Pelles Weblogg |
Post Reply | Page 123> |
Author | |
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 april 2007 at 00:01 |
Jeg er en rusten MJ"er. Kan vel kalle meg skikkelig amatør på feltet da siste prosjekt var en hobbyplate på 120x240 og Märklin M-skinner en gang på 80-tallet.
Jeg bor slik til at det er liten plass til å bygge et helt MJ-anlegg, så derfor er jeg viet en plass over arbeidsbordet på hjemmekontoret. har forsøkt å være kreativ, og vil i denne bloggen fortelle litt om hva jeg gjør underveis. Kommentarer og hjelp til videre arbeid mottas med takk! Fakta og målsettinger Plassen over arbeidsbordet er 240 cm lang, og største dybde jeg fikk lov til var maks 18 cm. Høyden er satt slik at jeg kan se rett på togene og at evt. kl-anlegg ikke skal butte i taket. Jeg har valgt en epoke fra 80-(tidlig) 90-tallet. I den ene enden vil det være en holdeplass, i midten en liten stasjon og i andre enden en tunell. Målet er å montere KL-anlegg, men dette får tiden vise. Strekningen bør være kjørbar for testing av modeller, men veksler skiftes manuelt. |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er sporplanen. Ved tunnelen skal det beite noen hester, ved holdeplassen ser jeg for meg en grusvei med noen sykler eller en traktor. |
|
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Fint og spennende prosjekt dette her Morten-Pelle!
"Less is more" er anleggstyper jeg har sans for.
Dersom du har plass til det, kan du jo lage en separat skyggestasjon/fiddleyard som kan monteres ved kjøring og demonteres når anlegget ikke er i bruk.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for nyttig tips! Jeg bør vel strekke ledninger og gjøre det klart for kjøring. I enden med holdeplassen kan jeg sikkert koble på noe midlertidig i fremtiden slik at strekningen blir lengre.
Anleggsarbeidet har startet! Her er noen bilder fra tunnelarbeidet. Korken er lagt på Bakplater er skrudd fast i hobbyplaten Tunnelåpningen lages med sammenkrøllet aluminiumsfolie og testes med selvbygd ellok.. Gips legges på isopor og sølvfolie.. Skinnelegging er ferdig og tunnelen testes igjen med lang vogn. Hva gjør jeg neste gang? Hvilke typer maling? Skal selve tunnelen males sort innvendig? Skal gress på før ballast, og skal skinnene males før de festes? Hva slags ballast bør jeg ha (grovhet, farge...), og hvilke type gress anbefales? Hvordan påfører jeg gresset? Mye jeg ikke vet om her... Edited by Pelle - 14 april 2007 at 18:59 |
|
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Til å male fjellformasjonene kan jeg anbefale Woodland Scenics Earth Color kit : http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=528. Dette fungerer kjempefint på hvit gips. Strø på litt Fine Turf, Burnt Grass etterpå i krinker og kroker mens alt er vått og du får knallfine fjell! Ballast er greit å få på plass ganske fort. Her kan også Woodland Scenics forskjellige ballasttyper benyttes eller man kan bruke sand man sikter selv.
|
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Til ballast vi jeg anbefale sand man sikter selv... Ferdig ballast fra ymse produsenter har som regel ikke variasjon i kornene noe slik at det fort kan se litt lite realistisk ut...
Jeg fant sand i bunnen av en bekk... Tok dette med hjem i en bøtte, hvor det ble vasket og silt og deretter lot jeg det stå en stund å tørke...
Morsomt prosjekt du har på gang her, skal bli spennede å se hva du kan få til på den lille plassen du har til rådighet
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Games workshop har forøvrig poser med grus som muligens kan gjøre nytten som ballast. Kanskje litt grov, men så ganske ok ut. 45 kroner for en liten pose.
Personlig anbefaler jeg å vente til sandkassesesongen setter inn og snike seg ut i nattens mulm og mørke for å stjæle fra de små! |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og få med all katteskiten? Nei takk!
Petter
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
sandkassesand må selvsagt vaskes før videre bruk.... Og ikke først og fremst pga kattesan, men pga all mulig anna støv, rask og rusk som er i sanda.
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva definerer du som en "liten" pose?
Jeg vet flere som driver innen games som faktisk oppsøker modelljernbanebutikker for å handle gress og grus fordi prisene hos games workshop i følge dem er skyhøye i forhold til modelljernbanebutikker...
Eirik
|
|
einjen
Post Options
Thanks(0)
|
hmmmm 250 -500 gram?
Den var veldig liten, og jeg synes selv det var temmelig dyrt, men fargene og konsistensen så ok ut.... for mitt utrenee øye. Mens jeg var der (på Tynset bokhandel) var det to stykker som kjøpte hver sin pose, kan det bety at det er marked for mjbutikk på Tynset? |
|
--
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eller passe på å være tilstedet når sanden blir byttet ut med "nye forsyninger" nå og da...
Husker sandkassene der jeg bodde i Oslo for en del år tilbake (da jeg faktisk brydde meg om sandkasser) Den eneste gangen det faktisk gikk an og ferdes i sandkassa var dagen sanden var blitt byttet ut Ellers så var det kattedass...
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er noen bilder av den ballasten Jernbaneverket bruker. Personlig synes jeg den er alt for lys.
Petter
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp MagneEdited by MY1201 - 13 april 2007 at 13:11 |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det synes tydeligvis NSB også - siden de ikke nøler med å smusse den ned ... Ellers gir jo dette tankekorset om at å minimalisere ekte 1:1-objekter ikke nødvendigvis gir det riktige inntrykket i modellverdenen |
|
Bjørn Egil
|
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Har nå malt fjellet og forsøkt meg på litt gresslegging.
Lurer på om fjellet kanskje ble litt mørkt? Skinnene skal males, ballast skal påføres. Steinene skal males grå. Har planer om å lage gjerde og tremaster selv også. Noen som har kommentarer til lanskapet så langt? Er som sagt helt fersk her. Vil gjerne ha det så naturtro som mulig. |
|
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
landkapet var nydelig men balasten mangler men d var koselig med hestene langs linjen
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser bra ut dette.
Noen som har kommentarer til lanskapet så langt?
Vil gjerne ha det så naturtro som mulig.
Sjølv ville eg heva skinnegangen litt(3-5 cm) opp frå underlagsplata. Med det oppnår du å kunne lage landskap under korknivå, slik som grøfter, stikkrenner, fylling osv. Landskapet vert ikkje så "unaturleg" flatt.
mvh AT
|
|
AT
|
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for nyttig info! Ballast, gjerde og tremaster kommer! Jeg skal se om jeg kanskje kan lage en liten grop ved holdeplassen i den andre enden.
Ellers er det dessverre lite rom for høydeforskjeller da jeg har begrensninger i høyden til taket og at platen ikke er tykkere enn 12 mm. |
|
|
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Har nå forsøkt meg på tremaster etter selvbygger-metoden. Fikk tak i passende trepinner på Rimi, og lot gitaren min få nye strenger slik at jeg kunne bygge mastene med de gamle strengene...
Planen er å lage en dobbeltmast til nytt ledningsnett ved pensen, men her mangler jeg bilder på hvordan de ser / så ut. |
|
|
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Litt på siden i dag, men jeg fikk noen etterlengtede lokkasser som jeg skal gjøre ferdig. Kjempeflott initiativ å lage lokkassene, men litt synd at de ikke er helt korrekte i endene. Boggirammer mangler også.
For noen år siden bygde jeg en egen El 17 basert på Roco Re 4/4 og lokkasse og boggirammer fra Polar Modell. Sistnevnte er ikke å oppdrive lenger, men siden HobbyTrade har laget Di4 er det muligheter for å modifisere lokkassene til El 17. Min egenbygde El17 Lokkassen fra ScanTrain på samme understell. Noe er galt med frontene, men hva??? Er bufferbjelken for stor, eller er vinkelen feil? kan virke som at vinduene er for høye også. med en fronter og boggirammer fra en Di4 blir lokene perfekte da resten av detaljeringen er korrekt og flott gjengitt. |
|
|
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Har funnet ut at jeg skal kalle stasjonen for Svelvik. Miljøet minner veldig om stedet. Hadde den virkelige jernbanen blitt lagt forbi dette tettstedet, er jeg sikker på at det ville sett ut slik..
|
|
|
|
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hehe jeg har slekt i Svelvik så jeg har vært der maaaaaaange ganger. Blir spennende å følge med på prosjektet.
|
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Jobber nå med å lage en plattform, men lurer på hvordan den avsluttes. Enden ligger i en kurve mot en pens, så den må skrå inn litt. Hvordan legger man plankene?
Fig. 1. Her er plankene skåret av Fig. 2. Her er plankene lagt på skrått Noen som har bilder av tilsvarende plattformer? |
|
|
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Her er noen bidler for å illustrere hva jeg mener med plattformen..
- Noen som har tips til hvordan plattformen skal kuttes? |
|
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fant du ut av det med plattformen?
Jeg så på bildene jeg har lagt ut i fotoalbumet, og la merke til et bilde fra Holtålen: Som du ser er plattformen bygget inn mot midten hele vegen. Jeg vil tro dette er best, da får man hele bord ytterst og tilpasninger midt i, der det er minst sårbart. |
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har nå kommet til punktet hvor jeg skal gjøre anlegget kjørbart. Hvilket system bør jeg benytte? Digitalt eller analogt? Jeg kan ingen ting om digital styring, men har et lok med dekoder, så det frister å ta det store steget!
Hvilket system bør jeg velge? Hvordan "oppgraderer" jeg mine lok og motorvogner til å bli digitale? Hvordan isolerer jeg veksler og skinnestrenger? Kan jeg styre anlegget fra PC"en? Jeg har jo en PC rett under anlegget, men den er såpass ny at det ikke er annet enn USB-porter på den. Holder det? Noen som har tips til hvor jeg skal starte? Skinnene er ikke festet ennå, og jeg har ventet med å feste plattform og landskap til strømleggingen er klar. |
|
|
|
TomB
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Pelle.
Du kan kjøre lokene digitalt, du kan også gå videre ......
Vi skrev om de samme tingene her:
|
|
mvh
Tom Blikstad, Asker HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack |
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar. Jeg begynner nok med å digitalisere lokene jeg har. Deretter blir det vel et spørsmål om de 3 vekslene og 2 signalene på anlegget også skal styres digitalt.
Er litt spent på bruk av lyddekodere også. Hva skal til for at lok og stasjon (høyttaleranlegg, veksler etc) kan få lyd? |
|
|
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Har nå kjøpt et digitalt startsett fra Roco og en dekoder hos Hobbytrain jeg skal sette i en Nohab, så får vi se om det blir digitalt liv på Svelvik st.
Edited by Pelle - 01 januar 2008 at 12:16 |
|
|
|
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |