spon/huntonitt under skinner? |
Post Reply |
Author | |
Hans-Ingve
Medlem i MJF Joined: 28 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 47 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 november 2005 at 19:26 |
går det ann og bruke spon/huntonitt under skinner?
eller burde man ha kork? |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tenker du bare spon/huntonitt, eller vil du ha det mellom selve trasseen i et annet materiale og skinnen? Spon skal du i hvert fall holde deg langt unna som eneste underlag. det blir fryktelig "sigent" med tiden og du vil ende opp med en trasse hvor vognene lett hopper av eller kobler seg fra toget.... Som underlag bør først og fremst benyttes finer. Om du velger kork eller andre materialer mellom fineren og skinnen er litte opp og ned fra person til person Eirik |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ville ikke lagt spor rett på huntonitt eller sponplate. Alt for hardt, støyen
kommer til å bli formidabel. Det er heller ikke mulig å presse skinnespiker ned i huntonitt/sponplate. Jeg ville brukt sponplate eller aller helst kryssfiner laminert med porøs fiberplate (12mm) oppå. Billigere enn kork. Her ser du selvspikret spor med kryssfiner+porøsplate som sporunderlag |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Aiaiai *mimre* - vi kom vel aldri mye lenger... En liten supplering: Porøsplate er ganske ok som underlag, ja, men den er litt ujevn. Sporet på bildet er selvbygd. Det blir problemer når overflaten er ujevn, siden svillene blir også liggende ujevnt og sporet blir mindre bra... Tipper fleks vil ligge bedre. For å unngå problemer limte vi papp på plata før vi bygde sporet og det fungerer riktig bra. Da bør du lime porøsplata med den ujevne, gule pappsiden ned og den glatte fibersiden opp, og pappen på dette. mvh Henning L |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
I stedet for porøs fiberplate kan man bruke asfaltplate, egentlig samme greia men innsatt med et oljestoff som gjør dem holdbare mot fukt. Finnes for eksempel i hendig størrelse 60x120 cm, 12 mm tykk. Er mer stabil enn de porøse platene, nesten like lette å jobbe med, og støver mindre . Men ha alltid finer eller annet stabilt underlag under slike plater. Hilsen Halvor |
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det noen som har erfaring med Woodland Scenics "Trackbed"? Se forøvrig link her: http://www.woodlandscenics.com/items.htm/HOScaleTrackBedSyst em Jeg skal i gang med et par moduler snart og vil selvsagt unngå støy så mye som mulig. Dette produktet til Woodland skal vissnok dempe støy utrolig bra, men hvordan er det å feste skinnegang, ballast etc? Hilsen Kjetil |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du forsøkt å bruke sånn plastikkteppe som brukes til laminatgulv? Det demper iallfall støy. Har ikke brukt det selv, men har en del liggende etter oppussing av kjeller, så jeg har tenkt å forsøke. Ellers så er jo bitumen et alternativ.(mulig dette er det samme som asfaltplater som noen andre nevnte tidligere i tråden). Mye bbrukt for å dempe støy fra pc-er (spesielt harddisker og cdrom som kan bråke og riste gankse bra) |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei ! Jeg kjøpte kork i store flak, klippet remser til spor selv. Kork er stabilt, jevn overflate, lett å feste skinner til. MJ-hilsen Tom Lynga |
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
steloe
Nykommer Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har brukt vinyl gulvbelegg som underlag for skinnene. Til selve traseen brukte jeg 12 mm kryssfiner. Vinylbelegg finnes i forskjellige kvaliteter og tykkelser. Lett og skjære til, lyddempende og fremfor alt billig. Jeg malte belegget brunt før jeg la skinnene. Med hilsen Steinar Løes |
|
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har ikke erfaring med WS Trackbed, men har vært på noen FREMO-treff. Og i mine øyne vil det ikke spille noen stor rolle om du demper støyen på din modul eller ikke... Det finnes vanligvis andre moduler der toget ramler forbi som en "tom tønne"! (Jeg skal ikke nevne min egen...) Men okei, hvis alle bygget slik, ville vi jo ikke ha grunn til å kjøpe lyddekodere. Så lykke til med lyddempingen! Mvh. Jon S. |
|
midnight
Administratorgruppen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1145 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi bruker "parkettunderlag" på våre skjulte oppstillingsstasjoner og synes det fungerer alldeles utmerket. |
|
Morten W
H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+ O USA - Lehigh Valley ca 1975 Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org Besøk www.onorway.com |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |