MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin AC trafo
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Marklin AC trafo

 Post Reply Post Reply
Author
Tor E View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 26 januar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tor E Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Marklin AC trafo
    Posted: 06 februar 2020 at 20:36
Hei! Som ny på forumet og ganske så grønn på området, har jeg følgende spørsmål: Jeg har en Marklin trafo: "TRANSFORMER 32 VA" Den er grå  med rød vri-bryter. Etter å ha kjørt fremover stopper man ved å vri bryteren til 0. Dersom man vrir bryteren noen millimeter videre til venstre, forbi 0-punktet, skal man kunne aktivere revers-funksjonen. Det fungerer, men med et BYKS av lokomotivet, før man på nytt øker hastighet / reverserer. Kjøring fremover og bakover fungerer mykt og fint, helt ned til svært sakte ( litt avhengig av lok`en) Det er selve skiftet fra forover og revers, som gir et rykk før man for kjøre  / reverse videre.  Hjul på lok, slepekontakter og skinner er rengjort. Problemet oppstår over alt, også innenfor en meter fra påkolbling til trafoen.
Jeg har en tilsvarende trafo som ikke gir dette rykket. Er det noen som har erfaring med å åpne denne trafoen ( uten å skjære den opp) for , om mulig, sjekke / reparere / rengjøre den trinnvise "slepekontakten" som ligger under denne røde bryteren?
Tor E
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2020 at 10:15
Er loket gammelt og fra "de blå trafoene"?
Märklin har på "de grå trafoene" nedsatt spenning i omskifteimpulsen. Derfor kan det være at omskifteren har for stram fjær, slik at det ikke skifter om kjøreretning ? Det er på noen lok mulig å stramme eller å slakke fjæren som er på omskifteren ved å bøye på ene opplagringen (den som ikke er festet i en bevegelig del).
Det var etter "elektronikkens inntog for Märklin" at man satte ned spenningen i omskifterimpulsen for ikke å skade dekodere eller elektroniske omskifterreleer ved overspenning. 
Back to Top
Tor E View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 26 januar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tor E Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2020 at 12:25
Smile Hei og takk for tilbakemelding!
Du har helt rett! Det er et gammelt lok ( som ble styrt fra den gamle blå trafoen som jeg ikke har). Lok`en skifter kjøreretning, men med et byks! Når kjøreretning er valgt og man skal starte kjøringen går det mykt og fint i gang, med myk start og stopp. Det er ved selve signalet til revers eller forover, skifting av kjøreretning, at lok`en gjør et lite byks, før man på ny starter selve kjøringen. Bykset kommer ved selve valget av forover eller bakover, ikke om den står i forover og man starter fra 0. Da går den mykt og fint.

Jeg har forsøkt med 2 forskjellige trafoer av den grå typen, samme resultat.

Som du beskriver så har nok dette med den gamle lok`en å gjøre. Jeg forsøkte nå med lok ( DB 038-382-2) som er levert sammen med den grå trafoen, da fungerer det helt fint, uten rykk ved valg av kjøreretning.

Den gamle lok`en, Marklin 3072 Diesel-lok, rød, 212-215-8) kjører veldig fint med den grå trafoen, lar seg kjøre også i svært lav hastighet, mykt og fint. Det er kun ved skifte av kjøreretning at den rykker til, før en begynner selve kjøringer. Selve kjøringen starter mykt og fint. Kan dette justeres ved staget/festet for fjæren du beskriver?
Tor E
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2020 at 14:23
Originally posted by Tor E Tor E wrote:

Smile 
 Kan dette justeres ved staget/festet for fjæren du beskriver?
 
Man kan justere fjæren slik at den blir slakkere på gamle lok. Releet trekker sterkere på gamle "blå" trafoer enn de "grå". Dessuten er spenningen satt opp fra 220VAC til 230VAC. Det gjør at de gamle trafoene har høyere spenning om du opererer med 230V+ på nettet.
Dette er kanskje en tålmodighetsprøve å stille "perfektomskifteren" (releet)?
Blir fjæren for slakk, skifter loket retning om det kjører i høy hastighet og blir den for stram, skifter ikke loket retning i det hele tatt. - Kanskje du må skifte fjær i sjeldne tilfeller?
Back to Top
Tor E View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 26 januar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tor E Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2020 at 16:42
Tusen takk for gode innspill!
Tor E
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,079 seconds.