Primer - Hva egner seg ? |
Post Reply |
Author | |
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 november 2006 at 09:37 |
Hei ! Jeg holder på med et par F-vogner i messing, som er ferdig bygget, og nå skal få et par strøk med maling. Greit nok, skulle en tro.. Men, neida...etter nøye puss med Jiff Skurekrem, og avfetting med Lynol, ga jeg begge modellene en omgang med primer for bil. (Kjøpt på Biltema) Resultatet SÅ helt ok ut. Lot det hele tørke godt, og etter tørk fikk begge et nytt lag med maling, denne gang Humbrol lys gul, spedd med universaltynner. Dette så også pent ut, og det var på tide å gå igang med å lage "teak-look". Det var da jeg oppdaget at så fort jeg kom borti vognen med neglen, så skallet maling og primer av. Det hele satt svært løst, og det var bare å fjerne alt sammen Hva galt har jeg gjort ? Noen som har andre oppskrifter ? MJ-hilsen Tom Lynga Edited by TomL - 09 november 2006 at 09:38 |
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjøpte en primer (brun) på Biltema og tenkte at den passa fint under fler lag med "møkk" på ei godsvogn. Jeg har hatt samme erfaringen at der en får små knekker eller skraper litt så løser den enkelt. (Det virker som om det blir bedre med noen lag klarlakk oppå. Jeg måtte legge helblank før dekalene gikk på uansett. I andre sammenhenger har jeg benytta Tamya sin grunning og grunning som figurbyggere (Spillbrikker i metall/plast, Warlord eller hva de nå heter) benytter. Disse to har jeg mye bedre erfaring med og de er finkornete i pigmentene. Aberet her er at jeg kun har fått tak i svart, lys grått eller "skull-white".
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva med primer for flislegging? Kunne det være noe å forsøke?
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nja. Skeptisk. Husk at pigmentstørrelser i primer kan variere mye, og er du uheldig kan du ende med å helsparkle modellen. Den "råeste" primeren som jeg har sett nevnt er tokomponents "Etch-primer". Men den er visst giftig som fy. "Etch primer" finnes også i enkomponentsutgave, men har ikke prøvd noe slikt Eller har jeg litt troen på Tamiya metalllprimer på boks. Martyn Wylch, engelsk bygger med bra peiling, anbefaler å brunere messingmodeller før lakking. Bedrer heft, og får du en ripe i lakken er det ikke ren messing som kommer fram. |
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei ! Martyn Wylch, engelsk bygger med bra peiling, anbefaler å brunere messingmodeller før lakking. Bedrer heft, og får du en ripe i lakken er det ikke ren messing som kommer fram. Smart ! Og "remedier" til brunering, hvor kan man få tak i slikt, tro ? MJ-hilsen Tom Lynga
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stavanger Lok og Trikotasjefabrikk eller hva de nå heter , har Micro Engineering sin glimrende sverteværske for spor. Den er kjempebra til sånt.
Jeg har brukt den på litt av hvert, fra hvitmetall til nysølv via messing og den funker bra på alt. Vask og børst grundig både før og etter. |
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Et annet tips er å bruke en etsegrunner. Fikk tak i denne hos en billakk forhandler. Denne er en to-komponent maling som må brukes når den er blandet. Derfor venter jeg med å grunne til jeg har endel å male. Per Roar |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bruker Tamiya Primer på boks. Fungerer veldig bra og har en fantastisk fin "korn størrelse", men la den få tørke skikkelig. Har prøvd to-kopmonent etch primer, kjøpt i England. Vanskelig å få sprøytet på pga. ekstrem kort tørketid, men fantastisk når den endelig er på. Sitter veldig bra, som kan bli et kjempe problem hvis du bommer på lakkeringen og det må av igjen: |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |