Ikke for sarte sjeler |
Post Reply |
Author | |
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 september 2006 at 22:55 |
Tåler du ikke grafitti, så bør du ligge unna denne lenken:
http://einarblog.homemade.no/fotobilder/ammunisjonshavna Hvis du derimot liker 50cm sporvidde, så kan det muligens være verdt en titt. EDIT: 50 cm. ikke mm. Edited by einjen - 14 september 2006 at 14:03 |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Fine bilder. Heter dette anlegget egentlig Steinvik lager? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Forsøker å finne ut. Har sendt epost til forsvarsmuseet, så får man se om de gir noe respons. Jeg er temmelig sikker på at det er noe militært. Som det fremgår på et par av bildene så går ett av sporene inn i fjellet, og fjellet er vistnok gjennomhullet og fullt av gamle militære installasjoner.
Vistnok.... |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artige bilder. Hva med å kontakte del lokale historielaget?
|
|
Tut, tut.
|
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
er på saken
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Steivik lager tror jeg ligger i Stjørdal. Dette er ut mot Lade i Trondheim. Nedenfor NGU og Ringve |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Det er mulig, Einar. Jeg vet ihvertfall at Sjøforsvaret distrikt Trøndelag (TSD) hadde ett anlegg på Steinvik, hvor det også var jernbane. Denne jernbanen hadde sporvidde 600mm, og gikk fra Steinvik lager til Langstein stasjon. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har jeg iallfall fått stadfestet at det er et militært anlegg....
To be continued. |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Sjøforsvaret har hatt en god del installasjoner kysten rundt, hvor det har vært lagt jernbanespor. Dette betyr allikevell ikke at det har vært lokomotivdrift på alle disse, da mange av dem kun fungerte som trallebaner. Eksempler på slike installasjoner er marinedepot"er, torpedobatterier og enkelte kystfort. Få følgende linker kan man lese mer:
I tillegg hadde ØSD jernbaneanlegg på Øst- og Mellomøya, men dette har jeg ikke funnet noen linker til. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
siste nytt: Dette er et anlegg fra krigen (vistnok ammunisjon ja), og det har gått et "akkumulasjonslokomotiv her (hva nå det er). Lokomotivet ble kjørt på sjøen da anlegget ble lagt ned (vistnok), og kan muligens ligge begravd nedenfor anlegget fremdeles....
artig... stay tuned for more..... |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Akkumulasjonslokomotiv er vel det som også kalles akkumulatorlokomotiv, dvs et lokomotiv som akkumulerer energi og kjører så lenge den akkumulerte energien strekker til. Det kan enten være elektrisk (batteri) eller damp. Damplokene har fyrløs kjel som kobles til en stasjonanær fyrkjel og fylles med damp derfra. Disse ble gjerne benyttet der hvor man hadde ildsfarlig gods, eksempelvis ammunisjon og sprengstoff. Et slikt lok er utstilt på jernbanemuseet. Flere MJ-produsenter har laget slike lok, bl a Märklin om jeg ikke tar helt feil. Petter Edited by traiNman - 19 september 2006 at 16:35 |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Vi vet ihvertfall én ting til om dette anlegget, og det er at det ikke er verneverdig (i tillfelle noen skulle være i tvil etter grafittien å dømme). Dette anlegget står nemlig ikke på Forsvarets landsverneplan. Link: Forsvarets landsverenplan for Sør- og Vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Jeg tok meg friheten å poste linken din på forumet til nuav (Norge under andre verdenskrig), for å se om dette gav flere resultater. Jeg har dog bare mottatt ett svar, og det er om dette kan være kaianlegget hvor ubåtene lastet inn torpedoene i forbindelse med Dora I, i Nyhavna i Trondheim. Mine geografi-kunnskaper om lokale stedsnavn i Trondheim er noe begrenset, men er det området du tok disse bildene på i nærheten av Nyhavna? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Akkumulasjonslokomotiv er vel det som også kalles akkumulatorlokomotiv, dvs et lokomotiv som akkumulerer energi og kjører så lenge den akkumulerte energien strekker til. Det kan enten være elektrisk (batteri) eller damp. Damplokene har fyrløs kjel som kobles til en stasjonanær fyrkjel og fylles med damp derfra. Disse ble gjerne benyttet der hvor man hadde ildsfarlig gods, eksempelvis ammunisjon og sprengstoff. Et slikt lok er utstilt på jernbanemuseet.
Hvis jeg ikke har tatt helt feil, så tror jeg Rjukanbanen brukte et eller to slike lokomotiv, mener jeg har sett et bilde av de i en bok om Rjukanbanen. |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et kartutstitt som viser nuhavna/dora og ammunisjonskaia i forhold til hverandre. Det er et godt stykke mellom de to lokasjonene..
Forøvrig fant jeg ut i dag at det er statsbygg som eier området. The search for Spock continues.... Edited by einjen - 23 september 2006 at 19:55 |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Frank Karlsen har skrevet følgende om dette anlegget på www.nuav.net: "Hei, Dette anlegget ligger på Ladehalvøya på NGU"s område. Etter hva jeg kjenner til ble torpedoer og miner desarmert her før delkomponenter/enheter gikk til serviceverksteder. Likeledes ble slikt utstyr armert etter service her. Et kaianlegg på pilarer ble destruert etter krigen, en kan se hvor dette stod i dag dersom en kikker etter i fjæra. Forøvrig var torpedoverkstedet til høyre for utløpet til DORA 1. Fellows MC disponerer disse lokalene i dag. Torpedolageret kan fortsatt inspiseres av interesserte som klarer å klemme seg forbi bunkerdøra. Inngangen kan sees fra veien helt nederst i Ladehammerveien (ved Lade Allè). Lageret er delvis fyllt med vann i dag men inneholder en torpedotralle i relativt god stand." Så da begynner vi vel å nærme oss en oppklaring på hva slags anlegg dette var, og nå gjenstår vel spørsmålet om hvor lenge det var i drift? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |