Med Papp som byggemateriale |
Post Reply |
Author | ||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 desember 2004 at 16:24 |
|
Hei! Jeg er av den oppfattning av at papp er sterkt undervurdert som byggemateriale til for eksempel hus. -Spesielt etter å ha sett modellen av Fredrikstad stasjon som Lars Gjertsen har bygget. Jeg fant en produsent på internett som leverer både komplette byggesett og byggeark i papir, slik at flere nå kanskje kan prøve seg på ett buyggeprosjekt i papp/papir. Byggearkene ser skikkelig fine og overbevisende ut også.... Ps: Heine, jeg ser de leverer i Z-skala også... |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Man kan laste ned en gratis utedo på sidene også ser jeg. Det må jo prøves
|
||
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Utedoen er prøvet (for en måneds tid siden), og den blir ganske så bra! Eneste ulempen er at man ikke kan male den... Men Preiserne var iallfall fornøyd! Jeg brukte tykt papir (kanskje 140 g per m2). Skriveren er ikke helt glad for dette, men resultatet ble altså trivelig. Jeg planlegger å utstyre det lille bygget med bølgeblikktak på toppen... Mvh Jon S. |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei! Ett annet alternativ til å bygge med disse arkene, enn å trykke de på tykt papir, kunne jo kanskje være å kombinere det med byggemetoden beskrevet her: http://www.horailroad.com/clinic2/cl2_005.htm Da får man jo i tillegg en ganske robust byggning. |
||
Med vennlig hilsen
||
Øystein W
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Benin Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå har jo printeren din malt dassen allerede Jon så hvorfor vil du male den? Hvis du bekymrer deg over at printen ikke tåler å males så kan den det. Du må bare bruke lakk/maling som ikke inneholder vann. Humbrol går altså bra. Hvis du tenker på at papiret slår seg så kan det avhjelpes med å forsegle det med litt lakk. Artig link og fine ting.
Edited by Øystein W |
||
ØW
|
||
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Saken er jo at det er en umalt utedo man får. Så hvis noen av Preiserne heller ville ha doen i samme farge som et hus i nærheten - for eksempel - så er ikke dette like greit. For straks man maler papiret, forsvinner "plankene"! De er jo bare printet på... Det dreier seg altså om et dels estetisk, dels et praktisk problem. Hvis den umalte doen er grei, bortfaller heldigvis begge problemene! Mvh Jon S. |
||
Øystein W
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Benin Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med en passe sløv bordkniv kan du prege plankene inn pappen. Så kan du jo beise dassen. Da får du farge og plankene synes enda. Kanskje kan du ta fila opp i photoshop og legge over en tynn beis også. Mange muligheter. At en ting er noe, forhindrer jo ikke at den kan bli noe annet.
Edited by Øystein W |
||
ØW
|
||
Jon S.
Post Options
Thanks(0)
|
|
Akkurat her hadde jeg neimen ikke tenkt på den muligheten...kanskje jeg begynner å bli gammel og sløv.
Enig i det. Absolutt! Mvh Jon S. |
||
crasyhh
Veteran Joined: 24 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 101 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
HEI JEG PRØVDE OGSÅ DASSEN DEN BLEI SKIKKELIG FIN!!!! HVET NOEN OM ANDRE GRATIS EXEMPLARER?????? FANT NOEN PÅ GOOGLE MEN DEN VAR IKKE I HO.....
|
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du kan jo ta en titt på denne siten: Det er enkelte gratis bygninger under de forskjellige kategoriene |
||
Bjørn Egil
|
||
crasyhh
Veteran Joined: 24 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 101 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
tusen takk! det var mange fine hus der! papp er hvirkelig et bra materiale
|
||
|
||
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om man ønsker inspirasjon til bygging av modeller i papp kan Pendon Museum (http://www.pendonmuseum.com/index.jsp) være en god kilde. (Bildet er hentet fra sidene til Pendon Museum - ref linken over) Stavanger lok og vognfabrikk selger for øvrig en bok fra Pendon om bygging av hus i kartong. Følgende er hentet fra SLVFs sider: "Cottage Modelling for Pendon", Chris Pilton, ISBN 0 906867 57 6. 96 sider. Engelsk tekst. kr 182,00 MJ museumet Pendon, i nærheten av Didcot, vest for London, inneholder det som britiske MJ entusiaster framholder som "toppen av kransekaken" når det gjelder MJ. Chris Pilton beskriver sine mange teknikker relatert til modell husbygging. Hus i landsens stil, hovedsaklig av kartong og overskuddsmaterialer, malt med vannbaserte farger, og sammensatt etter alle kunstens mange og artige måter." Morten Jacobsen
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |