Forslag til rullende matriell |
Post Reply |
Author | |
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 november 2005 at 13:19 |
Hei igjen Folkens. Da er det på tide me litt grubling. Eg trenge forslag til hva eg kan kjøre. Har en forkjærlighet for Di3, men ønsker forslag fra kjent folket her inne med ekspertise på hva som ser bra ut på en bane. Har ingen oppsatt selv, men kommer til å gå for FREMO. Noen som vil hjelpe meg på vei? |
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Ørjan, Et lite tips til å starte med er vel å bestemme seg for hvilken tidsepoke som du er mest interessert i, og evt. hvilken type trafikk (sidelinje, hovedlinje, rangering osv.). Da vil ofte lok- og vogntyper si seg selv etterhvert. Hilsen Halvor |
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hallo Ørjan
Enig med Halvor, men vil i tillegg si: Følg hjertet, ikke hjernen. Kjøp litt blader, en tur på bilioteket, se på bildene, hvilke modeller og hvilke anlegg fascinerer nettopp deg. Lykke til. Terje S |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Terje og Halvor... Eg e som sagt svak for Di3. Det er den som ligger itt "hjerte" nær. Hva dere mente me hjernen vet jeg ikke;-) Men dere har rett i det at man skal følge hjertet. Di3 me de gamle trevognene. Lurer også på Stortysker.... Og er på utkikk etter Rangerings lokomotiv og. Noen forslag? |
|
Mvh
|
greffern
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hest.....
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser jo ut som om du sikter mot 50-60-årene, og da er det jo mange skiftetraktorer å velge mellom. Ta en kikk på www.jernbane.net under "Norske tog", og du kan velge og vrake. Skd 214 har fantes i byggesett, Di2 er selvsagt tilgjengelig, Skd 215 har blitt skratchbygget av flere, og noen av de mindre traktorene har også vært tilgjengelige. Min favoritt: Skd 214 Hvilken type du velger vil vel også avhenge litt av bruken - tenker du deg den brukt på en stor stasjon med lange vognslerker, eller til få- eller enkeltvogner. Et eksempel: På Nelaug stasjon hadde de i virkeligheten noen ganske små skiftetraktorer, men på FREMO-treff har vi større mengder vogner enn i virkeligheten, og trenger dermed en Di2 som er kraftigere og raskere. Hilsen Halvor |
|
Ørjan
Post Options
Thanks(0)
|
Halvor. Eg har bestemt meg hva eg går for. Når det gjelder bane valg så har eg ikke noe spes, men funnet ut hvilke modeller eg kan tenke meg. Går for: Di3, Di2 og evt en Damp... |
|
Mvh
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nesten som hos meg da. Jeg har skaffet meg en stortysker, en di5 og et motorvognsett som jeg håper kan bli en BM 92(?) med tid og stunder. Har også en di.3 som jeg har hatt siden jeg var 11 år (minst 100 år siden). Mitt forbilde er Rørosbanen, og jeg håper å kunne lage en modell av Auma stasjon inkludert tømmerterminal. Tror ikke stortysker kjørte Rørosbanen, men det gjør ikke så mye. Den er norsk.... |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
halvors
Post Options
Thanks(0)
|
Da ar du kommet langt Ørjan! Du har dermed også bestemt tidsepoke, så da er det bare å begynne å bygge... Så er du uansett velkommen på FREMOtreff, med eller uten moduler, med eller uten rullende materiell. Hilsen Halvor |
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hmmm, "trenger ikke ha konkret forbilde",... Også nå som vi trudde vi hadde hjernevaska Ørjan til det motsatte (trur eg) ....
Helsing |
|
Ørjan
Post Options
Thanks(0)
|
Lurer meg på om eg er helt skadet eller lettere rystet. Hmmm. Med nærmere ettertanke så er eg nok hjernevasket ja... |
|
Mvh
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |