MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Lokomotivfarger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lokomotivfarger

Post Reply Post Reply
Author
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lokomotivfarger
    Posted: 04 januar 2007 at 15:35

Hei !

Nå har jeg kommet til endelig lakkering, og ikke minst fargevalg til mitt damplokomotiv type 18c.

Og har lest et sted at NSDs lokomotiver hadde en farge som "Ultramarin sort". Hva slags farge er dette ?  Er det en sort basisfarge, tilsatt ørlite blått ?

Hva med "Blå-oxyderte plater" Hva slags farge er det ?

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2007 at 16:47
Det er riktig mht. din oppfatning av fargene ultramarin og blå-oxyderte plater.

Et godt utgangspunkt for å finne riktig farge på norske damplok, er å studere bilder på Materielldatabasen til NJK - f.eks. av dette bildet av type 24.

Blå-oxyderte plater var egentlig en annen betegnelse på "russer-plater", en slags valsede plater som ble brukt til kledning utvendig på dampkjelene.
Dampkjelene ble kledd med asbest (huff...) som isolasjon, og "russer-plater" utenpå dette. Fargen på platene var lys blå, men det har under restaurering av gamle damplok vært neste håpløst å kunne fastseette fargen eksakt ut fra fargeprøver på loket siden platekledningene ofte ble skiftet ut etter de siste hovedrevisjonene på lokene.
Fargene som du ser på gamle bilder - og på nyere bilder av restaurerte damplok, er farger som gamle lokførere har ment var den fargen som lokene hadde i sin siste driftstid.

Når det gjelder andre farger på damplok, så står det som nevnt en egen artikkel om dette i boka "Norske damplokomotiver". Se forøvrig mitt svar i denne tråden på Norsk MJ Forum.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2007 at 19:01

Damplok med "russerplater" er svært sjeldent i disse dager. De damplokene som NJK eller Jernbanemuseet har restaurert og funnet rester av russerstål på, har vært i så dårlig forfatning (rustangrep) at de ikke kunne brukes. Forsøk på å lage en malingsfarge som er tilnærmet lik russerstål, har også vist seg veldig vanskelig.

I Sverige går det kun ett museumslok som jeg vet om, med de originale platene av russerstål. Det er E 1189 som blant annet var i drift i Gävle under jubileet sist høst. Her er link til et bilde av loket: http://pix.njk.no/45/i45181-10sepE1189a.jpg

Hilsen  Kjetil

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2007 at 13:14

Hei !

Takk for fine svar ! Jeg valgte, etter å ha studert endel bilder av gamle damplok, å blande Humbrol sin Gunmetal 27004 med ørlite blått.

Men først ble hele lok"et lakkert med blank svart Humbrol.

Bilde kommer...etterhvert.

Tilslutt skal lok"et smusses, og se velbrukt ut. Men først må jeg lage dekaler, for det fulgte ikke med..

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.