Fremo kobling! |
Post Reply |
Author | |
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 desember 2005 at 12:17 |
God Jul Godtfolk. Jeg har bestemt meg for å lage Fremo kobling på enkelte av mine lok og vogner og har sjekket ut det med Piano streng og Gitar streng. MEN..... Hvilken skal man ha? De er jo enten bronse, messing, fosfor belagt eller noe lignende? Og hvilken pris skal man gå ut ifra? Trenger litt hjelp her ja... |
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Ørjan, til FREMO kobling, også kalt TB-kobbel (tråd/bøyle) må du bruke tråd som er magnetisk. Tykkelsen bør være mellom 0,25 og 0,30 mm. Jeg er ikke sikker på om du får tak i pianotråd i den tykkelsen, men gitarstreng fås ihvertfall i 0,25 og 0,30 mm. Gitarstrenger er laget av stål. På bildet under ser du til venstre to egnede typer, i PL010 (0,25 mm) og PL012 (0,30 mm). (Isolatorene på høyre siden av bildet trenger du kun dersom du vil lage kjøretrådsmaster ). Jeg pleier å brunere tråden før jeg klipper og bøyer den til. Da benytter jeg en flaske med våpensverte. Husk at tråden må være helt ren før bruneringen. En brunert trådkobling blir mye mer "usynlig" enn en med ubehandlet blank tråd.
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
D"Adario har jeg men det er på mine gitarer Og det er et bra merke iallefall for bruk på gitarer |
|
A matter of life and death
|
|
NiM
Viderekommen Joined: 06 april 2005 Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og vi som trodde du bare brukte nylonstrenger ...
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |