Kork skinneunderlag på XPS? |
Post Reply |
Author | |
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 desember 2020 at 11:46 |
Jeg har tidligere brukt WS foam underlag på XPS og korkunderlag på finér, og begge deler funker bra, men jeg har aldri prøvd korkunderlag på XPS. Noen her som har erfaring med dette, og vil det sitte godt med vanlig akryl fugemasse eller bør jeg ha noe kraftigere?
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
FredrikB
Viderekommen Joined: 25 februar 2019 Location: Norge Status: Offline Points: 12 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein!
Kork på XPS sitter helt fint med akrylfuge. Mvh Fredrik |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott, da har jeg litt å pusle med denne uka også, takk for svar!
|
|
Min hjemmeside |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Korken kan med godt resultat limes med trelim (hvittlim) også
|
|
Bjørn Egil
|
|
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
Vil limet tørke skikkelig og feste seg til XPSen? Har limt sammen XPS-plater med hvitlim/trelim tidligere, og slet med at limet aldri tørket, antakelig for at det ikke var nok tilgang til luft. Men korken puster kanskje nok til at det ikke blir noe problem?
|
|
Min hjemmeside |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Limfugen med vanlig hvitlim blir sterkere enn både isopor, kork og det meste annet som man bruker til landskapsbygging. Derfor er det bare nødvendig å sørge for at flatene holder seg inntil hverandre i rett posisjon mens limet tørker, press er helt unødvendig (og faktisk en ulempe i mange tilfeller).
|
|
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
OK, da åpner det seg flere muligheter, takk for svar!
|
|
Min hjemmeside |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi pleier å lime XPS ved å 'dra på' tynne sikk-sakk striper med hvittlim. Sitter som støpt!
Som regel får det en uke på seg, fra klubbkveld til klubbkveld. Men tror nok det ikke trenger fullt så lang tid ...
|
|
Bjørn Egil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |