Åpne godsvogner |
Post Reply |
Author | |
Johnnyboy
Viderekommen Joined: 18 oktober 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 november 2020 at 17:27 |
Jeg ønsker meg noen åpne norske godsvogner. Er det noen modeller der ute som kan fornorskes?
Jeg lurer også på hvilken farge slike vogner har inni, da det er vanskelig å finne bilder av dette. Er treet kreosotbehandlet eller beiset på noen måte? Evt malt? |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Innvendig farge har nok variert gjennom årene.
Det var vanlig med impregnerte materialer i vogngulvet. Det blir ofte stående vått i lengre tid, og maling er ikke tilstrekkelig motstandsdyktig mot slitasje. Om det ble brukt kreosot eller annen impregnering vet jeg ikke. Vogngulvene ble uansett ganske mørke under bruk.
Innvendige vegger var gjerne mellomgrå eller relativt lys grå. Mot slutten av driftstiden for vanlige åpne kassevogner (60- og 70-tallet) ble gjerne alt sprøytemalt rødt, både utvendig, innvendig og understellet. Tidligere var gjerne understellet sort eller mørkegrått, og håndtak og beslag på vognkassen var sorte. I denne facebookgruppen kommer det fra tid til annen åpne vogner til salg. https://www.facebook.com/groups/mj.kjop.salg/ |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |