Lakkering |
Post Reply |
Author | |
OleM
Nykommer Joined: 04 juni 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 17 mars 2006 at 22:52 |
Hei
Jeg skal lakkere en Di3 fra Märklin, til JBV 3.628 gulfarge. Lokkåpa er støpt i et eller annet metall. Bør jeg grunne før jeg lakkerer ? Evt. hva slags lakk bør jeg bruke ?
MVH Ole M |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Det er alltid lurt å grunne først, spesielt siden det er en ganske lys farge du skal ha på til slutt. Siden kåpen er støpt i metall vil jeg anbefale deg å benytte (emalje-) lakkbaserte produkter, da dette fester bedre til metall. På metall modeller har jeg selv brukt emalje grunning og farger fra Testor"s, og vært fornøyd med dem. Jeg registrerer at andre snakker varmt om Tamiyas grunning på sprayboks, men har selv ikke prøvd denne ennå. Kommer det bilder JBV 3.628-prosjektet ditt etterhvert?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
OleM
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar. Får se om det ikke blir noen bilder etterhvert MVH Ole M |
|
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden det er en tråd om dette har jeg et spørsmål. Når man skal male en vogn, må man grunne? Holder det å bruke vanlig hobby maling?
|
|
Tut, tut.
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Nei, man må ikke grunne, absolutt. Dersom man skal male en vogn i en farge som er mørkere enn vognen i utgangspunktet er, kan man slippe å grunne. Dersom man skal male i lyse farger må man grunne for å få riktig fargegjengivelse, og for at fargen under ikke skal "skinne igjennom". Dersom man skal male en vogn som er laget av plastikk eller resin, vil jeg anbefale akryllfarger, men skal man male en modell av metall derimot, vil jeg anbefale emaljelakk.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for svar. Skal prøve meg frem. Driver med mitt første prosjekt noensinne så har beregnet noen nybegynner feil.
|
|
Tut, tut.
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tamiyas metallgrunning på boks er aldeles glimrende. Den dekker godt med ekstremt tynne lag. |
|
Øystein W
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Benin Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mange gode råd her, men en veldig viktig ting som glemmes er rengjøring. Fingeravtrykk og annen dritt er dårlig underlag både for grunning og maling. Selvfølgelig kanskje , men ikke mindre viktig av den grunn. - Og når saken er ren og tørr; ikke røre uten hansker. |
|
ØW
|
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei ! Ref: Tamiyas metallgrunning på boks er aldeles glimrende. Den dekker godt med ekstremt tynne lag Har hørt de som bruker denne grunningen, men via airbrush"en. Dvs spruter ut litt fra boksen, og over i en airbrush. Da kan man lettere styre mengden og trykket selv. Apropos rengjøring: JIF Skurekrem er tingen ! Bruk små tannbørster, og skur i vei. Skyll GODT. MJ-hilsen Tom Lynga |
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noe av det greie med gunning på boks er jo at man slipper å fyre opp airbrushen og rengjøre den etterpå. Jeg får en overflate direkte fra sprayboksen som er helt på høyde med det jeg greier med airbrush. |
|
OleM
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor kjøper man denne grunningen ? Og hvilken lakk bør jeg bruke ? Er redd vanlig spraylakk som finnes i de fleste jernvarebutikker blir for tykk...
MVH Ole M |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spør din lokale hobbybutikk, de har spraylakk som passer til hobbybruk. |
|
A matter of life and death
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |