KGB rapporten del 2 |
Post Reply |
Author | |
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 07 desember 2006 at 10:25 |
Her kommer en liten oppdatering på KGB sitt modul program.
På Kløfta skjer det mye. Og bygging av moduler er hva KGB handler om. Her er en kasse under bygging. Her har FREMO grensesnittet kommet på. Ikke alt som bygges er FREMO. Her driver undertegnede på med et diorama som skal brukes på julemessen til Oslo Modelljernbanesenter. Første tog inn på lokal tog sporet. Ballasten er så ny at den fortsatt er våt fra limet bananavdelingen bruker når de limer fast denne. Loket i dette tilfellet var 0-5-0. Men moro er det uansett. Utsikt fra den andre siden… Utsikt mot utkjør på stasjonen, med Brandbu skogbrukslag til venstre. Duetten på vei ut fra stasjonsområdet, med El 16 og Brandbu skogbruksforening i bakgrunnen. Er dette enden? Nei da, dette er kun en modulskjøt. Lodding av veksler må til for god strømtilførsel. Nok en stasjon under bygging. Og i hjørnet står det moduler under arbeid. Er dette bra nok? Kritiske blikk på byggingen. Men limet er fortsatt vått og det er vanskelig å si. Det er ikke bare i julenissens verksted det foregår saker og ting for tiden. Arbeidsnivået er høyt, og det er framgang for noen av deltagerne. Slutt på KGB rapport del 2 Edited by PR - 07 desember 2006 at 10:26 |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har dere mange apekatter til å hjelpe til der oppe? Bortsett fra det var det gøy og se bildene. Gjeder meg til å få oppleve modulene i bruk på et FREMOtreff også Eirik
|
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Julius har vi ikke fått til å hjelpe oss ennå. Men det er mange apekatter der, og disse får betaling i bananer. Så derfor bananavdelingen. Det er også noen andre jungeldyr som kommer innom
Fra KGB gjengen er det kommet ønske om at det skal kjøres på modeulene, ikke bare bygges. Så det vil bli prøvekjøringer på modulene utover vinteren. Kansje en lørdag og søndag... |
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her kommer nok et bilde.
Dette viser lokaltogssporet i sin fulle lengde. Plattform lengden er på ca 150cm; plass til 5 vogns 69 sett!. I tillegg er det plass til en enkelt motorvogn i sporet ved siden av, men her er plattform lengden bare 18 cm. Som man kan se mangler det fremdeles mange detaljer som KL anlegg og 1000 små deler før det blir ferdig PR |
|
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvilke stasjoner er det på bildene? Det sies nemlig at dere bygger etter forbilde, men jeg ser ikke umiddelbart hvilke steder det forestiller. |
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det bygges flere stasjoner for tiden. Et av problemene med å bygge etter forbildet, er at det i FREMO kjøres med for mye tog i forholdt til forbildet. Jaren stasjon har vært brukt på et FREMO treff, og der kom det fram noen ugunstige sporløsninger. Spor 3 og 4 var fylt opp med godsvogner det meste av tiden, slik at det ble for trangt der. Den som er avbildet med landskap på var Jaren stasjon, men måtte modifiseres da det oppsto et behov for en stasjon med bestemte egenskaper.
1. Skal være endestasjon for lokaltog. KGB har også et ønske om å kjøre tog på Østlandsk vis; mange lokaltog og stor godstrafikk. For at lokaltoget ikke skal stå i veien må dette kjøres ut på et annet spor. Dermed oppsto buttsporet. I tillegg ble det anlagt et ekstra buttspor siden det alltid vil oppstå et behov for et slikt spor. 2. Overgang mellom Damp/Diesel og El drift. Skifte av lok er moro. (mener jeg) Jaren hadde denne funksjonene på sommeren 1962, før hele Gjøvik banen ble elektrifisert. 3. På 80-tallstreff være utgangspunkt for veteranbane. Stasjonen har et større område for oppstalling av lok. (Dette er under bygging, så det er ingen bilder av dette. Brukes for tiden som plass til å lodde sporveksler.) Så Jaren er bygget om for å dekke spesielle behov for operation på et FREMO anlegg. De andre stasjonene er fra Oslo distrikt, og følger forbilde som best de kan. Men et problem er veksel geometri, og få alt til å passe på kasser under transport. PR |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her masseproduseres det moduler Ser fram til hyppige oppdateringer |
|
Hilsen Andreas.
|
|
Nordlandsbanen
Viderekommen Joined: 19 august 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette var flotte bilder. Ønsker mer
|
|
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO |
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
KGB har hatt nok en bygge dag. Selv om aktivitetene ikke alltid hadde så mye MJ relatert, fant ett av medlemmene denne under noen esker med kabler og MJ esker:
Juletreet har kommet fram! På Jaren har det kommet klager fra de reisende om at de må gå i pukken når de går av toget. Derfor har bananavdelingen startet opp arbeidet med å sette opp perrongene på lokaltogssporene. Bananavdelingen sitter å spiser bananer, så fort går det ikke. Men to bilder ble tatt mens bananene fløy gjennom luften. Nils har begynt med å sette inn pensemotorer. Mens bananavdelingen jobbet videre, fikk plutselig noen spor rust farge. Blanke spor er ikke pent! Mens andre jobber med skinnelegging. Her er de to første modulene på skyggestasjonen. På anlegget i ”det andre rommet” kom det et konglig tog på gjennomreise. Like før avreise hadde faktisk bananavdelingen jobbet litt til. Slutt på KGB rapporten |
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
På tirsdag var KGB gjengen igjen samlet. Siden det nærmer seg jul, ble arbeidet denne dagen ikke stort. Men noe skjedde.
Bananavdelingen har fått vognen sin. Dette er en gammel sovevogn som nå har fått nye farger. Denne måtte prøves så godt denne dagen at det ikke ble utført noe annet arbeid. Selv om Di 6 er kommet i butikken, ble det på denne dag kjørt med prøve loket som resulterte i innkjøpet av Di 6. Men for å være sikker, ble en Di 4 satt bak i tilfelle noe skulle skje med prøve loket. Her er det klart til avgang fra lokaltog sporet. Her har El 16 kommet til ”the end of the line. Og trenger hjelp til å komme videre. Men hjelpen er på vei… Etter å ha levert tilbake prøveloket, kom Di 4 tilbake for å hjelpe El 16 trygt tilbake under en kjøreledning. Selv om det er sommer er det kun 17 grader har. På anlegget passerer El 16 med nattoget julekrybben. Ja det er nesten så grønt ute her på Østlandet. (Men ikke i dag, nå er det rim på bakken) Praten over kaffekoppen går som vanlig. Det er ikke alle som er like glad i kjøre tog? Tilslutt kom denne doningen ut på sporet. KGB gjengen ønsker dere alle en god (h)jul og et godt nytt år! Noen av KGB gjengen kommer til å ta seg en tur innom lokalet på tordag i romjulen. Så hvis noen vil se litt på hva som skjer er dere velkommen. KGB |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den losjivogna, Er det gjort noe mer med den enn å lakkere den om? Hvilke farger har du brukt? Stod en tilsvarende på Ringebu stasjon i mange år så for meg som er "Ringebu fan" Er det litt obligatiorisk å lage en slik |
|
Hilsen Andreas.
|
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Denne er kun malt om, med en rødfarge. I tillegg må du fjerne overgangsbelgene. (De fleste vogner som ble tatt over til intern drift fikk disse fjernet.) Jeg har en til som er mer bygget om. Den har tettede vinduer og ser derfor anderledes ut. Mens denne er beholdt til bruk som overnattingsvogn. Noen av KGB gjengen, mange fra den harde kjerne, har nå nettopp avsluttet julelunchen. Det ble ikke noe bygging idag, (det er jo julaften) men for noen var det prøvekjøring av julegaver før de pakkes inn. De må jo virke! For de som tenger litt avslappning fra familie julen, vil det være noen på Kløfta klubben på både tirsdag og torsdag i romjulen. KGB |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar! Og god jul til deg og resten av KGB gjengen |
|
Hilsen Andreas.
|
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen Den fargen du brukte er det den såkalte "godsvognrød"? Har du noen nummer på den? Er det Tamiya? Edited by Andreas - 26 desember 2006 at 02:08 |
|
Hilsen Andreas.
|
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Fargen er en Humbrol farge. (Noe gammelt jeg fant i roteesken) Tror den hadde nr: 24. Må se litt nærmere etter, siden det er en tid siden jeg lagde den. PR |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk skal du ha
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |