så... |
Post Reply ![]() |
Page 123> |
Author | ||
einjen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 02 mars 2007 at 19:02 |
|
Når skal Marklin gå over til to-skinne likestrøm?
|
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
![]() |
||
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det kommer de garantert aldri til å gjøre, for de har allerede to-skinne systemet under navnet Trix...
|
||
![]() |
||
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Sannsynligheten for det er mindre enn at alle andre produsenter går over til vekselstrøm Edited by Andreas - 02 mars 2007 at 20:00 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
morten.h ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
When hell freezes over..... |
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
![]() |
||
Nordlandsbanen ![]() Viderekommen ![]() Joined: 19 august 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 72 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Alle produsentene kunne godt ha skifta over til vekselstrøm for min del, kunne ha blitt mye rimeligere å kjøre vekselstrøm da |
||
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO |
||
![]() |
||
GeirG ![]() Viderekommen ![]() Joined: 22 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 46 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Slik at vi alle måtte bruke de stygge Märklin skinnene med den alt for synlige og unaturlige midtlederen? Nei takk!
![]() |
||
![]() |
||
einjen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er nok bare et spørsmål om tid. Ti år fra nå er midtlederen bare et relikvie fra en svunnen og barbarisk tid...
|
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
![]() |
||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 814 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Da vil det bli en kult å kjøre med gamle M-skinner og analog trafo |
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
![]() |
||
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
And pigs fly with the pope, who"s converted to islam, on its back, God give up and starts playing tennis with Santa, the sky turns pink and the emperor penguin invade the world and makes us all eat grapes. Nei, det skal ikke skje! Men pingvinene kan gjerne overta, druer er digg og de hadde gjort en bedre jobb en våre politikere... |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
![]() |
||
ROBEL ![]() MjF-styremedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
...Nei, værre mafiaklan enn pingvinene skal du lete LENGE etter carlf !!! Hvitsnippforbrytere hele gjengen Roger Abel ...Hva med 3+2-skinnedrift?...altså 5 skinnedrift |
||
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
||
![]() |
||
ØyvindS ![]() Viderekommen ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 46 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hva med 0-skinnedrift? http://www.youtube.com/watch?v=TeS_U9qFg7Y&mode=related& amp;search= |
||
mvh Øyvind Strøm
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Uff, tenk en stasjon som Gandal med midtledere! Legge ned tid og krefter på å få alt perfekt, for så å legge ned Märklin-spor???
Edited by J-I Hansen - 03 mars 2007 at 15:50 |
||
![]() |
||
einjen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vel, uansett hvordan du vrir og vender på det så er det modeller. Med og uten midtleder. Det blir ikke 100% uansett. |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Brio-tog er også modell Men spørsmålet er hvor langt unna 100 % man skal være. Vanlige jernbaneskinner ligner ikke mye på Märklins. Og når man ser at de lanserer en modell av DI 3 anno 2007, med den originale kåpa fra 70 eller 80-tallet og et "periskop" (som liksom skal ligne lyktene på forbildet) på taket, så viser de at utviklingen stoppet opp for mange år siden.
|
||
![]() |
||
ROBEL ![]() MjF-styremedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Åååhh, så det er altså Briotog som er EKTE treskinne-system
Roger Abel
|
||
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
||
![]() |
||
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Samma fordømte greia hver gang... |
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
einjen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
De gangene jeg later som jeg er voksen så pleier jeg å overse det som irriterer meg. De gangene jeg er barnslig (95% av tiden) lar jeg meg fyre opp av uvesentligheter. |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
![]() |
||
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Spesielt nedover på kontinentet er det mange som har lang tradisjon på å benytte treskinnesystemet (= Märklinskinner) og likestrømsdrift.
På "motsatt fløy" har jeg mange ganger stått og beundret nydelig modellerte anlegg ![]() ![]() Og så finnes det treskinner ... : ![]() |
||
Bjørn Egil
|
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1623 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg vet ikke helt om jeg syns jeg har sett noen som mangler "respekt for andres valg" i denne tråden ennå, men det jeg har sett er enkelte som påpeker at likestrømsskinner SER penere og mer korrekte ut enn märklin skinner, og at en Heljan eller Roco Di3 av moderne design SER penere ut enn en gammel utdatert støpeform fra Märklin, og det må vel alle Märklinbyggere og være enig i? All respekt fra min side til de som velger å benytte Märklin, for uansett hva man samler så snakker vi om leketøy i en eller annen variant. Men også "Märklinister" må vel kunne innrømme at om det er utseendet som teller så står f.eks. ikke Märklins skinner øverst på listen over de mest forbilderiktige, enig? Eirik |
||
![]() |
||
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Andreas har et godt poeng, selv om denne tråden ikke akkurat er kranglete. Ærlig talt så kommer ikke en debatt rundt dette noen lang vei, vi klarer bare å havne tilbake til det vi alltid har sagt...
Mange snakker her med litt glimt i øyet, får gjøre det jeg og: (Utdrag fra )"Bruksanvisning for en mj-er" "Vekselstrøm vs. Likestrøm Krangelen om strømtype er svært vanlig i et hvert et utviklet mj-miljø. Forskjellen er egentlig veldig liten. Det har seg bare slik at vekselstrøm (heretter AC siden vekselstrøm er veldig langt å skrive) er produsert av Märklin og likestrøm (heretter DC siden likestrøm er veldig langt å skrive)er produsert av alle andre. Dermed tror DC-erne at DC er den beste typen fordi det er flest som bruker den og etter demokratiets lover er det flertallet som bestemmer ergo har rett! Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, demokratiet fungerer ikke! Hvilket bringer oss til spørsmålet: Hva er best? AC eller DC? Svaret er: Ingen av dem. Hvordan elektroner beveger seg i en kobbertråd har ingen videre betydning for hvilken som er best i bruk (bare ikke elektronene står stille da...). Problemene kommer når en mj-er med sjelvene fingre skal sette alt i live og gjør en serie små og store bommerter. Så hva som er best kommer mer ann på hvem som er best enn hva som er best!" |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
![]() |
||
morten.h ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
[QUOTE ]
Jeg vet ikke helt om jeg syns jeg har sett noen som mangler "respekt for andres valg" i denne tråden ennå, men det jeg har sett er enkelte som påpeker at likestrømsskinner SER penere og mer korrekte ut enn märklin skinner, og at en Heljan eller Roco Di3 av moderne design SER penere ut enn en gammel utdatert støpeform fra Märklin, og det må vel alle Märklinbyggere og være enig i? All respekt fra min side til de som velger å benytte Märklin, for uansett hva man samler så snakker vi om leketøy i en eller annen variant. Men også "Märklinister" må vel kunne innrømme at om det er utseendet som teller så står f.eks. ikke Märklins skinner øverst på listen over de mest forbilderiktige, enig? Eirik [/QUOTE] er enig i at marklins forsøk på jernbaneverkets nohab suger bigtime,den kommer heller ikke havne på ønskelita mi(med mindre de lager ny støpeform)....for oss som kjører skinner med "blideskrift" teller ikke utseende på skinnene...vi hater bare å gjøre rent
Så nå skal jeg gå i kjelleren,legge ned sjela mi og litt til på anlegget for deretter å legge ned marklin-skinner |
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
![]() |
||
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Må si meg enig i mye av det du sier her Eirik |
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 814 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
![]() |
||
morten.h ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
skjønner ikke hva du snakker om.. |
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
![]() |
||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 814 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg fikk mitt første Märklin-sett i 1999, da hadde jeg ikke sett noen av de ovennevnte merkers norske AC-modeller. Er ikke sikker på om de fantes da. Jeg holdt på med Märklin helt til 2004, da hadde NMJ salg på Märklin k-skinner. Jeg skulle ha noen, fordi de så mere "ekte" ut enn de c-skinnene jeg hadde da. Finn Moe fikk meg da overtalt til i å skifte til DC, pga priser på skinner og lok. |
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jo, faktisk er de veldig langt unna hvis du ser etter. Spesielt sporvekslene har langt igjen til å ligne en tradisjonell jernbaneskinne. En annen ting: Hvis noen sier at Roco er noe dritt, så blir ingen fornærmet! Hvis noen derimot sier at Märklin er noe dritt, da ... Hvorfor denne bunnløse lojaliteten til et merkenavn???
|
||
![]() |
||
einjen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det var ikke min mening å legge opp til noen krangel her, men uansett så vil jeg for egen regning påstå at mine 50 og noe meter med K-skinner ikke er en fryd for øyet. Min lille meter med pecospor er mye penere å se på. Og når det kommer til driftssikkerhet så er det noe jeg har registrert fra mange Marklin-eiere, men aldri sett det dokumentert noe sted. Er det virkelig mer driftssikkert? Og hva menes egentlig med det? |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
![]() |
||
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvorfor lojalitet? Fordi Märklin har vært en aktør på markedet i nesten 150 år! De har alltid vært der, og de har alltid levert kvalitetsvarer, ting som faktisk kan brukes. De har vært blandt de beste helt til nagletellerne kom. Jeg sier ikke at alle andre var/er elendige, men de har vært i toppen, sammen med andre, men i toppen allikevel. Derfor Og ikke mange som sier Roco er dritt. Roco har respekt fra mange og de fortjener det. Edit: Quote Edited by carlf - 04 mars 2007 at 18:49 |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
![]() |
||
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Driftsikkerhet ja. Driftsikkerhet er vel evnen til å holde et tog i gang over tid. Det avhenger altså av at man holder toget på sporet og toget holdes i fart/akselerasjon.
Det første kommer ann på sporene og hjulene og samspillet mellom dem. Sistnevnte har mye å gjøre med strømopptak. Der vinner 3-skinnesystemet fordi det er større overflate for strømopptak. Som oftest iallefall, det enkelte sporets kvalitet hos den enkelte bygger gjør mye. Da henviser jeg igjen til utdraget fra kåseriet mitt i tidligere innlegg her. |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Egentlig er det ikke snakk om vekselstrøm og likestrøm lengre? Märklin har forlengst innsett de moderne likestrømsmotorers overlegenhet og selv levert slike motorer i de aller fleste lok de produserer i dag (kan noen si hvilke lok som har allstømsmotor i dag?). Årsakene til dette er sikkert mange: Dette har Märklin innsett, slik at de fleste lok som produseres nå må utstyres med elektronikk for at de kan kjøres på det gamle vekselstrømsystemet. Fordelene med likestrømsmotorer ser ut til å forsvare den merkostnad som elektronikken utgjør. Dessuten går tendensen i retning digitaldrift og da blir denne "merkostnad" i forhold til et rent likestrømslok ubetydelig. Derfor sitter vi tilbake kun med de fordeler og ulemper som 2- eller 3-skinnedrift fører med seg. Dette er en smakssak og ikke verd å diskutere. Nå har jo Märklin kommet med C-sinusmotorer. Hvorfor kan man bare spekulere i men det satt trolig "langt inne" for de mest edsvorne märklinistene å oppdage at "hjertet" var en likestrømsmotor? Edited by Kjell H. - 04 mars 2007 at 18:55 |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |