på et 10 meter langt ende til ende anleggEmbarrassed
 
Denne utfordringen kan jo omgås ved at man kjøper inn Trix C-skinner til å lage en midlertidig sirkel eller oval for innkjøring. Disse skinnene er meget godt egnet for å legges og tas fra hverandre mange ganger uten at de blir løse i "laskene"
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2016 at 20:58
Blir fryktelig vanskelig å kjøre 30 minutter i hver retning på et 10 meter langt ende til ende anleggEmbarrassed
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Superspeed500 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 januar 2016
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Superspeed500 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2016 at 20:34
En britisk YouTuber kalt IC82 har laget en video om innkjøring av lokomotiver. Han anbefaler at alle nye lokomotiver, samt de som har stått på hyllen en stund, skal kjøres inn. I manualen til loket jeg har står det at det er anbefalt å kjøre det inn 30 min hver rettning.

Link til video: https://youtu.be/1mUIaW_5I-U
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2016 at 08:44
Jeg har bygget to ekspemplarer og er i gang med det tredje av NMJs byggesett av type 30a. Jeg har brukt Sveins metode med tannpasta på aksler/ramme for innkjøring. I dette tilfellet er det absolutt påkrevet, og tannpasta er et ypperlig middel til sliping av denne messingrammen med stålaksler rett i. En times tid i hver retning, deretter grundig vask, tørk og oljing, så går alt jevnt og vakkert.
Dagfinn Rognstad
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2016 at 16:12
Det skader sikkert ikke, men jeg tror at hovedhensikten med innkjøringen er at drevene skal tilpasse seg hverandre.
Svein S
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2016 at 23:14
Hei leser at lokomotivene skal kjøres inn i hver sin retning ca 30 min. Burde man passe på at lokomotivene svinger til både høyre og venstre side på en liten bane eventuelt når kjører inn om lager en liten testbane ? 
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2016 at 12:57
Hei
Kjører alltid inn lokomotiver på rullebukk.

Skader i alle fall ikke ...
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2016 at 12:02
Det er forskjell på funksjonskontroll og innkjøring.

Funksjonskontroll er noe jeg foretar på alle lok. Det omfatter at belysning fungerer, strømopptak er riktig justert og at loket går smidig og vibrasjonsfritt.

Innkjøring mener jeg ikke har så mye for seg i dag? Tannhjul er i større grad av plast. Det eneste er motorer med trommelkommutator som kanskje må slite seg til? Noen av produsentene leverer børster som allerede er tilpasset. Det er viktigere på 3-polede motorer enn mangepolede (som er vanlig i dag).
Moderne lok er dessuten fremstilt med bedre presisjon. Alt dette mener jeg ikke gjør innkjøring av modellen like viktig som tidligere. - Det samme gjelder moderne biler og motorer.
Tror derfor at dette med "innkjøring" er noe som "henger igjen" fra tidligere (copy / paste)?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2016 at 23:13
Står i vedleggene til Roco at lokene skal kjøres innn 30 min hver veg uten vogner. Antar at det ikke er uten grunn. Og beveglige deler skal smøres opp etter 30t. Noe jeg har gjort med alle lok, utenom NMJs så langt. De har ikke gått 30t enda heller. 
A matter of life and death
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2016 at 14:02
Innkjøring som sådan er vel egentlig ikke så viktig. Det som derimot er viktig er å kjøre modellen analogt for å se at alt fungerer som det skal, uten binding i drivverk, og den slags. Dekodere er nemlig flinke til å kompensere (til en viss grad) for slikt. Derfor er det greit å rette eventuelle problemer før dekoderen monteres.
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2016 at 23:18
Jeg har aldri drevet med innkjøring, men jeg vet flere mener dette er nødvendig. Muligens varierer dette mellom modellene.Teorien rundt innkjøring er vel at tannhjul skal tilpasse seg hverandre godt, og det gjør det først etter en del timers bruk. Jeg vet noen i metall-tiden brukte tannpasta på drevene for å påskynde innkjøringen, fordi tannpasta inneholder litt slipemiddel. Men jeg har aldri våget den type ting selv. Andre har sikkerte andre og bedre erfaringer enn meg.
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2016 at 13:12
Hvor viktig er det med innkjøring av lok. Har en liten rundbane som er tenkt til dette formålet, men det kan se ut som at jeg må fjerne denne og kun ha igjen et lite spor for programmering. Vil se etter andre løsninger hvis folket der ute mener at innkjøring av lok er alfa/omega.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.