Teakvogner |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 august 2005 at 14:06 |
|
Hei ! Jeg malte om mine teak-vogner for noen år siden, og skrev noen ord om dette i MJ-Bladet i 1997. Dengang ble bildene kopiert til svart/hvit, så bildene ga ingen god illustrasjon, egentlig. Tillater meg å gjengi artikkelen min her, med nye bilder som viser resultatet bedre. Kanskje noen kan ha nytte av det Teakvogner i H0 med realistisk utseende - noen tips. Jeg var lei av de brune, livløse Roco teakvognene mine, og bestemte meg for å gjøre noe med det. Etter noe testing på et stykke plast fra Plasticard, som jeg på forhånd hadde malt mørkebrunt, kom jeg frem til en metode som jeg tenkte å dele med leserne av MJ-bladet. Etter å ha plukket fra hverandre vognen fullstendig, (det er ganske enkelt) la jeg på et tynt lag gul humbrol nr. 69. Jeg brukte sprøytepistol, men du kan selvsagt bruke pensel. Pass bare på at malingen er tynn. Spe ALLTID ut malingen med tynner. jeg har sett at alt for mange vakre modeller har blitt ødelagt av tjukk, klumpete maling. Vær kresen med malingen du bruker til modellene dine. Jeg har god erfaring med renset terpentin på Humbrol-maling. Prøv deg frem på en plastbit, og bruk en liten pipette (dråpeteller) til terpentinen og malingen. Når du har funnet den rette blandingen, maler du vognkassen, slik at den blir dekket ganske bra. Nå lar du vogna tørke godt, helst et par dager. Deretter blander du følgende: 1 del nr. 133 satin brown 2 deler nr. 49 clear matt Blandes med renset terpentin. Jeg brukte 3 deler terpentin til 1 del maling. Denne blandingen skal ha en konsistens nesten som vanlig melk. Denne blandingen stryker du på vogna med en fin, liten pensel, alltid i lengderetningen på teakbordene, og ikke for jevnt, for ellers blir det ikke noe "liv" i treverket. Når du har malt vogna en 6 - 7 ganger med denne metoden, vil den fine patinaen komme frem. Vindusrammene maler du med litt mørkere brun, og gjerne litt tykkere konsistens, men varier fargene her også. Til slutt blander du noen dråper nr. 33 sort matt med 4 - 5 ganger så mye renset terpentin, og stryk forsiktig på, gjerne litt ujevnt. Gjenta prosessen noen ganger. Dette vil fremheve konturene i teakveggen, og samtidig tilføye litt sot, som det jo er på de gamle vognene. Bruk gjerne et bilde og se etter dette. NJK har mange fine som kan brukes. På vognene fra Roco er taket helt glatt, og plasten "lyser" imot. Ser du på et tak på vognene til NJK, ser du at de er slett ikke glatte, men ujevne, og fargene varierer fra grå til gråsvart. Denne effekten ville jeg forsøke å gjenskape, og fant følgende metode etter å ha prøvd meg frem med litt av hvert som jeg fant i kjeller og garasje. Jeg endte opp med en boks svart karosseribeskyttelse for bil, Carosol Body Spray fra Hagmans, som ga perfekt resultat. Hold taket i god avstand fra boksen, og sprøyt ikke på mye, bare såvidt det dekker. Prøv deg frem først på noe annet, med glatt flate. Produktet får du tak i på bensinstasjoner og i bilrekvisitaforretninger.(Biltema) Synes du fargen er for mørk, så mal over med litt lysere grått, spe med terpentin, og mal dette over, gjerne litt ujevnt. Til slutt monterer du ventilene til taket. Husk å tilpasse fargene til disse også. Ønsker du sidemonterte ventiler, så er dette å få kjøpt hos Romerike Hobbysenter. Men du kan lage det selv også, med de som følger med vogna. Jeg gjorde det, og ble fornøyd med resultatet. Understellet lot jeg få en omgang med sprøytepistolen, blandet litt grått og brunt, ispedd mye terpentin. Til slutt tørrmalte jeg med litt lysegrått, for å få frem detaljene. Husk forresten å maskere litreringen på understellet. Jeg har ennå ikke fått tak i litrering som passer til min vogn, men regner med å finne det før eller senere,kanskje.... (I ettertid vil jeg prøve å maskere øvrig litrering også, det er vanskelig å skaffe nye..)
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
ROBEL
MjF-styremedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk Toml, dette er "Gullkorn" på forumet vet du Roger Abel
|
||
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jamen, nå trenger vi jo ikke å finne bilder fra forbildet for å se bør se ut Et meget godt resultat |
||
Bjørn Egil
|
||
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Virkelig interessant! det eneste som står igjen er da dekaler. de nye vognene har jo relativt lite skrift inne på treveggene. (Vogn nr., noen hvite skilt og ev. 3. kl. markering ser jeg på de vognene jeg har.) Hvor finnes erstating for disse?
|
||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her må jeg rette en stor takk til Tom for at han tok seg tid til å hente frem den artikkelen igjen . Jeg lette nylig forgjeves i mitt rotete mj-bladarkiv, for jeg VISSTE at jeg hadde den artikkelen etsteds. Nå har jeg fått den i et adskillig bedre format enn jeg kunne håpe på. Tusen takk, Tom! Og det gir en positiv "dytt" i å gi pekepinn om hva mjf-web"en bør inneholde, og til dem som har jobbet og jobber med videre utvikling. Lars Gjertsen
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, dette må legges ut på mjf"s websider under "nyttige artikler" eller noe liknende.
|
||
ØyvindS
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lekkert Tom!
|
||
mvh Øyvind Strøm
|
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Tom Sådan skal det gøres!! Fint stykke arbejde, som alle har brug for. Med modelbanehilsen Dan |
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mange takk for denne aktualisering av artikkelen! Jeg lette faktisk etter den for noen måneder siden, men husket ikke når den var publisert og hvor. - Hadde tenkt å bruke metoden på noen G-skalavogner. Mvh Kjell H.
|
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei alle sammen !
Oisann....tusen takk Det var hyggelig med slik respons ! Satt en kveld og lette selv, har en messingvogn fra SM som skal bearbeides etter denne oppskriften. MJ-hilsen Tom Lynga |
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk skal du ha, Tom!
En gammel tråd, men fortsatt meget nyttig. Jeg tok meg selv i nakken her om dagen, nå skulle noen av teakvognene mine til pers. De har alt for lenge ligget plastblanke i sine esker, men nå er jeg i gang: Her er noen av mine vogner (på mitt altfor rotete byggebord) i litt forskjellige stadier i prosessen. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvordan ser disse ventilene egentlig ut på nært hold? På laterninetak, sitter det en ventil over hvert store vindu (8 stk), og er det ventiler også på "korridorsiden"? I tilfelle så er det vel ikke nok ventiler som følger med vognen. Jeg har kommet en del hakk videre med vognene, her er et par av dem. Her mangler kun småting som håndtak, litrering osv, litt "touch-up" samt ventiler... |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hej TomL
Tycker det är en intressant artikel du har med din teak patinering.
Själv gör jag teak patineringar på mina vagnar och det har fungerat bra.
Men är öppen för alla tänkbara metoder.
Har följt din blandning, men får inte den lyster jag förväntade mig.
Men eftersom andra medlemmar här på forumet får till detta på ett bra sett, så utgår jag ifrån att jag gör fel.
Dessa blandningsförhållanden du har angivet.
1 del nr. 133 satin brown 2 deler nr. 49 clear matt Blandes med renset terpentin. Jeg brukte 3 deler terpentin til 1 del maling. Är jag fel på det med att tro att du har exempel 15ml santin brun +30ml nr49 klar matt hur mycket terpentin använder du till detta.
Mvh Bo |
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Jeg brukte runde plaststenger, husker ikke diameter. Borret hull i lanterninetaket (samme diameter som plaststengene) der hvor ventilen skulle sitte, og laget et vertikalt hakk, slik at det ble plass til ventilen. Borret opp hull til ventilen, og limte. Tror det er samme metode Collector Model bruker. Nå er det en god del år siden jeg laget denne oppskriften, så jeg husker ikke mengden med Terpenin jeg brukte. Men jeg tynnet godt, og malte på flere ganger. (På en av vognene husker jeg 6 - 7 ganger før jeg fikk ønsket effekt.) MJ-Hilsen Tom Lynga |
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg spør på nytt, jeg. Det må da være noen som vet dette? |
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Bjørn Runar,
Har ikke peiling på trevogner men på disse bildene er det ventiler på korridorsiden hvis det er dette som er laterinetak da? http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=54817&aut=
Mvh.
Arne
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Joda det skal sitte ventiler på korridorsiden også, men det er ikke alltid en over hvert vindu.
Det finnes flere varianter og avstander mellom ventilene, litt etter hvilken type vogn det er. Skal du få det helt korrekt må man finne et bilde av hver side av en bestemt vogn.
Imidlertid finnes det flere vogner identisk med Roco sitte trevognene, som har nettopp en ventil over hvert store vindu og tilsvarende på den andre siden.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk skal dere ha!
Jeg får lete opp bilder for å få det korrekt, alternativt bomme litegrann... |
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei igjen,
Etter oppfordring legger jeg ut noen flere bilder av teakvogner jeg har "fargelagt" her. Nå som Humbrol oljemaling nærmest er borte fra hyllene i butikken, tenkte jeg at det må da finnes andre metoder å illudere teak på. Tok for meg delekassa, og fant et vrak av en teakvogn og begynte å eksperimentere.
Sprøytelakkert først vogna med en lys, beigeaktig farge. Jeg skulle ha ne mørk vogn. For lysere varianter, bruk gjerne okergul. Jeg brukte noe noe jeg hadde liggende fra Molak. Viktig å la vogna tørke GODT før du begynner med oljemaling og terpentin, da terpentinen løser opp underlaget hvis det ikke er tørt nok, og da er h...lvete løs. Vogna må vaskes, og alt alt gjøres pånytt.
Jeg kom frem til at akrylmaling IKKE duger. Så jeg fant frem oljemaling på tube og litt terpentin. Blandet til youghurt-konsistens. Fargene jeg valgte var brent Sienna og Umbra Natur. Kjøpt hos Clas Ohlson. Strøk forsiktig på med smal pensel, hvert bord nedover. Bland gjerne fargene, skap variasjon. Lurt å prøve seg frem på en plastbit FØR du gyver løs på vognene. Gni fargen godt inn. Når du er fornøyd med resultatet, lakkerer du med blank lakk der dekalene skal sitte. Finner frem dekaler, og monterer disse når lakk er tørr. Nå er det viktig å beskytte dekalene, så bruk litt klarlakk fra Microscale til å beskytte dem. Jeg blandet Microscale klarlakk i vann, og sprøytet hele vognkassa.
Nå kan du gå løs på rammeverket. Jeg maskerte alle litra med ballastfix som jeg en gang i tiden kjøpte hos Modellkompagniet. Brukte pensel og la på alle litra, bortsett fra de jeg skulle bytte ut med andre dekaler. Når maskeringen var tørr, lakkerte jeg hele understellet med svart matt akrylmaling fra Tamiya. Ta av hjulene og lakker de for seg. Deretter lakkerte jeg igjen med klar blank lakk der de nye dekalene skal sitte. satte på dekalene, lakkerte med Microscale igjen, for så å legge på et lag med smuss. Her bruker jeg akryllakk fra Tamiya, tubemaling type olje, tørrbørsting, og smussepulver fra NMJ. Til slutt et lag med klarlakk, matt selvfølgelig.
Det finnes sikkert flere metoder. Prøv deg frem. Let i hyllene hos en fargehandler. Der finner du mye spennende. Det neste jeg skal prøve er teakbeis basert på sprit. Fant nettopp noe sånt hos min lokale Jernia.
Her er et resultat fra metoden beskrevet over:
Legg merke til ventilene på taket. De skiller seg ut fra de andre, vanlige sidemonterte. Håndtakene som følger med fra Roco er forferdelige, så jeg har "frisert" dem litt. (Gjelder de som sitter nærmest endeveggen) Lakkerte de først blanke, limte deretter med såkalt superlim. Her gjelder det å ha stø hånd. Bruk gjerne en knappenål til å påføre limet med, lett for å søle og bli for mye, og da er det IKKE pent.
Her er en til:
Ventilene på taket er kjøpt hos NMJ. Vognene og deres forbilder er fra NJK og Collector Model. Denne siste, nr. 288 hadde delt vindu nærmest døren, så der limte jeg på en liten plastlist, og malte vinduet eggehvit på innsiden.
Taket er et eget kapittel. De er ofte trukket i en svær duk i virkeligheten. Roco leverer takene heeelt glatte. Jeg la på tape, type maskering, "lakkerte" så med hvitt snekkerlim, lot det tørke, og sprøytet så det hele med Tamiya primer. Deretter ble ventilene malt gråsvarte, og resten av taket smusset med svart pulver fra NMJ. Først ser det veldig svart ut, men gni inn med f.eks en tannbørste, så vil noe av det lyse komme frem igjen. Kan gjerne avslutte med svart Tamiya i sprøytepistolen, og forsiktig sprøyte på en svak stripe på toppen av taket, for å illudere sot.
Bilder fra NJK sin database og Jerbane.net er gode. Bruk disse.
Nattahilsen fra Tom (gjesp..) Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Selv om tråden er gammel så må jeg nesten spørre.
hvordan gikk det med teak beis på vogner? |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ska bli intressant att höra vad trådskaparen har och upplever spritbetser.
Spritbetser i sammanhanget, är som nitroglycerin, ytterst instabilt, och skapar gärna ett resultat som inte är önskvärt.
Själv använder jag detta med försiktighet för målning av mina teaklaveringar i detta sammanhang. Fördelen är att det är kraftfullt och samtidigt väldigt tunnflytande. Nackdelen är att det torkar fort, ger gärna oönskad flammighet, löser upp underlaget. Trots detta tycker jag inte det finns något bättre, men ska användas med känsla. Vänl Bo |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Komplettering till inlägget ovan.
Dessa modeller har jag generellt använt spritbaserade betser.
Även kokat upp ädelbets, men detta kräver en lång målningstid, för att ge resultat.
Vänl
Bo
|
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Visst går det att återskapa en teak immitation med enkla vattenbaserade färger.
Dessa målningar har några år på nacken, men jag vill ändå visa vad som går att få fram.
Vänl
Bo
|
||
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når dere nytter oljebaserte malinger, grunner dere først, eller går dere rett på med teakstruktur? Er det noen forskjell om det er plast eller messingmodeller. Når det gjelder spritbeis, grunnes det med vanlig grunning først, eller vil denne bare løse seg opp når spribeis påføres? Er det noen som har benyttet spritbeis på messingmodeller.
|
||
MVH
VA |
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg bruker humbrol maling(oljemaling), Jeg grunner vognkassen med nr.69 tynnet med terpentin, kan også tilsette et par dråper med rød farge, for å få et lite grunnlag for teakfarge. Lar så dette tørke i 2 dager før jeg begynner med selve teakstrukturen. Jeg har gode resultater både på plast og messing. Men messingen bør rengjøres grundig for at malingen får bra feste. Kvistlakk skal også kunne benyttes, det kan andre sikkert dele erfaringer med.
Edited by kokken - 19 februar 2014 at 16:45 |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Efter rengöring ska vagnen alltid grundas/primas.
Eftersom spritbetser är starka, så kan dessa lösa upp vid
flödigt användande. Tar man det försiktigt brukar det gå bra och inte ha för
bråttom. En del i detta med teakpatinering, kan göras med att
blanda, att ena strykningen med spritbets, nästa strykning med vattenbaserad
färg, då är det mindre risk att upplösning sker. Grunda färgen hade Biltema en väldigt bra primer, som inte
finns i sortimentet längre. Då får man så att säga börja om och prova sig fram med nya
gula nyanser som grund. Jag använder inte blanka färger, utan helmatta i
grundfärgen. Skulle snarare prova nr 24 Trainer Yellow eller 74 Linen,
dessa är inte så klargula, då jag vill hellre ha svagt gul grund. En bild på en ny metod, är väl si och sådär nöjd.
Vänligen Bo |
||
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har bruk oppskriften som beskrevet øverst. Brukt Humbrol enamel maling og terpentin. Har lagt på dekaler på vognkassen.
Mitt spørsmål er nå: kan jeg bruke Tamiya klarlakk oppå Humbrol malingen og dekalene eller vil dette begynne å koke? Bør jeg heller anskaffe Humbrol klarlakk. Er usikker på om klarlakken på sprayboks fra Tamiya er vannbasert eller løsemiddel basert Vannbasert på oljebaserte skal jo gå bra men ikke omvendt. Olje på olje går som regel bra når man bruker sammen merke, men kan gå galt dersom man blander merker. Derfor spør jeg om noen har erfaring med Tamiya klarlakk oppå Humbrol i denne sammenheng. Edited by VA - 02 september 2014 at 16:22 |
||
MVH
VA |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En vattenbaserad lack bråkar inte med lösningsbaserade färger.
Denna kan läggas på i två tunna skikt för att försegla både färg och dekaler. |
||
Toftebanen
Medlem i MJF Joined: 30 august 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
jeg har tenkt å prøve meg på litt "teakifisering" av gamle Roco trevogner og leter etter flere tråder med det som tema. Mener å huske at jeg har sett en veldig godt illustrert fremgangsmåte her på forumet som viser prosessen trinn for trinn for ikke så alt for lang tid tilbake, men jeg har problemer med å finne igjen riktig tråd :-(. Noen som kan gi meg en ledetråd?? På forhånd takk!!
...... og forresten GODT NYTT ÅR |
||
Jarle
|
||
Toftebanen
Medlem i MJF Joined: 30 august 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den som leter, den skal finne!!
Det jeg var ute etter lå på Pelles weblogg. Men er det noen som kan gi ytterligere tips om teakstruktur så tas alt i mot med takk. |
||
Jarle
|
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |