Radiuser |
Post Reply |
Author | ||
kjetil
Viderekommen Joined: 31 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 juli 2006 at 17:48 |
|
|
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
50-60 cm akseptabelt ut...
Stigningen høres grei ut i mine ører. Jeg har ikke noen erfaring med spiraler men 50 cm radius gir 3,14 m spor pr runde, og en stigning på ca. 3 cm stigning pr. meter. Du bør for sikkerhets skyld sjekke alt dette på forhånd. Legg opp en sirkel med ønsket radius og rull vogner (og lok!) gjennom sirkelen. Man kan legge en rett sporstrekning i ønsket stigning på lego-klosser og kjøre alle lokene man har opp strekningen med en vogn lastet med noe tungt (f.eks bly) på slep. Hvis du har plassmangel (det har vel alle... ) så kan man teste ut flere radiuser og finne den minste mulige. Lykke til! |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
kjetil
Viderekommen Joined: 31 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
38,5 er litt krapt men det høres rimelig ut. Mine anlegg har minsteradius 28,6 cm, og da er det umulig å kjøre med lange vogner. De lange passasjervognene jeg har kjører fint gjennom 36 cm radius.
Merk at lange vogner i skarpe svinger trenger en del plass på hver side av sporene, så stolper, tunnell åpninger osv bør stå et stykke unna sporet (f.eks 2cm) |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg synes du skal gå for så stor kurveradius som du har plass til.
Ved samme høydeforskjell gir større kurveradius mindre stigning, noe som er en fordel. Mindre kurveradius gir også mere drag og gjør at stigningen egentlig blir tøffere for loket. John Allen (avdød berømt amerikansk mj-er) satte opp en tabell som sier noe om hvor mye ekstra stigningen egentlig virker for toget når stigningen er i kurve i forhold til rett strekning (kompensert kurveradius). Ved 20"" - ca 50 cm radie må du gange faktisk stigning med 1,6 for å se hva stigingen ville tilsvart på en rett strekning. 3% stigning tilsvarer da plutselig 4,8%, som er ganske mye. Ved 22"" - ca 56 cm radie må du gange med 1,5, og ved 24" - ca 61 cm - må du gange med 1,3, dvs at en stigning på 3% tilsvarer ca 3,9%, som fortsatt er mye. Men med en radie på 60 cm, kan du kanskje klare å komme ned i ca 10 cm høydeforskjell og får en stigning på litt i overkant av 2,65 %, noe som igjen gir deg en stigning som svarer til 3,45 %. Jeg fant tabellen i denne videoen med Joe Fugate. Ta også i betraktning at ved lengre tog, kan det bli krefter som vil dra vognene innover og som kan føre til avsporinger. Og en ting til som drøftes i videoen, er tiden det tar å kjøre i en helix/skrue. Tid hvor toget er ute av syne. Huff, det ble mye å tenke på. Selv forsøker jeg å unngå helix/skrue om jeg kan. Vil heller ha en hjelpelokstigning. |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Radius 2=358 Radius 3=419.6 Roco"s matriell er bygget for R2, men de har matriell som krever R3. Lima"s B3 klarer R2, mens B5 foretrekker R3 eller større. Så man bør ikke ha radiuser under R3 på et anlegg. |
||
A matter of life and death
|
||
JFN
Nykommer Joined: 16 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Får ikke videolinken til fungere, så derfor: Er disse justeringsfaktorene konstante for en gitt radie uansett skala, eller må de regnes om til en tilsvarende radie i den skalaen man kjører? Jan-Frode |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Beklager at jeg har vært litt uklar. Det var ikke en link til en video som kan spilles av på nettet, men til en serie med DVDer som kan kjøpes. Serien er forøvrig etter min mening svært bra. Jeg har forsøkt å finne noen nettsider om det du spør om, uten å lykkes. Det nærmeste jeg har kommet er punkt III på denne siden hos NMRA (den amerikanske modeljernbaneorganisasjonen). Det kan også være at du kan finne noe på Layout Design Primer hos Layout Design Group - spesial gruppe for anleggsplanlegging. Jeg har tenkt å bringe spørsmålet ditt videre til Joe Fugates forum, men kanskje det kan være bedre å stille det på Layout Design SIG diskusjonsforumet? Må kanskje vente til guruene er tilbake fra den årlige seansen med NIM og Midnight? |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |