Vallejo og Tamiya maling |
Post Reply |
Author | ||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 november 2006 at 11:32 |
|
Finnes det noen stabile leverandører av Vallejo og Tamiya maling i Norge?
Vet at Agder Modellteknikk solgte Vallejo, men de driver tydeligvis å avvikler virksomheten. |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tamiya føres av de fleste hobbybutikker, og er en maling det ikke er så lenge siden jeg fikk øynene opp for. Den finnes ikke hos Hobbyshop dog, men begge de andre hobbybutikkene i Trondheim, fører noe.
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Problemet er nettopp at de fører *noe*. Når jeg skal begynne å male messing vil jeg ikke risikere å satse på en malingstype som det er vanskelig å få tak i. Hvordan er dine erfaringer med Tamiya på messing, forresten? |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tamiya er lett å få tak, men butikkene i Trondheim har nok ikke hele utvalget. Men de kan nok sikkert bestille opp for deg, evt så kan du forhøre deg med andre hobbybutikker i norge. Tamiya brukes jo av alle som driver med byggesett, så det er en kurrant malingstype. Jeg slurver nok litt med forarbeid når det gjelder messing. Jeg vasker modellen lett før jeg sprayer på et lag med Tamyia fine surface primer, så går jeg løs på fargen. I nysølv har jeg hatt større problemer med at malingen slipper, særlig når en skal maskere |
||
Mvh
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hobbyland som holder til sammen med NMJ på Strømmen har et meget godt utvalg i Tamiya.
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
Nordlandsbanen
Viderekommen Joined: 19 august 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
HVA?! Er det tre hobbybutikker i Trondheim, trodde det bare var Hobbyshop og Trønderfrim. |
||
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO |
||
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jepp det er det, husker ikke hva den heter, men de har endel radiostyrte bil,båter og fly. Og vil tro Trondheims beste utvalg i Tamiya maling |
||
Mvh
||
Håvard H
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg kjøpte ganske mye Tamiya maling der for en tid tilbake, men de foresvever meg at de solgte ut et restopplag og hadde ingen planer om å komplettere sortimentet. Edited by Håvard H - 23 november 2006 at 20:01 |
||
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan godt stemme at de går nå på beholdningen, fordi jeg og to andre herrer tømte beholdningen deres for visse grønnfarger (parkgreen), fra en tilbudsbøtte de hadde stående med "ukurante" farger. Når ble bilvogngrønn en ukurant farge? Men Håvard, kan ikke du starte et utsalg i Trondheim av 0 materiell og Tamiya maling? |
||
Mvh
||
Håvard H
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, jeg skal ha et bakrom i butikken som Claes, Lars og du skal åpne i Trondheim. Etter en stund kommer dere helt sikkert til å få inn folk som føler at H0 ikke gir det samme *kicket* lenger, at det har blitt for *trygt* med disse veldesignede skiftetraktorene, bilvognene og du vet hva. Da skal dere bare sette øya hardt i dem og etter en tung kunstpause spørre: "Er du klar for The Far Side?" Når noen svarer med å nikke nervøst skal dere lede dem inn til mine indre gemakker, et dunkelt opplyst lokale hvor jeg skal sitte i en svart kjortel, barbert skalle og med nedfelt hodelupe. (Omtrent som Marlon Brando i sluttscenen på Apokalypse nå! [Evt. Onkel Fester i Adams Family]) Foran meg står et ord kledd med svart fløyel. På dette bordet ligger rundt 2000 etsedeler (den minste på rundt 1 X 1 mm), skruer, muttere, nagler, støpedeler, messingporfiler, pianotråd, messingtråd, nysølvtråd, forsforbronsestrips, messingrør, osv. som tilsammen utgjør Thamshavnbanens westinghouselok i 0m (1/45, sporvidde 22,22mm) Den nervøse (evt. lattermilde) Prospect får utdelt et 1 mm messingrør og en M 0,8 mutter. Oppgaven er å få gjenget røret og skrudd på mutteren. Den som klarer jobben (som faktisk er det vanskeligste momentet i byggingen så langt) vil bli tilbudt byggesettet til en meget ufordelaktig pris, samt livslangt medlemsskap i Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tape tid. An offer you cant refuse. En ekstremistenes ekstremist, det er det jeg vil være! |
||
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hehe,,, ja jeg lufta tanken litt for noen andre her, og fant ut at alle de med hår måtte stå bak kassen, mens resten måtte være på bakrommet. Ellers så bør en kanskje utvide butikkkonseptet litt. Hva med Arkitekt,Modellverksted og butikk... samt noe elektronikk |
||
Mvh
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og kaffebar. Og mikrobryggeri! Kanskje det alt i alt kunne bli en nerdebasar? |
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tre hobbybutikker i min gamle hjemby, Trondheim??!! I Bergen, min nåværende hjemby, finnes bare en. Og i Oslo - Norges hovedstad og mitt arbeidssted - bare en bortgjemt RC butikk på Frogner |
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så-så, Morten! Vi skulle gjerne hatt fler (og Modell-Hobby er sannelig ikke slik gutte-minnene har den levende i vårt indre....); men i farten kommer jeg i tillegg på: - Small Size på Lilletorvet (RC) - Micromonsters på Sinsen (RC) Og MJ regnes vel fremdeles som en slags hobby, gjør den ikke? Så da fortjener vel OMJS i Trondheimsveien også å bli tatt med? Det jeg synes er spesielt trivelig for tiden, er at det dukker opp nye, lovende småprodusenter her i landet. Det borger godt for fremtiden, så vi får støtte opp om dem så langt interesser og lommebøker rekker! MVH Morten M |
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du får pakke snippesken og flytte hit, da vettu! Og bli med på TMJKs store planer. (Vi bygger nytt!) Det er faktisk flere enn tre, hvis du regner med modellfly og modellbil er det i alle fall to til. Hva som skjer med Hobby-Shop når driveren snart pensjonerer seg, er imidlertid uvisst. |
||
frankm
Viderekommen Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
hvilken er det tredje? og selges det MJ der? Hobbyshop og Trønderfrim vet jeg om... (hvor ligger nr.3???)
|
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har du glemt Trondheimsveien? Hva med Modellcompagniet og Amundsen ? |
||
Hilsen Andreas.
|
||
ØyvindS
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Håvard Kan ikke hjelpe med leverandører av Tamiya eller Vallejo, bare støtte deg i valget av maling. Humbrol go home. De aller fleste plastbyggere (IPMS-folk) bruker Tamiya. Prøv å rist opp en Humbrol, og du sitter med luftbobler nok til å fylle en zeppeliner. Har du sett om du kan bestille på nettet? Men det blir kanskje for lite volum (bokstavlig talt)? |
||
mvh Øyvind Strøm
|
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
VI ska no holde på i mange år ennu, var svaret jeg fikk da jeg spurte om akkurat det på lørdag. |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tørker støv av tråden igjen jeg... Vet ikke hva som har skjedd, men Agders melding om opphørsalg og avvikling er nå erstattet av en ny melding datert 5/3 som annonserer at de/han skal konsentrere seg om spor 0, og har flere nyheter planlagt for 2007.... Nettside: http://www.agdermodellteknikk.no/ Eirik |
||
Rune_N
Viderekommen Joined: 23 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 58 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Smalzise/hobbyland fører nå Vallejo.(naboen til NMJ) På tide den blir ferdig mvh |
||
Zephyr
Nykommer Joined: 21 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei! Ettersom noen har tørket støv fra tråden, så skal jeg forsette med noen erfaringer. Inntil nylig / er Vallejo ukjent for mange hobby butikkene i Norge, men den er i sterk fremgang i Europa. Den blir sikker vanelig her på berget også.
Morten |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Tørker støv av tråden igjen jeg...
Vet ikke hva som har skjedd jeg, men på Agder Modellteknikks hjemmeside var det jammen ikke mye informasjon lenger.
Noen som vet hva som skjer?
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Roger,
Så vidt jeg vet, har Agder Modellteknikk gitt seg av økonomiske årsaker for en god stund siden..
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var derfor jeg ble så overrasket når det for kort tid siden ble annonsert på hjemmesiden at det skulle satses på 0-skala, og at flere nyheter var planlagt for 2007... For den oppdateringen av nettsiden var gjort en god stund etter meldingen om opphørssalg.
Eirik
|
||
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
|
Var innom Hobby-Land her i Bergen, og der har de byttet ut hele Tamiya sortimanget sitt med Vallejo Model colour. Grunnet vanskeligheter med å skaffe Tamiya maling.
|
||
Mvh
||
Henning L
Post Options
Thanks(0)
|
|
I Trondheim, også. "Smalsize Hobby-Land" har Vallejo-maling i bøtter og spann. Og mye annet snadder for maling og værbiting, så jeg.
For militærbyggere hadde de dessuten en del detaljsett og slikt, og ikke minst modeller og detaljer fra selveste "MIG" Jimenez - mannen med den morsomte engelsken på begge sider av Rio Grande. http://www.missing-lynx.com/rare_world/rw05.htm Nå mangler det bare at de tar inn et anstendig utvalg scratchbyggingsmaterialer i tillegg! EDIT: Skuffet! Han har strammet opp språket sitt. Nå er det slett ikke morsomt lenger. Bare veldig informativt og nyttig! Vi har mye å lære av plastbyggerne, som vi gjerne sier. EDIT 2: Neida! De eldre, like informative, artiklene hans har ennå spansk-engelsken i behold. Les alle. Det er bra saker. Edited by Henning L - 24 april 2007 at 00:20 |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |