"Ny" vogn i natttoget til Trondheim |
Post Reply |
Author | ||
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 april 2006 at 01:29 |
|
Hei, såg nattoget på vei til Trondheim stoppe på Gardermoen i kveld. Første vogn bak loket hadde såvidt jeg kunne se betegnelsen BC5 ett eller annet. Det hele gikk veldig fort, fordi mitt tog drog avgårde, men jeg ble veldig nysgjerrig på den, fordi den såg ut til å ha ett noe uvanlig interiør med kupeinndeling med noen spesielle stoler i. Regner med den var satt inn ekstra pga flystreiken, noen som vet mer om hva vogn dette er, og evt har noen bilder av den? Nysgerrig hilsen Ben-Sigvald |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Det er en vogn med liggestoler. Og sete annordningen er 1+2 i motsettning til det vanlige 2+2. Vognen fåes fra Lima Mulig det finnes bilder av den på jernbane.net eller hos MDB hos njk.no |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Interiøret er helt likt som på de andre B 5 modellene, så det kan vel egentlig diskuteres. Men ja, vognnummeret finnes på en B 5 fra Lima.
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
hehe. Ja er fullt enig. Er bare en B5 vogn som har fått ny litrering fra Lima, men den duger Edited by SveinR - 08 april 2006 at 13:20 |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bc5 vogene er i bruk på Nordlansbanens dag og nattog. Siden Bc5 gikk i tog 405 har det nok vært en vogn overføring. Sansynlig har vogna vært på service i Oslo. Vogna brukes som 1kl i nordlansbanes dagtog Fre og Søndag samt ved størretrafikkdager som jul, påske, sommer. Det er bestilt lok og vogner for 18 uker i år pluss fre og søn. I nattoget sår Bc5 som liggevogn med liggestoler. Lima laget i sin tid en utgave av vogna med nr 26029, denne går fast på Nordlansbanen. Det ble bygget 4 vogner for Dovrebanen, men etter en tid, ble Bc5 overført til Nordlansbanen. |
||
A matter of life and death
|
||
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei, jeg er imponert over alt folk har oversikt over. Takk for svar
Ben |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |