sinnsykt usikker |
Post Reply |
Author | ||
arildb
Viderekommen Joined: 12 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 september 2006 at 20:53 |
|
Hei og hå
Sitter på et rom der jeg kan utnytte 2,5 x 2,5 meter til H0 banen min. Er det noen der ute i den store modelljernbaneverdenen som kan forklare meg hvordan jeg utnytter det arialet best? Finnes det noen forslag til sporplan som er fornuftig? Satser på en ringbane gjerne med dobbeltspor. Jeg vil bygge norsk men er open for alle forslag |
||
Ja, er ikke Mj gøy da
|
||
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Arild! "Hvordan utnytte arealet best" kommer vel an på hva du selv foretrekker... Jeg vil iallfall anbefale en rundbane der du selv står i midten. På den måten får du flere fordeler:
En annen mulighet er å lage sporet som en "E", der det altså er en "øy" med skinner inn mot midten av anlegget (der du selv står). Svein Sando har anbefalt denne løsningen, men plassen din er kanskje i minste laget. Du får sikkert flere innspill her. Lykke til med anlegget! Mvh Jon S. |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei! Når jeg ser plassen du har til disposisjon for ditt H0-anlegg, tenker jeg straks på Alan Wrights "Cheviotdale". Dette anlegget var riktig nok noe mindre en 2.5x2.5 meter (tror det var ca. 1.7x2.1 meter), og det var i utgangspunktet designet som ett frittstående utstillingsanlegg. Jeg tror allikevell at dette kan brukes som utgangspunkt, for å lage en "langs veggen bane" i ditt disponible rom. Det som var spesiellt med "Cheviotdale", var skyggestasjonen på 5 spor plassert på en travers, som var "kamuflert" som en tunnell. Dette bidro til generere mye trafikk på ett ellers lite anlegg. Det finnes i dag ikke mange bilder av, eller mye dokumentasjon av "Cheviotdale" dessverre. Jeg har sett ett par bilder, og laget følgende skisse ut fra hukomelsen. Den er ikke målsatt, ei heller korrekt sporføring. Men den hadde en skyggestasjon på den ene langsiden, og en stasjon på den andre. |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei! Freek & Paul jernbane på 2x2.5 meter kan kanskje også være til inspirasjon for det areal du tilgjengelig. |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noen tanker om hva som er mulig i et såpass lite rom:
Hilsen Halvor |
||
arildb
Viderekommen Joined: 12 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for bra ideer Har lyst å lage en del industrispor og liknende for å få litt "liv" i banen. Må jo ha det litt gøy når jeg skal kjøre og bygge
|
||
Ja, er ikke Mj gøy da
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei! For å inkludere en god del industrispor som innbyr til mye skifting, kan det jo være en idé å lage en rundbane hvor du bare ser rundbanen langs to av veggene, samtidig som industriområdet går langs de to andre veggene. Her har jeg tatt meg litt "friheter" og "pludret" videre på en allerede publisert sporplan hos Carl Arendts "Small Layout Scrapbook". Orginalen kan du se her, og mitt utkast ser slik ut: |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og hvis du tar med deg et par av tipsene fra Halvor på veien Roger, så kan du f.eks. ta det sporet du har tegnet med rød strek helt i overkant og la gå selvstendig videre rundt i stedet for å koble det sammen med en sporveksel på høyresiden. Du lar sporet ligge på en annen høyde og når du kommer på nedsiden av tegningen så tager du en høyre-kurveveksel og svinger det inn på de to lengste sporene på det som nå er en endestasjon. Dermed har du fått en rundbane som er dobbelt så lang fordi du nå må to ganger rundt rommet før du er tilbake på stasjonen. Dessuten slipper du problemet som er på tegningen nå med at et tog som kjører ut av stasjonen må bakkes tilbake for å komme seg inn dit igjen. Eirik |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei! Det er mulig vi prater litt "forbi hverandre" nå, Eirik. Forslaget jeg har tegnet inn er en rundbane, men med bare én runde. Stasjonen har jeg tegnet inn helt i bunnen, med omløpsspor. Inglenook"en på den opprinnelige sporplanen er vel egentlig ingen stasjon, men en yard for industriområdet. Således blir det jo ikke nødvendig for noe tog å bakke tilbake. Dersom man skal legge enda ett spor i rundbanen for å få enda en runde, blir det litt for mye spor på en såpass liten bane etter min mening. Jeg mener "less is more", og for å si som Krister Brandt sa: "Det får inte bli så mycket tåg, at det stør". |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ahah... så det er de to røde strekene i bunnen som skal være selve stasjonen? Jeg så for meg det mer som et par oppstillingsspor jeg... Sikkert fordi jeg så for meg det fargelagte originale som "synlig" og dine røde streker som den "skjulte" delen..
Det hadde neppe blitt noe særlig mer spor med mitt forslag. Eneste endringen hadde jo vært et spor ekstra fra punktet hvor du har en veksel på høyre side og rundt veggen i nedkant på en høyde under din røde stasjon, for så å svinge inn på de to lange sporene i nedre venstre hjørne på originaltegningen. På den måten vil du faktisk få vesentlig lengre kjørestrekning ut av bare 3-4 meter mer med flexiskinne og en kurveveksel (minus den vekselen du har på høyre side som da blir borte). Du vil og få et anlegg med to stasjoner og et industriområde ved å gjøre om de nederste venstre sidesporene til en liten stasjon. det er fortsatt plenty industrispor igjen på øvre del, og det kan sikkert legges inn et industrisporspor eller to på den stasjonen du har tegnet og slik at det faktisk kan fraktes vogner mellom de to byene. I motsetning til din tegning hvor du bare kjører rundt en runde før du er tilbake så måtte du da faktisk hatt to runder rundt mellom hver gang du var innom samme stasjon på nytt, hvilket etter min mening vil bety vesentlig mer kjørestrekning og underholdningsverdi når man snakker om anlegg på såpass lite område. Jeg vil tro Krister Brandts utsagn først og fremst fungerer på noe større anlegg hvor man har mer plass til rådighet, men når det dreier seg om såpass små hjemmeanlegg må man jo forsøke å få mest mulig underholdningsverdi ut av den plassen man har til rådighet, selv om det da til tider kan virke overfyllt enkelte steder på anlegget. Eirik |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Du mener helst en skikkelig "spor-sphagetti"? Jeg er av den oppfattning at dersom man skal legge inn for mye spor på ett (lite) anlegg, er det andre ting som dessverre må vike til fordel for mere spor. -Ett troverdig landskap for eksempel. Selv om man ikke har så stor plass til rådighet at man virkelig kan modellere "tog-i-landskap", burde man i hvertfall bruke den tilgjengelige plassen til å modellere ett landskap som troverdig plasserer (modell-) jernbanen i sted og tid, fremfor å legge inn så mange spor som mulig for underholdningsverdiens skyld. En rundbane har den unektelige fordelen at den kan generere uendelig kjørestrekning; uavhengig om den går med enkelt spor rundt, eller flere spor. Derfor kan man jo lage "operation" til anlegget tilpasset akkurat det. Etter at ett tog har forlatt stasjonen, må det for eksempel kjøre 5 runder, før man kan begynne å rangere på industriområdet. Toget må deretter kjøre 5 runder tilbake til stasjonen igjen. Altså; "less is more" |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Pass dere så det ikke går helt rundt for dere her nå. Om man vil ha mye spor eller mye landskap avhenger også en del av hva man selv ønsker. Hvis man vil ha mest mulig operation kan man lage hele anlegget som en eneste lang stasjon med oppstillingsspor og industrier i likhet med Husum som Peer bygger, bare at den går i sirkel og samtidig fungerer som rundbane. Eventuelt med et kryssningspunkt så toget kan kjøre en runde skjult på en runde under anlegget (sammenbrettet åttetall). Denne bør da også ha en skyggestasjon.
Hvis man vil ha mest mulig troverdig landskap i et så lite rom velger man Z-skala... Mvh Heine |
||
arildb
Viderekommen Joined: 12 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mye fin respons her og det er bra. En annen ting jeg lurer på er hvordan jeg skal lage fundamentet til banen min? Skal jeg ha plater i bunn eller bygge alt på rammeverk?? Noen forslag??
|
||
Ja, er ikke Mj gøy da
|
||
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vrient spørsmål... Men igjen kommer det vel an på hva du selv foretrekker. Liker du å stå og snekre, er et rammeverk det mest anvendelige. Vil du derimot "komme raskt i gang med byggingen", er vel plater å anbefale.
Valgets kvaler... Lykke til videre! Mvh Jon S. |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror jeg ville bygd rammeverk, og som moduler. Lett å transportere til det store MJ-rommet du skal få neste gang du flytter.....
|
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Uansett om du ønsker å bruke plater i bunnen, må disse stives av med en eller annen form for rammeverk for å ungå "sagging". Derfor vil jeg uansett anbefale rammeverk som grunnlag for anlegget. En annen ting er jo om man skal satse på ett åpent rammeverk, eller ett L-girder-rammeverk? |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Uansett hva du velger så vil jeg for all del anbefale deg og holde deg unna sponplater og heller bruke kryssfiner. Sponplater har en tendens til å bøye seg og er mye mer en kryssfiner ved årenes løp og de tåler også mye mindre fuktighet og kuldeforskjeller. Mvh Andreas |
||
Hilsen Andreas.
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei! En fordel med å velge en åpen rammeløsning er at du kan bygge opp rammen av flere individuelle "baseboards", som kan kobbles sammen, slik at anlegget blir lettere å flytte dersom det skulle bli nødvendig. Dette er ikke like enkelt dersom man benytter "L-girder". Til ett slikt åpent rammeverk kan man benytte 1" x 2". |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
arildb
Viderekommen Joined: 12 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
blir nok bygget på kryssfinerplater ja.... så bygger jeg opp allle spor litt slik at jeg kan få terenget lavere enn skinne gangen der jeg vil. Sikkert ikke det lureste men men hehe..... Ser for meg at det blir lettest likevel siden jeg da slipper å snekkedere meg halvt i hjel ... |
||
Ja, er ikke Mj gøy da
|
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har faktisk oppdaget at snekring er gøy....
og slettes ikke så vanskelig som sløydlæreren min skulle ha det til.. |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |