Hjelp til å tolke H0-B96 Normen |
Post Reply |
Author | |
janerts
Nykommer Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 75 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 november 2005 at 10:20 |
Hei. Lurte på å bygge ein fremo modul. Fant derfor fram til http://www.fremo-norge.org/normen/B96.pdf og skreiv ut denne. Sitt no og overfører måla til kartong for å lage meg ein mal. Har i midlertid litt problem med å forstå tegninga når det kjem til det store holet nede. I tegninga står det at underkant skal vere på y 25 og overkant skal vere på y 70. Det står og at buen i endane skal vere R20. Det ser og ut som om senterlinja igjennom holet ligg på y 50. Dette får eg ikkje til å gå opp. Bue på R20 (blir 40mm i diameter) passar ikkje i hol som er 45 mm stort. Kva er feil? Skal underkant vere på y 30 eller skal bue vere R22,5? Jan-Rune |
|
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, Tror ikke det trenger være noe feil. Arne
Edited by aha |
|
janerts
Post Options
Thanks(0)
|
Hei. Det var ny mykje meir informerande info i forhold til den tegninga som eg refererte til. Kva tegning kjem den i fra? Det betyr da at senter vert på Y 47,5? Jan-Rune Edited by janerts |
|
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, senter for radien blir 47,5 og 187 i x rettning. Dette hullet er kun tenkt til bærehåndtak og for gjennomføring av 2 ledninger ved sammenkobling. Vær heller mer nøyaktig på alle de andre målene på endestykket enn akkurat dette hullet.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som Arne sier er ikke målene på dette hullet så kritiske. Det som er viktig med endestykket er plasseringen av festehullene (de 5 stk 12 mm hullene for bolter) i forhold til plasseringen av sporet. Det mest "kritiske" målet på det store kabelhullet er igrunnen hullets underkant"s avstand til underkant av endestykket. Når begge endestykker på to nabomoduler har samme avstand her er det enklere å justere dem på plass, fordi man kan få et godt grep med hånden i begge modulene samtidig.. Hilsen Halvor |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og med laserskårne endestykker i tre til 150,- for paret slipper man å bekymre seg for dette ;) |
|
janerts
Post Options
Thanks(0)
|
Som en får tak i kvar? Jan-Rune |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Send meg en mail på post@togbutikken.no så sender jeg deg så mange du vil ha på mandag.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |