MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Hvordan lage en spiral ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvordan lage en spiral ?

Post Reply Post Reply
Author
Tom Henrik View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan lage en spiral ?
    Posted: 03 april 2006 at 11:30
Hei jeg skal lage en Mj-bane, og tenkte på og ha en spiral inni et fjell som det er dobbel spor på. Men jeg lurer på hvor stor stigning og hvor langt unna jeg minst må ha skinnene for ikke at dem skal treffe hverandre?

PS. håper dere forstår hva jeg mener

Mvh
Tom Henrik
Tom Henrik
Back to Top
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2006 at 11:44
Hei
er det ingen som hvet det? og det jeg mente med stigning var hvor stor stigning kan jeg ha pr meter

Mvh
Tom Henrik
Tom Henrik
Back to Top
Steink View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2006 at 11:47

Hei

Stigning kommer an på hvilket system du kjører.  Avstand mellom skinner er avhengig av radius.  Märklin anbefaler vel minst 6,5 cm mellom midten av skinnene, og selv bruker jeg deg når minste radius er 36 cm.  Da går selv de lengste passajervognene mine (lima B5) greit.

Stigningen bør helst ikke være over 2,5cm pr meter, men kan være større dersom du kjører korte tog eller tog med gummiringer på hjulene.  Hos meg er den mellom 3 og 4 cm pr. meter, men er bare en runde.

Mvh

Stein Kittelsen
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2006 at 11:52

Spiralen, også kalt helix, kan bestemmes ut fra forskjellige kriterier:

- Minste brukbare radius på innerste spor, som kan være avhengig av materiellet som skal kjøre der eller hvor lang sirkelen må være for å få slak nok stigning. Vedr. stigning se tråden http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=513&get=last #1853

- Hvor høyt du må komme på én runde avhenger av hvor smekker du gjør konstruksjonen (nødvendig høyde = fir høyde for tog og vogner + selve konstruksjonen. Høyde for lok og vogner vil være forskjellig om du bare kjører damp/diesel eller også med kontaktledning

- Det er mest vanlig å benytte "svingskinner" ( = ikke bøye til flexiskinner selv) og da har de enkelte skinneleverandører tatt vare på nødvendig avstand i sitt program

Håper dette bringer deg litt videre.

Lykke til

Bjørn Egil
Back to Top
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2006 at 11:53
Hei
Omkretsen jeg kan bruke på spiralen er på 5 meter vil det være greit. når jeg skal ha dobbelspor?

Mhv
Tom Henrik

Tom Henrik
Back to Top
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2006 at 13:05

Det må være et ganske stort anlegg du planlegger, Tom Henrik

Dette blir bra, ja.

Med slike dimensjoner gjør du min antakelse lenger opp til skamme. Du bør bruke fleksiskinner (i alle fall i "Märklinsystemet", som jeg kjenner , hvor største, aktuelle radius er ca 64 cm (mot din ca 80 cm)

Bjørn Egil
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2006 at 13:37
Tenk litt på at Helixen bør ha så få runder som mulig. Det blir en del skinnemeter inne i en slik karusell, og det er unektelig ganske kjedelig å vente på at toget skal dukke frem igjen
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Henrik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2006 at 13:55
Hei
synes du det er en stor bane jaja... kansje litt men det er jo byggingen som er gøy ikke sandt? jeg tenkte på at jeg kunne lage et høl i bore sånn at jeg set togen inni karusellen hehe... skal lage en skisje på banen snart så får dere komme med komentarer til den. og jeg kommer til å spørre om masse for jeg er bare 15 år og nå skal dette bli en digital bane... er det noen som er på min alder her som bygger bane ???

PS. jeg bruker pikso og roco deler på banen og ikke markling
Mvh
Tom Henrik
Tom Henrik
Back to Top
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2006 at 11:49

Hei igjen

Som du ser i den andre tråden din (om anlegget) har du nok dessverre ikke så mye plass til spiralen som du først trodde, men prinsippet blir jo det samme.

For å svare på hvordan en lager en helix, kan jeg anbefale følgende:

- Legg ut skinnesirkelen - begge spor - på platen du skal bruke som skinneunderlag - f.eks. 6 mm finér - og merk av/skjær ca 5 cm utenfor ytterste og innenfor innerste spor. For å utnytte fineérplata er det praktisk å lage skinneunderlaget i biter. Disse kan skjøtes med lasker, dvs en kort stykke under skjøten som limes/skrus sammen

- For å holde spiralen oppe er det praktisk å bruke gjengestenger (f.eks. 6 mm fra Biltema). Disse plasseres med passende melomrom - f.eks. 30 - 40 cm - på hver side ytterst mot kanten. Festes med skive og mutter på under- og over-side.

Det geniale med dette systemet er at det kan justeres trinnløst i høyden slik at stigningen blir akkurat slik du vil ha den

Bjørn Egil
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2006 at 13:57
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

- For å holde spiralen oppe er det praktisk å bruke gjengestenger (f.eks. 6 mm fra Biltema). Disse plasseres med passende melomrom - f.eks. 30 - 40 cm - på hver side ytterst mot kanten. Festes med skive og mutter på under- og over-side.

Gjengestenger.... Det var det jeg lette etter.... Endelig.
Takk.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.