DB "tar en" UP |
Post Reply |
Author | ||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 mars 2005 at 15:13 |
|
Hei! Som de fleste kanskje har fått med seg allerede, "svinger" Union Pacific (UP) advokatene sine i ett forsøk på å få royalties av av bruk av UP-logoen i mj-bransjen. At dette skjer i U.S.A. er kanskje ikke så merkverdig, sett i lys av alle mer eller mindre latterlige søksmål man har hørt om der borte jfr. krav til advarsler om varmt innhold i kaffekopper, brukasanvisninger for micro-ovner o.s.v. -Men at dette nå tydligvis også har spredd seg til Europa finner jeg urovekkende. I følge Allt om hobby 2/2005 var DB (Die Bahn) sine jurister tilstede (med politieskorte) på årets Nürnberg-messe, hvor de gikk fra stand til stand og registrerte mj-bransjens bruk av DB-logoen med tanke på krav om royalties for bruk av den. Jeg trodde dette med bruk av logo måtte ansees som gratis reklame for de jernbaneforvaltningene det måtte angå, og ikke komplett motsatt som enkelte jernbaneforvaltninger nå gir inntrykk av. Dersom det skulle bli slik i fremtiden at det landet i Europa som produserer flest mj-modeller (også i DB-design) må begynne å betale royalties på sine produkter til forbildet, vil dette utvilsomt også få konsekvenser for det norske markedet. Jeg vil anta at alle modeller kanskje blir dyrere, og det er vel ingen positiv utvikling i ett allerede presset marked/bransje med tanke på nyrekruttering og fortsatt salg? Dersom dette på sikt fører til svikt i salget av bland annet DB-modeller, vil jo de storforlangende jernbaneforvaltningene oppleve ett tilsvarende svikt i sine royalties-inntekter. -Snakk om å skyte seg selv i foten. Jeg vet ikke om slikt royalty-krav også omfatter gamle og utgåtte jernbane-design, men dersom de ikke gjør det vil jeg anta at vi vil se flere "gamle" modeller på markedet i tiden som kommer dersom dette blir vedtatt. Uansett kan jo kanskje ett forslag til løsning for mj-bransjen være å levere modellene sine uten logo"er, og heller tilby dem på egne dekal-ark utenom. -Slik kan jo heller enkelte jernbaneforvaltninger få sine royalties på antall solgte dekal-ark istedet, noe som antakeligvis ikke vil dreie seg om så svært høye beløp. At det går an..... (rister på hodet) Edited by Roger |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
erakt
Medlem i MJF Joined: 13 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og videre så har Mehano i følge Modellcompangiet sine hjemmesider skaffet seg rettighetter for å produsere Class 66 (CD 66). Det betyr at vel at de lokene da bare kommer fra en produsent. Da begynner dette å bli komplisert, først rettighetter fra produsent/konstruktør av lok, så rettigheter fra opperatør. Siden om CD66 http://www.modellcompagniet.no/Web_sider/Nyheter/Class66.htm
Det blir vell Kina og andre land hvor opphavsrettigheter ikke står så sterkt som blir produsenter i framtiden. Hvis de kommer utenom reglene. På sikt er hverken MJ-produsent eller jernbaneopperatør tjent med dette. Det gir ikke noe bra inntrykk, og negativ omtalle! |
||
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute" |
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er synd om det går denne veien. Tydligvis har nyutdannete "broilere" fra økonomistudier og markedsføring fått høyere posisjoner i jernbaneselskaper. Ikke så rart heller med den privatisering som nå foregår overalt. Imidlertid vil lovene som benyttes av DB (i dette tilfellet Tyskland) gjelde produsenter i Tyskland. Jeg er sterkt tvilende om f.eks Kina har en slik regel i sitt lovverk, så der i gården kommer nok modellene uansett. MED logo. Jeg lette litt på lovdata.no om vi i Norge også har et slikt beskyttelsesprogram for leker, men det finnes ikke. I en tenkt situasjon hvor f.eks Roco flytter fabrikken til Østfold, så vil de da kunne lage det de vil, men det kan dessverre ikke Märklin i Tyskland. Hvilke rettigheter Mehano har fått skulle vært artig å vite. Noe slikt har jeg aldri hørt om andre steder. Så at fabrikken som bygger CD66 virkelig har gitt kun Mehano "lov" til å lage en modell av loket, tror jeg rett og slett ikke noe på før dokumentasjon fremlegges. Mvh Kjetil Næss |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Desutten har Deak allerede levert Cd66 i modell. Desutten finnes Class66 (engelske utaven av cd66) i modell også. |
||
A matter of life and death
|
||
Øystein W
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Benin Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå er jo slikt regulert gjennom internasjonale avtaler som også Kina har undertegnet. Om de klarer eller gidder håndheve det strengt er en annen sak. Nå er jo ikke kinesere nevneværdig mj-intereserte, så de er her bare tilvirkere som ikke vil kunne selge sine varer tilbake til europa om de trosset slike royaltikrav. Dette gjelder naturligvis ikke bare produksjon, men også salg. En europeisk produsent/importør havner i klemma hvis slikt ikke er i orden. Et firma har helt klare retter til og interesse av å beskytte sin logo. Det er helt klart. Jeg synes ikke det er det minste rart. Dettte handler ikke bare om økonomiske godtgjørelser for bruk, men også om kontroll av bruk. At den logoen som brukes er riktig og brukes riktig. At vi må ut med en 10-krone mer for det er neppe noen plage.
Det er det vi har fått vite av fabrikken. De har fått eksklusiv rett fra GM til å produsere GMs Class 66 i europeisk versjon. Dette har Mehano selv satt som betingelse for å lage modellen. Jeg kan nok ikke legge fram noen dokumentasjon for å tilfredsstille din skepsis Ketil. Jeg har selv ikke sett noen slik dokumentasjon, jeg har det bare muntlig fra Mehano. Så du får tro hva du vil. Jeg har i alle fall ingen som helst grunn til å tro at Mehano bløffer meg på det. Hva skulle det være godt for?
Kanskje dette også er en trend. Når GM, Bombardier eller andre skal lage noe nytt så kommer Märklin og Roco løpende og skal kjøpe rettigheter. Da kan det lett bli sånn at den modelllen kommer bare fra Märklin/Trix og an annen bare fra Roco. Er jo ikke så sikkert at det blir så festlig heller men det kan kanskje resultere i at man får modeller av flere forbilder på sikt. For ModellCompagniet Edited by Øystein W |
||
ØW
|
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eller så blir det slik at den som har sikret seg rettigheten plutselig har veldig god tid med å produsere modellen, ettersom ingen av konkurrentene kan komme i forkjøpet... |
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det vil jo være en teoretisk mulighet for at dette kan skje, men jeg tror neppe noen av de store produsentene benytter seg av dette, siden modeller fra f.eks Roco, Fleischmann, Märklin etc. kommer veldig raskt i butikkene etter forbildet har kommet i drift. Et annet moment er rettighetene til farger og logo her i Norge. I lovdata står det ingenting om begrensninger eller beskyttelse av dette når det gjelder leker, (som faktisk MJ er klassifisert som). Jeg tror neppe Finn Moe har betalt masse penger for å lage dispolok eller noen av de andre modellene. I såfall har han betalt uten at han trengte å gjøre det. Det eneste som jeg vet med sikkerhet er beskyttet i Norge er logoen til de Olympiske leker på Lillehammer. Her koster det imidlertid ingenting, slik at en epost til G. Heiberg & co. er alt som trengs. Og hvorfor? Fordi logoen skal ha korrekte farger og størrelse i henhold til originalen. Dette med at logoen ser korrekt ut er forøvrig bare sunn fornuft. I tillegg er jeg rimelig sikker på at de som lager modeller gjør sitt ytterste for å gjenskape den slik det ser ut originalt. At GM eller EMD eller hvem det nå er skal ta seg betalt for dette, er hinsides sunn fornuft. Om de hadde kommet drassende med advokater fordi jeg eller noen andre hadde laget CD 66 i modell her i Norge, ville rettsapparatet sendt de på dør igjen. Hadde jeg derimot laget logoen i riktig størrelse, dvs. 100% på en plakat, skilt eller noe, hadde kopibeskyttelsen tredd i kraft. Men nå er det jo slik da at modellene bare er en 87-del av størrelsen på originalen..... Mvh Kjetil Næss Edited by kness |
||
Øystein W
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Benin Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Selvsagt kan du det. Men i det øyeblikket du begynner å selge CD66 modeller så blir det annerledes. Når det gjelder logoer så er de beskyttet av åndsverkloven først og fremst. Dvs. designerens rettigheter. Logoer er også en del av et varemerke. Alle logoer er beskyttet ikke bare OL-ringene. Viljen til å hevde sin eiendomsrett til logoer varierer naturligvis over hele skalaen. De fleste ser vel på det som gratis reklame og sier ja takk med et digert smil, men langt fra alle gjør det. Du kan jo prøve å lage noe med Coca-Cola logoen på f.eks. Det blir spennende å se norsk rettsvesen hive coca-cola på dør for at du skal tjene penger på deres logo. That will be the day! |
||
ØW
|
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå er vel ikke bokstavene "CD 66" og "CargoNet" noe registrert varemerke som er beskyttet med copyright-merke på....? Der ligger nemlig forskjellen på hva Mehano mener, og hva f.eks Coca-Cola etikettene og ferrari-logoen tydelig har på sine logoer. Så derfor mener jeg bestemt at alle som vil kan lage dette loket i H0 inntil annen dokumentasjon foreligger. Mvh Kjetil Næss |
||
Øystein W
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Benin Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du får ikke noe tegninger og annet grunlagsmateriale til CD66 fra GM-EMD. Hvis Cargo Net vil kan de godt nekte deg å bruke lok design og logoen deres på produkter du selger. De som et hvert registrert firma har en selvfølgelig rett til å beskytte navn og logo. Med loven på sin side. Hva du gjør eller andre gjør for eget bruk derimot har de ikke hverken kontroll eller makt over. Edited by Øystein W |
||
ØW
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
At Mehano har fått retten til å lage disse, gjelder vell ikke for England? Siden modellen allerede har blitt produsert, det samme med Deak"s Cd66. Synes det hørers rart du at Mehano har fått retten til å lage disse når de allerede finnes i modell. Innebeærer det at de far fått retten til å Produseren Class/Cd66 fra år 2005 og fremover? |
||
A matter of life and death
|
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå trenger man da langt ifra noen originale fabrikkstegninger for å lage en modell? Eller har Deak "kjøpt" seg tillatelse fra GM de også? Det med beskyttelse av logoer og registrerte varemerker er noe som kommer klinkende klart frem i lovverket. Leser du det nøye så vil du finne at leketøy ikke er omhandlet, fordi det er leketøyet- og ikke logoen som blir solgt som en handelsvare. Skulle mot all formodning CargoNet komme ruslende med loven i hånd som du sier, må de jammen få det travelt i lille MJ-Norge, med tanke på hvor mange modeller som er ute. For å snu ting litt rundt; Jeg tror faktisk at om noen i lille Norge skulle lage en modell av CD 66 i CargoNet utførelse, og henvendte seg til ledelsen i CargoNet med planer og forklaring, så ville de antakelig hjulpet til med både tegninger og tilgang til verkstedet hvor du kunne rusle rundt med digitalkamera og målebånd.... Mvh Kjetil Næss |
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
DB (Deutsche Bahn) må ha ansatt noe idioter til å hente inn mest mulig penger. Det er da helt på trynnet å trampe rundt på messen med politifolk! Man skulle nesten tro at det var en dårlig spøk, men da en fryktelig dårlig spøk! Dette gjorde bare for å være vrang, vise makt og provosere. Hadde de vært opptat av logoen sin kunne de kanskje tatt en titt i katalogene i stedet? Dette er surt og sykt! Ønsker DB god bedring, |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det noen som har snappet opp noe fra tyske diskusjonssider/nyhtesgrupper om dette?
Eller er det bare AoH som har rapportert?
MVH DC |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
dhp
Nykommer Joined: 06 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Man sier ofte at all reklame er god reklame, men slik er det ikke alltid, og kanskje særlig i store multinasjonale selskaper? Under arbeidet med BM69D ønsket jeg å lage et mindre antall av 78-settet med Freia-reklamen, og tok kontakt med Freia for å "sondere terrenget", og for å kanskje få grunnlag for nødvendige dekaler mm. Men nei, etter noen interne møter ble jeg underrettet om at de anså dette for negativt for Freia-navnet, og jeg fikk forbud mot å lage disse modeller. Jeg kan også nevne at jeg tilbød opp til kr. 1.000,- pr. sett jeg laget, men alt var uinteressant. Dag H. Pedersen (Agder Modell Teknikk AS) |
||
dhp
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei! Øystein Wiik har anslått en tier per modell, mens mj-produsent Pedersen i Agder Modell Teknikk AS har tilbudt opp til NOK 1000,- per modell. -Man kommer uansett ikke utenom at krav om royalty for bruk av logoer, er ett fordyrende element i fremstillingen av (mj-) modeller. Med tanke på at dette gjøres i en hobby "i motvind", som stadig møter sterk konkurranse fra andre aktiviteter gjør ikke saken noe bedre. Det blir som "å pisse i buksa", og vil i aller verste fall kun føre til en relativt kortvarig inntekstskilde for de som fremmer krav om royalty. Man kan jo lure på om enkelte jernbaneforvaltninger egentlig ønsker mj-hobbyen eller (tyske) arbeidsplasser til livs? Her ligger det kanskje noen fremtidige oppgaver for Morop? Mitt forslag er at logoer eventuellt lages på løse dekalark, og la de aktuelle jernbaneforvaltningene få sine royalties på det salget. -Det er jo således snakk om langt mer beskjedne summer, enn for komplette modeller. Selv dette kan vel kanskje også omgåes: I Tyskland har jo det generelle forbudet mot bruk av blandt annet "svastikaer" fått konsekvenser for fremstilling av produkter og dekaler til modellbygger-markedet, med det resultat at slike dekaler i dag fremstilles slik at modellbyggeren selv må kombinere elementer for å få ett komplett merke/logo/dekal. Dette kan vel kanskje også benyttes i mj-markedet, slik at modellbyggeren selv må kombinere dekalene sine til å skrive enten "UP" eller "DB" (som faktisk står for Die Bahn). |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da vet vi jo hva slags sjokolade vi ikke kjøper heretter... Over til Stratos! Skulle likt å vite på hvilken måte disse modellene skal kunne være negativ reklame for Freia... |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bare tenk på alle de små som så gjerne setter tenna i en 15.000,- kroners messingmodell i troen på at det er en sjokolade far har liggende på anlegget..... og alle de oppslagene dette vil medføre i avisene etterpå Eirik |
||
Øystein W
Viderekommen Joined: 02 november 2004 Location: Benin Status: Offline Points: 70 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dag H. Pedersens erfaring med Freia, Craft General Foods, er veldig interessant og som Heine sier skulle det vært artig å vite begrunnelsen. Dette skal vi få se mere av i framtiden dessverre. det er bare begynnelsen.
|
||
ØW
|
||
erakt
Medlem i MJF Joined: 13 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og fra Nidar Bergene har vi allerede fått modeller med sjokoladetog. Marklin sitt togsett med Hobby, Stratos, Troika, Bamse mums, Gullbrød og Laban Seigmenn (for de lekne).
Kanskje det skulle blitt et 69 sett med Stratos reklamme istedet? Det kommer jo tross alt mange mennesker på MJ-messer for å se på tog, og de fleste firmaer er jo innterresert i å vise fram loggoen sin, det er heller de som burde betalt oss for reklamme plassen. Edited by erakt |
||
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute" |
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det har også lurt på om kunne være en mulighet. NMJ ønsket en gang å la El. 13 med OL-logo men men fikk ikke lov til det heller. Tror det ble for dyrt. Det hadde kanskje vært mye billigere å lage dekaler i stedet?
Selv om Die Bahn brukes som tekst i logoen så heter selskapet fremdeles Deutsche Bahn. Teksten "Die Bahn" er vel mer at markedsføringstriks for å vise at det er de som er Jernbanen i Tyskland. Vi har en bank i Nederland som gjør det samme trikset og markedsfører seg som "Banken". Litt dårlig triks, blir som å kalle en avis bare for Avisen. Avsporing..... Hilsen, |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |