MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - DCC-kabling for STORE anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DCC-kabling for STORE anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DCC-kabling for STORE anlegg
    Posted: 15 september 2005 at 00:02

Hei!

Vi jobber for å forbedre kablingen på Nye Glomfjordbanen og skulle ønske oss noen tips fra andre klubber og privatpersoner med store anlegg som bruker SystemOne/NCE.

Noen sentrale spørsmål:

* Hvor lang Cab-bus har dere og hva slags kabel?
* Erfaringer med bruk av flere boostere og "Home Ground Wiring"
* Erfaringer med bruk av både NCE/SYS1 på samme anlegg?
* Hva slags kabel bruker dere fra booster og ut til de enkelte blokkene?
* Noen som bruker en eller annen form for kortslutningssikring mellom booster og blokkene?
* Erfaringer fra bruk av detektorer etc
* Erfaringer med bruk av ymse programvare for å styre DCC

Er det flere dere ute som følger med på denne lista: http://groups.yahoo.com/group/NCE-DCC/

Et par kjekke DCC-linker
http://www.wiringfordcc.com/
http://www.greenspun.com/bboard/q-and-a.tcl?topic=Wiring%20f or%20DCC

 

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2005 at 21:01

Hmmm... er det virkelig ingen der ute som har et stort anlegg med NCE/SYS1??? Hadde jo i det minste håpa på at Eika eller andre fra Horten utbroderte om sine erfaringer da...

Men jeg kan jo fortelle litt om hvordan vi gjør det akkurat nå.

Vi har delt anlegg inn i 9 avsnitt som hver mates med strøm fra booster med en kabel med 4x2,5mm2 ledninger.  Kun to av disse brukes til DCC.  Den lengste av disse kablene er vel ca 12 meter.  Foreløbig har vi kun den doble 2x5amp boosteren fra Sys1 slik at anlegget i praksis kun er delt i to, men vi regner med at dette må økes når vi omsider kommer igang med skikkelig trafikk. Derfor er det kjekt å ha delt inn i flere deler allerede nå.

Det skrives på flere steder at man bør sikre de enkelte avsnittene med sikringer som f.eks disse fra Tony"s Train Exchange http://tonystrains.com/products/type_powerprotect.htm

Joe Fugate velger å gjøre det veldig mye enklere ved å bruke lamper til å "ta opp" kortslutningene istedet for en dyr og komplisert krets. Se her: http://siskiyou.railfan.net/model/constructionNotes/wiring.h tml

Hvordan gjør dere dette i Horten?

Til cab-bus"en har vi hittil brukt den vanlige flatkabelen, men etter tips fra KnutP tidligere i sommer er det nå innkjøpt 4-leder med 0,75mm2 tversnitt som visstnok var dugelig til lange strekk. Et interessant innlegg jeg fant på nevnte NCE-diskusjon er:

-----Opprinnelig melding-----
Fra:
NCE-DCC@yahoogroups.com [mailto:NCE-DCC@yahoogroups.com] På vegne av Mark Gurries
Sendt: 14. september 2005 01:19
Emne: [NCE-DCC] How best to branch off a cab bus line?

Some thoughts.

Although you can create a "star" cab bus. It generally not recommended from a pure electrical point of view nor is it the way NCE designed the system in terms of normal cab bus expansion.

The official way to run the Cab bus is a single long cable that goes around the layout picking up each cab panel as it goes. If you buy NCE or TTX"s equivalent cab panel, they include a built in expansion connector to allow connection to the next panel down the line. "Daisy Chain" is the visual electrical description.

The key is a long linear chain that does not loop back on to itself (although on some HUGE HUGE layouts this appears to have solved some problems).

In this long chain, it is best to place the command station in the iddle of it so that there are two cab bus run of approximately equal engths going in different directions
. This effectively cuts the bus run in half relative to the command station point of view. Be practical with this too. It does not have to be EXACTLY in the middle just somewhere in the middle.

Electrically, the cab bus is a RS485 serial bus. The RS-485 bus standards do not really recommend long bus "stubs". In fact each cab itself is already a small short stub as it is. In a star configuration, you just effectively making it much longer.

However, assuming the cab bus is wired functionally correct and you have a long cab bus, Cab bus failures typically are not of the go or No-go type. Problem with cab bus typically fall into the category of it works but its unreliable or it has random unexplainable operational events.

For those layouts with lots of noise or long cable bus runs, there are things you can do to minimize the noise.

1) Route the cab bus cable away from and not bundled with any other layout wires. Especially away from any track power wires.

2) Make sure you have plenty of cab bus power. Again NCE cab panels which are the same as TTX"s have an DC input jack on the back which allows a 12V 1A adapter to be plugged in. This is all documented in the cab panel manual. This also requires you to observe the correct jacks usage on the back of the panels with respect to which jack goes to the next cab panel and which jack goes back towards the command station.

3) Add a terminator to the end of the bus. Typically it is a 120 Ohm resistor in series with 0.01uF Ceramic capacitor. (Voltage not critical.) Adding shrink tubing to insulate the leads, I crimp my terminator into a RJ12 jack so it can move it around when I expand my
jack system. I plug it into the last jack at the end of the line farthest from the command station. I add another terminator to the cab bus going the other direction.


Best Regards,

Mark Gurries
Linear Technology
Power Supply & Battery Charger Applications Engineer/Manager
---------------------------------------------------------
Model Railroad Club and NMRA DCC presentations are at:
http://www.siliconvalleylines.com/index.html

Synspunkter???

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2005 at 23:46

Både Kløfta og Horten bruker Nce.

A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2005 at 00:01
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Både Kløfta og Horten bruker Nce.

Du Lars... at Horten bruker NCE er faktisk Morten veldig klar over. Det er vel ikke så lenge siden sist han var på besøk....Og det var jo derfor han skrev i innlegget du svarte på at han hadde håpet på svar fra oss da...

Og Morten: grunnen til at ikke jeg har skrevet noe er først og fremst at jeg trodde du hadde en viss peiling på hvordan ting var her nede, eller har ikke Peer gjort jobben sin? 

Nå er det vel knappe to uker til du er nedover igjen Morten, så da kan vi vel se om vi får tid til å prate litt i løpet av helgen vel?

Eirik

Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2005 at 00:20

Joda... jeg har jo en viss anelse om hvordan ting er... men ved siste besøk ble det liten tid til å prate om dette desverre... Kunne uansett tenkt meg litt mere "tørre fakta" om hvordan dere i praksis har koblet opp dette...

Og Peer... nei han har ikke nevnt noe om dette... han er jo bare opptatt med å finne fram alt det som han skal selge i Drammen...

Prates gjør vi forhåpentligvis i Drammen, men setter likevel pris på en slags skriftlig dokumentasjon...

DOKUMENTASJON - DOKUMENTASJON - DOKUMENTASJON (kunne ikke dy meg...)



Edited by midnight
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.