Er dette ett "emne" for "fornorsking"? |
Post Reply |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 januar 2007 at 11:56 |
Hei! Hornby International relanserer noen "gamle" Rivarossi i år. Blant annet denne: Steam Locomotive Gr.200 Min umiddelbare tanke var at denne hadde vært relativ lik "Ulka" dersom den hadde hatt saltank istedet. Spørsmålet er allikevell om dette lokomotivet har noen likheter med noen av de norske, og således kan fornorskes? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tja de var jo ganske like...
Ulka i materielldatabasen Edit: Bilder fjernet pga. reaksjoner på bruk av bilde med copyright. Edited by carlf - 06 januar 2007 at 19:40 |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Og enda litt "likere" med den gamle hytta. Link: NjK-Materielldatabasen |
|
Med vennlig hilsen
|
Bjørnar Berge
Viderekommen Joined: 11 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
So vidt so eg kan sjå har dei ikkje like store akslar og hornbyen er kanskje litt i lengste laget. Men ellers eit fint lok. Ulka er eit skifte-lok mens det ser ut som om dette er eit toglok( liknar litt på NHJ fyste godstogslok). MVH Bjørnar Berge |
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et lite sidespor i tråden: Bildet av Ulka i gamlestallen som er tatt av Svein Sando, er lastet opp her på MJFs server. Om tillatelse er innhentet fra Svein, er det selvsagt helt i orden. Men om bildet for eksempel er hentet fra NJKs materielldatabase (hvor det også finnes) og deretter lastet opp her, syntes jeg praksisen bør revurderes. Hilsen Kjetil |
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tok et bilde jeg hadde lagret på min PC og er ikke sikker på hvor det kommer fra... Jeg har nå fjernet bildet og skal hente inn link fra NJK materialbasen... |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
carlf
Post Options
Thanks(0)
|
Bildet er byttet ut med link...
|
|
Hilsen Carl-Frederic
|
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! En annen modell som kanskje passer under dette topic, og emne for "fornorsking" er kanskje denne nyheten fra Märklin: Som jeg etter min oppfattning ikke er så ulik NSB LM1.01. Noen som vet mer om forbildene, som har synspunkter på dette?
|
|
Med vennlig hilsen
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
LM1 ble innkjøpt fra Tyskland og var nok temmelig lik det tyske forbildet for Märklins modell. En del detaljer kan nok ha blitt endret av NSB i årenes løp. Grunnen til at NSB ikke kjøpte flere av disse var blant annet at det ikke var plass til spise- /oppholdsrom i dem. Petter |
|
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
Med vennlig hilsen
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |