DCC-kabling for STORE anlegg |
Post Reply |
Author | |
midnight
Administratorgruppen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1145 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 september 2005 at 00:02 |
Hei! Vi jobber for å forbedre kablingen på Nye Glomfjordbanen og skulle ønske oss noen tips fra andre klubber og privatpersoner med store anlegg som bruker SystemOne/NCE. Noen sentrale spørsmål: * Hvor lang Cab-bus har dere og hva slags kabel? Er det flere dere ute som følger med på denne lista: http://groups.yahoo.com/group/NCE-DCC/ Et par kjekke DCC-linker
|
|
Morten W
H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+ O USA - Lehigh Valley ca 1975 Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org Besøk www.onorway.com |
|
midnight
Administratorgruppen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1145 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hmmm... er det virkelig ingen der ute som har et stort anlegg med NCE/SYS1??? Hadde jo i det minste håpa på at Eika eller andre fra Horten utbroderte om sine erfaringer da... Men jeg kan jo fortelle litt om hvordan vi gjør det akkurat nå. Vi har delt anlegg inn i 9 avsnitt som hver mates med strøm fra booster med en kabel med 4x2,5mm2 ledninger. Kun to av disse brukes til DCC. Den lengste av disse kablene er vel ca 12 meter. Foreløbig har vi kun den doble 2x5amp boosteren fra Sys1 slik at anlegget i praksis kun er delt i to, men vi regner med at dette må økes når vi omsider kommer igang med skikkelig trafikk. Derfor er det kjekt å ha delt inn i flere deler allerede nå. Det skrives på flere steder at man bør sikre de enkelte avsnittene med sikringer som f.eks disse fra Tony"s Train Exchange http://tonystrains.com/products/type_powerprotect.htm Joe Fugate velger å gjøre det veldig mye enklere ved å bruke lamper til å "ta opp" kortslutningene istedet for en dyr og komplisert krets. Se her: http://siskiyou.railfan.net/model/constructionNotes/wiring.h tml Hvordan gjør dere dette i Horten? Til cab-bus"en har vi hittil brukt den vanlige flatkabelen, men etter tips fra KnutP tidligere i sommer er det nå innkjøpt 4-leder med 0,75mm2 tversnitt som visstnok var dugelig til lange strekk. Et interessant innlegg jeg fant på nevnte NCE-diskusjon er: -----Opprinnelig melding----- Synspunkter??? |
|
Morten W
H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+ O USA - Lehigh Valley ca 1975 Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org Besøk www.onorway.com |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Både Kløfta og Horten bruker Nce. |
|
A matter of life and death
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du Lars... at Horten bruker NCE er faktisk Morten veldig klar over. Det er vel ikke så lenge siden sist han var på besøk....Og det var jo derfor han skrev i innlegget du svarte på at han hadde håpet på svar fra oss da... Og Morten: grunnen til at ikke jeg har skrevet noe er først og fremst at jeg trodde du hadde en viss peiling på hvordan ting var her nede, eller har ikke Peer gjort jobben sin? Nå er det vel knappe to uker til du er nedover igjen Morten, så da kan vi vel se om vi får tid til å prate litt i løpet av helgen vel? Eirik |
|
midnight
Post Options
Thanks(0)
|
Joda... jeg har jo en viss anelse om hvordan ting er... men ved siste besøk ble det liten tid til å prate om dette desverre... Kunne uansett tenkt meg litt mere "tørre fakta" om hvordan dere i praksis har koblet opp dette... Og Peer... nei han har ikke nevnt noe om dette... han er jo bare opptatt med å finne fram alt det som han skal selge i Drammen... Prates gjør vi forhåpentligvis i Drammen, men setter likevel pris på en slags skriftlig dokumentasjon... DOKUMENTASJON - DOKUMENTASJON - DOKUMENTASJON (kunne ikke dy meg...) Edited by midnight |
|
Morten W
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |