MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Skinneplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skinneplan

Post Reply Post Reply
Author
Finsøgaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Finsøgaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skinneplan
    Posted: 07 september 2008 at 01:27
Jeg skal bygge fastanlegg i H0, men sliter litt (egentlig ganske mye) med å finne beste utnyttelse av rommet for å få til et alsidig anlegg. Noen som har noen tips? Litt av problemet er at det er skråtak i rommet der hvor det kanskje hadde vært mest naturlig å ha litt høyde på landskapet.
Har sett på en del skinneplaner i div. blader (mest tyske), men det liksom ikke noe som passer helt bra. Har også "lekt" meg litt med
Wintrack 6.1 3D, men får det ikke helt til å passe inn. Har tenkt å bygge åpent rammeverk. Rommet jeg kan disponere vil være ca. 3,8 x 3,6 m.
Noen forslag til hva jeg gjør for å komme i gang? Alt mottas med takk.
OJ
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2008 at 04:12
Du må si noe mer om hva du vil ha som minstre kurveradius og hvordan man entrer rommet (dør på veggen, trapp opp eller ned) for å vite hva slags hindringer man må ta hensyn til. Mange har også tanker om hva man vil ha med på et anlegg som det da må settes av plass til. Hvis du for eksempel vil ha en stasjon av en viss tørrelse, og ikke flere mindre kun, er det viktig å vite. Skal du ha svingskive, lokstall, rangerstasjon osv osv er også nyttig å vite før man kan konstruere et anlegg. Skal det være én bane eller flere? Punkt til punkt eller rundbane, eller punkt til sløyfe? Enkeltspor eller dobbeltspor?

Så har man noen grunnleggende konsepter for hvor man legger anlegget i et rom:
- skal du gå inni anlegget eller rundt det? (anbefaler sterkt det første)
- skal banen ha utstikkere, og skal de i tilfelle ha plass til at banen snur på utstikkeren?

Som du skjønner er det mange spørsmål å ta stilling til før man begyner å skissere et anlegg. Men hvis du kommer med noe av dette, kan jeg godt lage en skisse på et anlegg her på forumet.
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2008 at 05:19
Hei!

Velkommen til Forumet!

Når jeg leste om den plassen du har til rådighet til anlegget ditt, kom jeg til å tenke på at det har vært noen henvendelser her tidligere fra modellbyggere med omtrent samme plass til rådighet som du. Kanskje du også kan se igjennom de trådene, og kanskje finne noe inspirasjon der. Ellers håper jeg du får mange konstruktive ideér i denne tråd.

Lykke til!

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Finsøgaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2008 at 12:44

Som du skjønner er det mange spørsmål å ta stilling til før man begyner å skissere et anlegg. Men hvis du kommer med noe av dette, kan jeg godt lage en skisse på et anlegg her på forumet.
[/QUOTE]

Takk for tilbudet. Du ga meg mange innspill som jeg skal forsøke å ta stilling til først så vil jeg komme tilbake med en rom-skisse osv.
Men igjen mange takk så lenge.

Edited by Finsøgaard - 07 september 2008 at 12:50
OJ
Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Finsøgaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2008 at 12:54
Hei Roger.

Takker så mye for tipsene. Har fått litt å tenke på nå. Det kommer sikkert til å dukke opp spørsmål i bøtter og spann etter hvert
OJ
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.