MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Digital styring
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digital styring

Post Reply Post Reply
Author
Hogda View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hogda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digital styring
    Posted: 14 januar 2007 at 10:21

Hei!

Har tørket støv av min gammle Lima bane, lurer på å starte på nytt med  md. tog igjen, men er usikker på hvilken type skinner som jeg bør bruke og hvilken digi styring som er greiest.

Har mye Lima skinnematriell, men har ikke tenkt å bruke de. Ellers lurer jeg også på om det går å bygge dekoder inn i gammle Lima lokk slik som EL 13 og DSB MZ 1401

Som dere skjønner er jeg ganske grønn når det gjelder moderne tog kjøring.

Håper på svar

mvh

Ole Johan

MVH
Ole Johan
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2007 at 11:59
hei,
gjorde det samme for et år siden... det er fullt mulig å digitalisere lima-lokkene. Du bør ha en loddebolt skal du gjøre det. Om du ikke har kan du kjøpe billig på Clas Ohlson
Limas skinner er ganske dårlige så du gjør lurt i å bruke noe annet.. Jeg hoppet over på RocoLine, men ikke lenge etter stoppet de å produsere de pga en konkurs og noe rettighetsproblemer. Jeg tror i dag har jeg satset på Trixs sine skinner evt. Roco Geoline.
Når det gjelder digitalstyring er det masse å velge mellom. Jeg tok en billig en og kjøpte Roco digitalsett på qxl... men vil vel anbefale noe mer avansert som Ullenbrocks Intellibox eller Lenz. Men en plass må man starte og skal man ha det beste med en gang flyr tusenlappene kjapt... jeg tar det steg for steg Det er fult mulig å ha det morro med enklere digitalkontroller. Siden du har begrenset med lok er Rocos digitalkontroll overkommelig. Et tips er kanskje å kjøpe den i et startsett. Da får du også med litt skinner + et lokomotiv og noen vogner... blir billigere enn å kjøpe separat...
Back to Top
Hogda View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hogda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2007 at 12:34

Hei frankm

Takker for svar, det var akkurat det jeg håpet å få svar på.

Har også en Di DB BR 221 og en skiftetraktor DB 169 som jeg ikke har funnet noen orginal av. Det var en god ide å starte med ett start sett, har foresten bestilt noen vogner (1) hos nmj. Er det noen nettbutiller som du anbefaler??

oj

MVH
Ole Johan
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2007 at 12:51
har også handlet hos NMJ via nett, ellers har du Lokstallen Hobby i Narvik. I tillegg har du i Trondheim HobbyShop som jeg er innom av og til (bor i nærheten) som også selger via nett. Bor du i nærheten av Trondheim kan det lønne seg å stikke fysisk innom butikken da du får 10% rabatt på kontantkjøp over 600,-
Back to Top
Hogda View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hogda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2007 at 13:03

Takker for svar, men jeg bor på Skotbu i nærheten av Ski, så det blir litt langt å reise, men jeg kan kanskje kjøpe en bilett til  mini pris og ta toget !!!!

MVH
Ole Johan
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2007 at 13:18
Det kan du gjøre.. får du tur/retur til 2x199,- så går du i null ved kjøp for 3980,-
Siden du bor i Ski er det en idé å ta seg inn til Oslo og besøke NMJ og Amundesen Hobby!
Lykke til med digitalisering og gjenopptagelse av modelljernbanehobbyen
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2007 at 20:18

Hei

Om du ønsker så har jeg åpent hver Onsdag etter ett for å svare på sånne spørsmål som du stilte her. Koster 0.-

Hilsen Nils

Nils"s Småservice
OsloModelljernbansenter.

Back to Top
Hogda View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hogda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2007 at 22:02

Til Nils

Hei !

Har dere en hjemmeside? Eller et tlf. nr jeg kan ringe?

mvh

Ole Johan

MVH
Ole Johan
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2007 at 22:40

Hei og velkommen tilbake til hobbyen

Her er hjemmesiden til modelljernbanesenteret i Trondheimsveien 84, Oslo

http://www.modelljernbanesenteret.no/

Hilsen Andreas.   
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2007 at 02:39

Hei!...om du skal gå for Roco sin styring, sjekk ut QXL. Der går det stadig brukte Roco Digitalsystem for en billig penge.

Har du imidlertid gamle skinner, må du rense disse for fett og oksidering. bruk blårens(bensinstasjoner har det) og deretter en skinnepussekloss(fåes hos MJ-forhandleren) NB Bruk ALDRI sandpappir 

En annen god kontroller jeg har prøvd er LENZ Compact som er booster og sentralenhet. Med denne kan du styre tog og Sporskiftere via dekodere...men den har ikke tilbakemeldingsfunksjon.

Roger Abel

Edited by ROBEL - 15 januar 2007 at 02:40
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2007 at 10:29

Hei !

Siden du bor i Ski, så kan du jo og ta toget til Drammen. De gutta har mye rart, og er veldig hyggelige. God service der også

MJ-Hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2007 at 11:46
Hvorfor ikke komme innom i Kråkstad på mandagskveldene, så kan du se hva vi har der, og gjerne ta med utstyret ditt. Vi er åpne hver mandag kveld i "Den Røde Baron", boggivogna på spor 4, det er jo gangavstand for deg. Vi har et anlegg med både analog og digital kjøremulighet, som du kan teste på. Vi starter ca 1830, og de siste går hjem i hvertfall etter kl 2200
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Hogda View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hogda Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2007 at 16:33

Hei alle sammen.

Takker for gode råd og tips, når det gjelder en tur til Kråkstad, Stein så tar jeg gjerne den, men det får ikke blitt i kveld. Prøver en tur til neste mandag.

mvh

Ole Johan

MVH
Ole Johan
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.