MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Lakkering
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lakkering

Post Reply Post Reply
Author
OleM View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote OleM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lakkering
    Posted: 17 mars 2006 at 22:52

Hei

Jeg skal lakkere en Di3 fra Märklin, til JBV 3.628 gulfarge. Lokkåpa er støpt i et eller annet metall. Bør jeg grunne før jeg lakkerer ? Evt. hva slags lakk bør jeg bruke ?

MVH

Ole M

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2006 at 07:30

Hei!

Det er alltid lurt å grunne først, spesielt siden det er en ganske lys farge du skal ha på til slutt. Siden kåpen er støpt i metall vil jeg anbefale deg å benytte (emalje-) lakkbaserte produkter, da dette fester bedre til metall. På metall modeller har jeg selv brukt emalje grunning og farger fra Testor"s, og vært fornøyd med dem. Jeg registrerer at andre snakker varmt om Tamiyas grunning på sprayboks, men har selv ikke prøvd denne ennå.

Kommer det bilder JBV 3.628-prosjektet ditt etterhvert?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
OleM View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote OleM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2006 at 12:17

Takk for svar. Får se om det ikke blir noen bilder etterhvert

MVH

Ole M

Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2006 at 15:15
Siden det er en tråd om dette har jeg et spørsmål. Når man skal male en vogn, må man grunne? Holder det å bruke vanlig hobby maling?
Tut, tut.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2006 at 16:04

Hei!

Originally posted by Christian Christian wrote:

Siden det er en tråd om dette har jeg et spørsmål. Når man skal male en vogn, må man grunne? Holder det å bruke vanlig hobby maling?

Nei, man må ikke grunne, absolutt. Dersom man skal male en vogn i en farge som er mørkere enn vognen i utgangspunktet er, kan man slippe å grunne. Dersom man skal male i lyse farger må man grunne for å få riktig fargegjengivelse, og for at fargen under ikke skal "skinne igjennom". Dersom man skal male en vogn som er laget av plastikk eller resin, vil jeg anbefale akryllfarger, men skal man male en modell av metall derimot, vil jeg anbefale emaljelakk.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2006 at 16:20
Tusen takk for svar. Skal prøve meg frem. Driver med mitt første prosjekt noensinne så har beregnet noen nybegynner feil.
Tut, tut.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2006 at 18:42
Originally posted by Roger Roger wrote:

Jeg registrerer at andre snakker varmt om Tamiyas grunning på sprayboks, men har selv ikke prøvd denne ennå.

Tamiyas metallgrunning på boks er aldeles glimrende. Den dekker godt med ekstremt tynne lag.
Back to Top
Øystein W View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øystein W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2006 at 09:10

Mange gode råd her, men en veldig viktig ting som glemmes er rengjøring.

Fingeravtrykk og annen dritt er dårlig underlag både for grunning og maling. Selvfølgelig kanskje , men ikke mindre viktig av den grunn.

- Og når saken er ren og tørr; ikke røre uten hansker.

ØW
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2006 at 12:00

Hei !

Ref: Tamiyas metallgrunning på boks er aldeles glimrende. Den dekker godt med ekstremt tynne lag

Har hørt de som bruker denne grunningen, men via airbrush"en. Dvs spruter ut litt fra boksen, og over i en airbrush. Da kan man lettere styre mengden og trykket selv.

Apropos rengjøring: JIF Skurekrem er tingen ! Bruk små tannbørster, og skur i vei. Skyll GODT.

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2006 at 17:31
Originally posted by TomL TomL wrote:

Har hørt de som bruker denne grunningen, men via airbrush"en. Dvs
spruter ut litt fra boksen, og over i en airbrush. Da kan man lettere styre
mengden og trykket selv.

Noe av det greie med gunning på boks er jo at man slipper å fyre opp
airbrushen og rengjøre den etterpå.

Jeg får en overflate direkte fra sprayboksen som er helt på høyde med det
jeg greier med airbrush.
Back to Top
OleM View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote OleM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2006 at 21:18

Hvor kjøper man denne grunningen ? Og hvilken lakk bør jeg bruke ? Er redd vanlig spraylakk som finnes i de fleste jernvarebutikker blir for tykk...

MVH

Ole M

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2006 at 00:25
Originally posted by OleM OleM wrote:

Hvor kjøper man denne grunningen ? Og hvilken lakk bør jeg bruke ? Er redd vanlig spraylakk som finnes i de fleste jernvarebutikker blir for tykk...

MVH

Ole M

Spør din lokale hobbybutikk, de har spraylakk som passer til hobbybruk.

A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.