MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Multimaus
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Multimaus

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Multimaus
    Posted: 23 juni 2016 at 12:15
Har koplet til en z21 sentral som jeg brukte på mitt forrige anlegg sammen med Multimaus. Det viket helt fint. Holder nå på med nytt anlegg og får ikke liv i Multimaus. Dva den lysre og viser alle funksjoner, men vil ikke funke til å kjøre tog med eller endre penser. Når jeg kopler vekk z21 så funker den så fint som bare det. Sammen med z21 funker z21 helt fint men ikke Multimaus. Tror jeg har forsøkt det meste ut fra manual, men er like klok. Noen som kjenner problemstillingen
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2016 at 14:27
Det er adressevalg på XBUS som Multimaus har som dataprotokoll.
Det kan være at den andre z21 ikke vet denne adressen? Da må du gå inn på z21 å programmere slik at det er samsvar.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2016 at 15:05
Får kun forbindelse med z21 fra Multimaus dersom jeg kobler denne i R-BUS. Kobler jeg i X-BUS så får jeg kun ERR 13 og har ingen mulighet for å bruke meny taster
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2016 at 11:31
Denne feilen betyr at det er ingen "master" definert på X-BUS.

Du kan prøve igjen eller definere den Multimaus (MM) du bruker som "master".
På sentralen til MM er det 2 busser, en "master" og en "slave".
Den føste MM kobler du til i "master"-uttaket - og bare en MM kan være "master". Kobles den bort under drift, aktiveres nødstopp.
Det kan være at den MM du har sist var brukt som "slave"?

På MM-sentralen vil automatisk den MM som er tilkoblet "master" bli omprogrammert til "master" og MM tilkoblet "slave" blir automatisk programmert til "slaver". Jeg vet ikke om dette skjer på z21?
Har ikke funnet noen manuell måte å styre X-BUS-adressene på MM.

Mener dette er forskjellig hos Lenz som bruker samme X-BUS?
Der har hver kjørekontroller en unik adresse på nettet som må programmeres på enheten. Under initialisering/"power-up" blir en av disse gitt "masteroppgaver" men der kan man koble bort "masteren" uten at systemet går i nødstopp.
Roco har på MM valgt å dele X-BUS i 2 deler - en "master" og resten som "slaver". Det medfører at de har kunnet gjøre dette automatisk.

Det kan være at du må koble opp MM til z21 først og deretter sette på spenningen? Kan være at dette er gjort som en initialiseringsfunksjon i z21?




MM skal være X-BUS-kompatibel.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2016 at 23:29
Hei,

Hvis jeg forstår deg rett har du prøvd følgende :

Multimaus og gammel sort forsterker fungerer ok.

z21 selvstendig fungerer ok.

Multimaus og z21(uten gammel sort forsterker), fungerer ikke, d.v.s z21 app fungerer, men ikke multimaus.
------------------------------------------------------------------------------
Hvis jeg husker riktig, vil z21 fungere som x-buss master, slik at denne feilmeldingen tyder på konfigurasjonsfeil eller kabelproblemer

Den vanligste årsaken til err 13 er feil på kabel til multimaus.  Hvis du bruker den samme kabelen hele tiden, kan det tyde på feil i pluggen på z21 boksen.  Har du kjøpt den ny bør du vurdere å ta den med tilbake til forhandler.

Det kan nok også være en ide å oppgradere multimaus programvaren til nyeste versjon (dette kan du gjøre når den er koblet i r-bussen) og gjøre en reset av multimaus og z21 sentralen.


Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2016 at 08:14
Hvordan gjør jeg en reset av z21?
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2016 at 00:22
2.6 Resetting the Z21 Digital Centre
If your digital system no longer operates flawlessly, please reset your Z21 Digital Centre to the factory
setting as follows:
▶ Press the stop key on the front of the unit.
▶ Keep the key depressed for 5 seconds. The LED light starts flashing in purple.
This shows the Z21 Digital Centre has been reset to the factory setting. If the digital system still does
not operate flawlessly, contact your dealer.

Anbefaler også at du oppgraderer z21 til nyeste programvareversjon.
Det gjør du med :

http://www.z21.eu/content/download/1632/17971/file/Z21_Maintenance_V1.11.zip

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.