B7 vogner i N-skala |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 31 juli 2007 at 21:28 |
|
Info se http://www.modelljernbane.net
Interessenter må melde seg direkte til meg, jfr link. Endring 11.desember 2007 Påmeldingsfrist (uforpliktende) utsatt til 20. desember. Endring 29.november 2007 Påmeldingsfrist (uforpliktende) endret til 10. desember. Endring 27.november 2007 Det er blåst støv av prosjektet da jeg den senere tid har fått flere forespørseler om dette. Jeg tar sikte på i løpet av vinteren 2008 å ha klar plater i det antall som blir forhåndsbestilt. Platen vil inneholde B7, AB7 og FR7 i leveranseutførelse. Om du er interessert kan du lese mer på linken over Opprinnelig tekst: Jeg laget i sin tid etsetegninger (kun vognkassene) til B7-vognene i skala N. Pga av annen jobbing ble det med det. Om det er interesse kan jeg finne frem disse og lage en serie på bestilling. Nå er ikke dette tenkt som et kommersielt prosjekt fra min side. Det er mer slik at ettersom jeg har etsetegningene for vognkassene og om det er nok interesse kunne jeg få laget noen plater med dem. Det foreligger altså ingen vognbunn, boggier eller støpedeler så det må anvendes en undervogn, boggier mm fra feks Roco. Platen må formes slik at sider og tak får rett form. Om det er stor nok interesse kunne man også lage et enkelt verktøy som kunne følge med. Det hele er altså tenkt levert som flate etsede plater, eventuelt kan det bestilles ferdig formet, men hele prosjektet står på om det er nok interesse blant N-folket. Priser kan jeg defor ikke si noe om for øyeblikket. Edit: rettet i tekst. Edited by TeVe - 11 desember 2007 at 17:15 |
||
Terje V.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er en link til B7-vogner som ser ut til å være i salg på Ebay allerede:
Samme person ser også ut til å ha ferdige lokkasser til El 17 i 2 forskjellige versjoner.
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det der så nesten ut til å være likt NiM`s Paperline...
De så nesten ut til å være laget av papp...
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
De ser noe for "avanserte" ut til å være NiM-PaperLine modeller. Antakelig så er dette modeller fra Newstead.
Men NiM var ihvertfall først ute med B7 i N-skala!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Tore
Nykommer Joined: 12 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Var inne på siden til denne skotten, som lager litt ymse modeller. Det ser ikke akkurat superdetaljert ut, men kanskje noen har sett dem i virkligheten? Han kan eksempelvis lage lok med forskjellig nr på hver side, slik at de ser ut som to forskjellige.
|
||
Tore
|
||
keknor
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Terje,
Jeg er interessert i B7
keknor
|
||
keknor
|
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
NY info på nettsiden, se førsteinnlegg.
|
||
Terje V.
|
||
el18
Viderekommen Joined: 08 oktober 2008 Location: Switzerland Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvordan går det videre med B7? Da jeg ikke har hørt noe så lenge prøver jeg å lage type B7 i 3D. Første vognkasser er ferdig men har litt problemer med å lage boggier og kobbel.
|
||
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Interessant! Har du bilder?
Boggier (Wegmann) og koblinger kan hentes fra andre vogner, f.eks. tyske nærtrafikkvogner fra Minitrix. |
||
Mvh
Rune H |
||
el18
Viderekommen Joined: 08 oktober 2008 Location: Switzerland Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har bilder men hvordan kommer bilder her inn hvis de ligger bare på pc-en?
Kan du si meg hvilke Minitrix vogner du mener som har samme boggi? |
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Øverst i 'meldingsvinduet' som jeg ser på nå når jeg skriver dette ) er det en knapp som heter 'Sett inn image'. Med den kan du 'browse' PC'n din etter ønsket bilde og 'upload' det i innlegget.
Good lykke (for å holde meg til 'språket' på sida her ) |
||
Bjørn Egil
|
||
RuneH
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her en link til et Minitrix sett med S-Bahn-vogner som har Wegmann-boggier:
Det aktuelle settet er ikke lenger i produksjon, men slike vogner er stadig for salg på ebay.de. Edited by RuneH - 19 august 2013 at 09:46 |
||
Mvh
Rune H |
||
el18
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja men det er ikke så lett å få de billig og å kjøpe hele vogn for bare boggier og kobbel er for dyrt. Det er vel usikkert om Minitrix har nok reservedeler for meg. Derfor prøver jeg å lage boggier selv.
|
||
el18
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå går det videre med B7. Endelig er den første lakkert og skal snart testes.
|
||
RuneH
Post Options
Thanks(0)
|
|
Herlig!!!!
Jeg må jammen få ut finger´n med El 17-prosjektet. Lager du flere vogntyper og blir det mulig å kjøpe dem? |
||
Mvh
Rune H |
||
el18
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har alle typer uten F7. Problemet er at de ikke er billig. Du kan regne med at en vogn koster ca. 100€ så vi få se om det blir noen vogner å kjøpe. Jeg lakkerer selv og dette var første vogn jeg har lakkert.
|
||
el18
Post Options
Thanks(0)
|
|
Første B7 er ferdig nå og skal testes snart, samme med El 18 og ny snøplog.
|
||
RuneH
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har det skjedd noe mer med B7-prosjektet ditt?
|
||
Mvh
Rune H |
||
el18
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg jobber fortsatt på dette men hadde dårlig tid i det siste. De skal snart bli bedre igjen.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei. Jeg er ny i N-skalaen. B7 ser veldig spennende ut. Er det noe mer status i dette prosjektet? Jeg er veldig interessert i norsk materiell!
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
totenmann
Medlem i MJF Joined: 13 mars 2007 Location: Norge Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei. Har hatt litt mailkontakt med vedkommede og jeg tror man må smøre seg med tålmodighet....
|
||
el18
Post Options
Thanks(0)
|
|
Problemet med dette prosjektet er at shapewys ikke har kvaliteten som jeg bruker at alt passer sammen. Jeg har funnet en annen leverandør men den vil ikke lengre lage modellene og jeg har søket nå ganske lenge hva jeg kan gjøre. En riktig god leverandør som jeg har funnet er for dyrt (NOK 1000.-/vogn) men det ser ut at jeg kan lage modeller med en leverandør i Danmark men da kommer de ikke føre neste år. |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Utifra bildene å bedømme ser Shapeways bra nok ut for meg. Bruker du en donorvogn eller er også understellet 3D-printet?
|
||
|
||
Steinar Norrøne
Medlem i MJF Joined: 01 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har fått høre at Svenske Habo hobby er interessert i lage en utgave av Cargonet sin Euro 4000 ( CD 312 ). Basert på Sudexpress sin utgave. Sudexpress annonserte tidligere både en Cargonet og Railcare utgave. Men dessverre så ser ikke dette ut til å bli realisert. Så vi får håpe at dette kan bli en realitet.
Habo sine utgaver av El 16 kåper skal også snart være underveis. Det er også en mulighet for en ferdig modell av El 16 i Cargonet design. Da den også går i Sverige er den kanskje interessant for det Svenske markedet. Jeg mener også at MJF bør begynne å promotere N-skala både på nett og i Mj-bladet. Skala N vil gi de av norske mj-interesserte større mulighet til å bygge sitt eget anlegg selv om man har begrenset med plass. mvh Steinar Norrøne |
||
el18
Post Options
Thanks(0)
|
|
Problemet er ikke optisk men teknisk. Hvis du bestiller 4 vognkasser samtidlig og måler de etter leveranse så har du en differanse opp til 1mm og det er for mye. F.eks. for koppling føring må det være innen 0.1mm ellers fungerer dette ikke. For B7 vognene jobber jeg nå samme med en konstruktør som har laget modeller for Liliput sånn at vi kunne lage vognene i samme kvalitet og metode som de store leverandører gjør og alt kommer helt ferdig sånn at du kan kobble på et lok og kan kjøre på anlegget. Men derfror trenger jeg litt mer tid. |
||
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva med å ta avstøp av den som fungerer? Jeg kan støpe hvis jeg får en original. Alternativt er det ikke så dumt å etse vognsider og støpe/printe endene og boggirammer. Skal gjøre det nå med motorvogn type 71/73 i N-skala. |
||
|
||
el18
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis alt går etter planen er første gode B7 vogner ferdig til messe i Stuttgart i November og neste år kan du kjøpe de.
Edited by el18 - 30 august 2017 at 06:45 |
||
Steinar Norrøne
Medlem i MJF Joined: 01 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette høres veldig interessant ut Skal vognene selges via en importør/mj-forhandler siden de eventuelt skal presenteres på en messe ?
Mvh Steinar Norrøne |
||
el18
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er ennå ikke klart hvordan det er mulig å kjøpe vognene i Norge. Jeg kommer med mer informasjoner når alt er klart.
|
||
totenmann
Medlem i MJF Joined: 13 mars 2007 Location: Norge Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei....Hvordan er framdriften på prosjektet?
MVh Rune
|
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |