Etterlysning: ukjent dekoder |
Post Reply ![]() |
Author | |
hflesche ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 15 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 27 juni 2025 at 13:57 |
Er det noen som gjenkjenner hvilken dekoder dette er, fabrikant og modell? Den har ligget umerket og umontert i en skuff i mange år og jeg har ikke noen dokumentasjon på hva det er. Den har bare ledninger, ikke noen plugg. Det virker merkelig at det ikke er noen grå og oransje ledninger. Men det er to fiolette og en brun, en av de fiolette tilsvarer kanskje grå og den brune tilsvarer orange. Om det var slik opprinnelig eller om jeg har loddet på noe selv, husker jeg ikke. Ingen påskrifter på noen av sidene. Når jeg kopler den opp på programmeringssporet får jeg ikke kontakt, men jeg vet heller ikke om jeg har koplet riktig siden jeg ikke har dokumentasjon. ![]() |
|
Helge F.
|
|
![]() |
|
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 651 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ofte vanskelig å identifisere eldre decodere. Jeg hadde selv flere gamle decodere liggende og kom nylig bort i samme problem som deg. Fikk ikke kontakt med mange av dem da jeg skulle teste de. Det var helt sikkert flere med kun 14 hastighetstrinn. De fleste gikk til gjenvinningen.
Har letet en god stund men klarer ikke å finne noen bilder av samme decoder på nettet. Det første jeg tenker på det kan være Zimo, men også kanskje NCE. De 2 lila og manglende grå/oransje får meg til å lure på om det kan være en funksjonsdekoder. |
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1181 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kjenner heller ikke igjen denne dekoderen. Men jeg tror ikke at den er så steingammel at den bare har 14 trinn, da mikrokontrolleren er en PIC16F690, som jeg tror ble lansert i 2005. (Revisjonsoversikten i databladet viser at første utgave kom da.) Både mikrokontrolleren og enkelte andre komponenter har mindre pinneavstand enn det som var vanlig på de eldste dekoderne. Dekoderen har dessuten relativt mange funksjonsutganger.
Ut fra loddingene ser det ut som det kan ha vært loddet to ledninger direkte på fire av pinnene på kretsen nederst til venstre. Mulig motoren har væt koblet her, da denne pakketypen har vært en del brukt til utgangstransistorer på lokdekodere. |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |