Trenger hjelp ved valg av skinner! |
Post Reply |
Author | ||
krisetoffer
Nykommer Joined: 03 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 november 2006 at 06:50 |
|
Kom over et par auksoner paa ebay.com (bor i Usa) men jeg er litt usikker paa valg av skinner. Jeg kjorer likestrom HO, Norskt matriell som El16, Di5 og vogner fra lima osv. Sporsmaalet mitt er vel om CODE 100 er greit aa bruke, eller om hjulene vil skrape ned i sporene da?
NICEL SIVER, CODE 100 er den infoen jeg kan komme med. Tror det er av amerikans merke. Jeg skal hjem til norge i Juni saa kommer til aa bestille litt fra Ebay.de. Men gaar det bra om jeg har litt forskjellig type skinner paa banen? Har sett litt paa PIKO type A (tror jeg) saa skal bestille naar jeg kommer hjem igjenn. Skal prove meg paa aa legge balasten selv denne gangen ogsaa. Hva bruker dere paa modulene deres egentlig (dere som driver med fremo bygging av norsk forbilde?). Takker for alle svar. PS: Amerikansk tastatur. Med vennlig hilsen K.A.J |
||
krisetoffer
Post Options
Thanks(0)
|
|
Retter litt paa noen ord ovenfor. Skal staa NICKEL SILVER.
|
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har brukt peco code 75 på min modul. Ellers tror jeg det er vanlig med code 83, mens code 100 frarådes(?)
|
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I FREMO-sammenheng er det vel code 75 som er mest brukt. Når det derimot gjelder lok som er noen (20-30) år gamle, risikerer du å få problemer med så lav skinnehøyde som code 75. Lok som kjører i "kenguruhopp" bortover sporet er IKKE morsomt. Jeg har selv opplevd dette... Code 100 går kjempebra til både nye og gamle lok, og nysølv (nickel silver) er "standarden" for skinner i dag. Grunnen til at Code 100 ikke anbefales på FREMOduler er rett og slett det estetiske: I virkeligheten ville disse skinnene vært drøyt 20 cm høye... Men når det gjelder driftssikkerhet for gamle lokmodeller, er de derimot å anbefale.
Dette går stort sett greit, bare skinnehøyden ("code"n) er den samme over det hele. Men også skinner med forskjellig høyde kan koples sammen, du trenger bare noen spesielle lasker. Men hvis du har gamle lok og vogner anbefaler jeg altså ikke å blande code 75 med code 100 - da får du deler på anlegget der de gamle togene kjører fint, og deler der de hakker avgårde. Mvh. Jon S. Edited by Jon S. - 03 november 2006 at 09:29 |
||
krisetoffer
Post Options
Thanks(0)
|
|
Supert. Fikk alt av info jeg trengte. |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |