El 15 ombyggingssett |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 september 2011 at 13:43 |
|
Jeg sysler med noen planer om å lage ombyggingssett til el 15 fra a.c.m.e loket cfr 060 ea.
Dette er et meget godt utgangspunkt for å få seg en El15 både i mtas/NSB-versjoner og HectorRail. Prisen på loket er også mye hyggeligere enn NMJ´s Superline-versjoner, og et ombyggingssett vil kun bestå av noen få deler. Ploger og pantografer kan fås via roco og jeco, og det skal visstnok være lyder å få tak i. Dette rumenske loket er nemlig utviklet av ASEA på samme basis som El15. Hvis noen kunne skaffe lokene til Norge, vil man lett kunne få seg en el 15 på hobbyanlegget. Spørsmålet er om noen er interessert i er slikt ombyggingssett? Lokene er dessverre vanskelig å få tak i da de første modellene kom i 2009 og er laget i små opplag. Noen linker: Send meg en pm dersom du er interessert, så skal jeg gi beskjed om prosjektet blir realisert. Skal ikke love noe om når, men jeg har allerede originale tegninger av el 15 og har kartlagt hvilke forskjeller det er på den rumenske versjonen så det er ikke urealistisk. Edited by Pelle - 04 september 2011 at 13:52 |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Pelle
Den "store" forskjellen ligger vel i front/hjørnepartiet om jeg ikke husker helt galt. Det vil bety ombygging av lokkassen. |
||
Terje V.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hjørnevinduene må tettes, mens sidevidnuene må utvides litt framover og de skal ende i en skrå. Det virker også som fronten er helt rett på utgangspunktet, mens El 15 har en helnng på frontens øverste halvdel. Frontlyktene er også forskjellige, så alt i alt er det er det en del å gjøre på frontpartiet, avhengig selvsagt av hvor viktig det er med forbildelikheten. Det mangler også noen ventilatoråpninger på siden av strømavtagerne.
|
||
Svein S
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så å lage en avstøpning av frontene er da det enkleste å gjøre?
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg mener at NMJ lanserte samme lokmodell for ca. 1 år siden sammen med østeuropeeiske passasjervogner? Nå ser jeg imidlertid at loket er "forsvunnet i det stille". Kanskje det ble for mye med en slik dobbeltlansering - eller kanskje var dette et fellesprosjekt?
Det er nærliggende å tro at NMJ hadde planer om en slik formendring for også å lave de norske lokene? De har jo underlagsmateriell fra SuperLine-serien.
Forøvrig ble de 10 første rumenske lokene produsert i Sverige. De hadde/har kun en topplykt.
Dette er også en tallrik lokserie med > 1100 eksemplarer produsert i Romania - også for andre østblokkland.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Planene mine er å lage en etseplate til fronter og ventilasjonsluker. Topplyktene er vel da eneste utfordring slik jeg ser det. Mulig en kan lage støpeform av alt dette, men da er igjen vinduer utfordringen...
En detalj man kanskje må leve med, er tankene mellom boggiene som ikke er helt likt forbildet. Det kommer en modell i 2012 som er av leveranseutførelse. Den er trolig mer identisk, i hvertfall med korrekte pantografer. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I dag ankom loket endelig det lokale postkontoret. Det er bare å konstatere at likheten er uslåelig! Morsomt er det også at det fulgte med en ESU Loksound dekoder. Hvis jeg velger Hectorrail-varianten er pantografene også temmelig identiske. Entechar pantografer til ofotbane-versjonen.
CFR 060 hadde også de gamle pantografene, og de første El 15 hadde ikke ventilasjonsluker på taket |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette blir gøy Hold oss oppdatert med framgangen.
Litt avsporing: Men finnes det flere slike ombygginger som kan være aktuelle for å få norske modeller? El1 av E71 går kanskje, Dm3 til El12 osv?
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dm3 til el12 er jo intrressant. håper noen tar tak i dette! El 1 er det ikke mye likhet i, og e71 er det vel ikke så lett å få tak i.. rocos modell hadde uansett et merkelig oppheng i snuten og var bevegelig, mens el 1 hadde stiv vognkasse. jeg har tegnet en etsetegning til el1 og fått tak i hjul og blindaksel, men hvordan motor og drivverk skal konstrueres vet jeg ennå ikke. mulig jeg tar opp igjen dette prosjektet etter at vi har levert el 5 som har noe av det samme drivverkopplegget.
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
El 12 har vært i mitt hode lenge!
Orginal SJ Dm og NSB El 12 er nærmest helt identiske.
Etterhvert ble de ombygget og forskjellige i flere detaljer.
Det er 3 muligheter:
- Kjøpe UGJ lokkasser fra lokstallen og ordne et drivverk (Roco DM3 eller en av alle messing byggesett som har blitt levert i Sverige)
- Vente på at Roco får satt SJ Dm med orginale store lykter og dørplassering i produksjon
- Vente på at Roco lager El 12 i leveringsutførelse (dette er jeg rimelig sikker på vil skje!)
El 15:
jeg er opptatt av at alle detaljer skal stemme og være så identisk som mulig, men ved å bare endre lyktene, noen detaljer på taket og omlakkere tror jeg de fleste ikke vil se feilen i frontene. Ved å erstatte hele fronten med ny i messing, er det stor mulighet for at skjøten mot plastkassa ikke blir perfekt og mer skjemmende. Bare et forslag...................... Edited by Asgeir - 16 september 2011 at 22:07 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg skal i hvert fall bygge om mitt eget Lok til el 15, så får vi se utifra det hvordan det blir med skjøtene. Har også vurdert å skjære bort hele frontpartiet i plastkassa og bygge en ny ramme i messing. Med f.eks saga i cool tool får man da rette vinkler når man skjærer ut. vi får se hva det blir til.
Så er det hvilken versjon folket ønsker, da. Utifra bilder jeg har sett er det 3 hovedforskjeller: -leveranseutførelse med hele håndtak i front og 3 lykter nede. gamle pantografer, norrlandsplog og uten ekstra ventilasjonsluker, automatkobbel - modernisert versjon med større vindusviskere og dermed brutte håndtak. Ellers som over, men med ventilasjonsluker - hectorrail med en stor og en vanlig lykt nede, rc-ploger, nye pantografer (eller en kombinasjon av gamle og nye) og litt ekstra detaljer på taket. Hvilken versjon ville dere hatt på anlegget? |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En ny idé dukket opp i dag. Fronten er til forveksling lik El 14..
Det må gjøres modifikasjoner også på denne selv om fronten er temmelig "ferdig". Spørsmålet er om jeg tør å ofre en Lima El 14 til prosjektet, og om det går an å ta en støp av hele vognkassa. Så vidt jeg har fått med meg er det vanskelig å støpe vinduer med klart glass. Hvordan kan man da løse det med vinduene i fronten? De fleste andre delene skal kunne gjenbrukes fra originalen. Noen som har liggende eller kan ta avstøp av to el 14-fronter som jeg kan bruke som utgangspunkt, eller må jeg sage opp den jeg har liggende..? |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For et par år siden lagde jeg en vognkasse basert på frontene til El 14. Solgte denne på QXL for et år siden..
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Å bruke den du har liggende burde ikke være et så stort tap, det er jo en eldre Lima EL14 type.
Og bruker du den fronten så har du jo vinduene klare:) For byggeren sin del så hadde det jo vært det beste om hele EL15 fronten var som en del, og noe man kjøpte ferdig.
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På jakt etter en eldre tråd om El 14 dukket denne opp igjen.
Dette prosjektet er meget interessant og spennende og jeg lurer på om det har skjedd noe på El 15-fronten (bokstavlig talt...)?
|
||
Mvh
Rune H |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har mange prosjekter på gang akkurat nå så denne har ligget i skuffen en stund. håper på å få satt i gang dette igjen snart.. Har ikke sjekket om lokene fremdeles er å få tak i..
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
T43
Viderekommen Joined: 22 april 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hej
Hur går det med ombyggnaden av ditt lok till El15? Har samma funderingar som du och väntar just nu på att ACME skall ta upp produktionen igen av class 060. Såg att http://messingmodeller.no/produkt/5-304-ombyggingssett-el-15/ har en etsplåt med diverse detaljer för att bygga sig ett El15. /Peter |
||
Peter
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå har A.C.M.E visstnok kommet med en ny serie 060-lok. Jeg holder på å tegne nye fronter som vil bli tilbudt som 3D-printede deler som kan limes på en 060-modell. Noen som er interessert i slikt?
Modellbahn Kramm Edited by Pelle - 21 januar 2020 at 12:31 |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg kan være interessert!
Vi får håpe på at ACME leverer 060-loket? En runde til modellbaneforhandlere i Bucuresti i 2018, sa at ACME hadde lovet nyopplag av den tidligere modellen - men intet er kommet. Det hadde vært greit om de svenskproduserte 060-lokene hadde stått som modell. Seinere var det endringer, blant annet firkantede vinduer på siden av loket. - Er det moderne versjon som kommer (med firkantede vinduer) eller er det den med runde sidevinduer? Det ser ut som ACME planlegger en Epoke 5-utgave. Hvis de gjør det, må vel hele lok-kassen lages på nytt?
Edited by Kjell H. - 22 januar 2020 at 10:34 |
||
akselstog
Veteran Joined: 12 august 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 109 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja!
|
||
https://www.facebook.com/togrommetside/
|
||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja veldig gjerne Pelle! :-)
|
||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
060 loket ligger hvertfall på framme på nettsiden til ACME.
Men jeg er ingen "kløpper" på italiensk...
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
orwold
Viderekommen Joined: 09 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lokkene har kommet. Hentet nettopp to for ev ombygging til El 15.Messingsett også på byggebordet. Modellen har runde sidevinduer. Flotte spør du meg. Gledes til forsøket.
|
||
orw
|
||
T43
Viderekommen Joined: 22 april 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nu har jag beställt ett lok.
Missade både hos Lippe och Menzels, men hittade ett i Rumänien. http://www.minimodel.eu/products/view/534 det finns några kvar fortfarande. Någon som har eller vet om ritningar till El15 går att få tag på? /Peter |
||
Peter
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har fått tak på en del tegninger, men har lovet å ikke gi disse videre. Bruker de til å tegne frontene og etsedelene til et ombyggingssett. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oi! 3000 NOK + toll og mva er temmelig dyrt! Merkelig at det ikke er så mange å få tak i. Jeg kjøpte tydeligvis det siste. Etterspørselen må jo være høy på dette loket.. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På lager hos Lippe nå. Og de trekker automatisk fra tysk mva når du fyller ut norsk adresse. Har et underveis :-)
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Elektrolokomotive/E%2DLok/Amintiri+Feroviare%2D10025/de/modell_330754.html |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er masse detaljer som må endres på det rumenske loket.
Mest i øyenfallende, er at det mangler den 3.de topplykten og det har heller ikke 4 ventilasjonskasser på taket. Det er "noe rart" med utluftningen til maskinrommet generelt. Ellers er tyfonene, lyktene nede og snøplogene feil. Det mangler multippelkjøringskontakt og isolatorene som er festet i pantografene er feil. El15 har ikke skjermingsgitter på taket eller synlige luftaktuatorer til pantografene. Også batterikassene, sandkasser og detaljer er feil på understellet, etter det jeg kan se. Dette er bare en kort oversikt ut fra bildene. Det er mye arbeid å få loket til å likne en El15.
|
||
Simen
Medlem i MJF Joined: 14 mars 2019 Location: Norge Status: Offline Points: 12 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bestilte derfra på onsdag ettermiddag, mottok mitt i dag :) Med shipping ble det 2445kr.- (228,90 €). Ble litt overrasket at den var dyrere enn et lokomotiv fra NMJ.
Ja, det står heldigvis en del info hos www.messingmodeller.no. Jeg kommer nok til å bestille et ombyggingsett derfra etter hvert også. Er det noen som vet om det finnes lyd til denne modellen?
Edited by Simen - 18 august 2020 at 20:48 |
||
Micro ferroequinologist
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
El 15 har primærsjalting som de fleste "mellomgamle" ellok. Med El15 var det ikke nødvendig å ha 16 2/3 Hz for å "lure" vekselstrømmen at den gikk på likestrøm, da det var likerettere på hver motor på sekundærsiden. Dette var nytt med likerettere på sekundærsiden.
Lyden er ganske identisk med SJ Rb1 (om du finner den)? Relativt lik er lyden for BLS Re4/4 som var i prinsipp lik El15. I hvert fall kan du lese om CFR 060 og El15 i den svenske boken "Svenska Ellok" på side 234 - 243. - Kanskje du finner noen nyttige tips?
|
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |