Vekselmaskiner |
Post Reply |
Author | |
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 oktober 2020 at 19:45 |
Da var det på’n igjen med anleggsbygging. Jeg tenkte å bruke isopor/styropor 5cm som underlag, og videre for å forme terreng. Hvordan monterer dere vekselmotorene (tortoise) da? På undersiden av isoporen, blir litt stor avstand?
|
|
jaksae
Viderekommen Joined: 21 mars 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 67 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har eit lite område der eg har styropor som underlag for spor. ( 5 cm styropor ligg allereie på eit underlag av kryssfiner). Har laga eit hol i styropor og kryssfiner under, stort nok til å kunne montere Tortoise-motor. Over holet har eg ei kryssfinerplate på ca 20 cm lang, som er er limt og skrudd med lange skruer i styroporen. Motoren vert montert opp under denne plata. NB: Bruker også 12 mm asfaltplate på toppen av kryssfiner for støydemping. Kryssfiner m/asftaltplate er felt ned i styreporen slik at toppen blir plan til skinnelegging.
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok., blir litt jobb da skjønner jeg... men 5cm blir vel i meste laget mellom veksel og motor ja
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
På H0-anlegget vi holder på med i klubben, er løsningen med 4 cm XPS på kryssfiner benyttet; og Tortois.
Vekselmotoren skrudd under plata og hull opp for pianotråden. Dette går vanligvis smertefritt der hvor v.motoren står rett under, men litt mer kinkig i situasjoner hvor sporet enten stiger og dermed XPS'n er tykkere, og der hvor v.motoren ikke kan stå rett under vekselen. I sistnevnte tilfelle må det lages en horisontal-overføring under fineren som kan være vanskelig å få til. En annen sak som er viktig, er også å sikre at ballasteringen ikke hindrer tungene i sin forflytning
|
|
Bjørn Egil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |