Mysteriet med TMY 101 / 102 |
Post Reply |
Author | |
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 mars 2019 at 12:45 |
Egentlig kunne jeg tenkt meg å skrive et flammende innlegg om NSBs navneskifte til Vy og ikke minst den nye grønne lakkeringen de har valgt å ha på rullende materiell...
Men: det jeg ønsker å spørre ekspertisen på forumet om er NMJs modell av TMY 101 og TMY 102, begge i Tågabs lakkering i sølv med rød stripe (hhv. artikkelnummer NMJT90501 og NMJT90504). Modellene ser ut til å ha fire dører. På nettet, primært Jernbane.net, ser jeg bilder av originalene. Men det ser ut som om alle bildene viser modeller med to dører (slik de fleste norske Di3'ene hadde). TMY = danske NOHAB fra DSB? Og danskene hadde alltid fire dører på sine NOHAB'er? Men jeg finner også bilder av TMY 101 og TMY 102 med fire dører på Jernbane.net. Og det er da jeg begynner å lure. Er det to lok med samme littranummer? Hadde loket først fire dører, og så ble to tettet igjen senere? Eller har loket tre dører; to på den ene siden, og én på den andre siden, slik at på noen bilder ser en to dører på den ene siden, og på andre bilder ser en bare én dør? Noen som har fasit her?
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
TMY 102 hadde kun to dører i 2008, (en på hver side) De to andre dørene har nok blitt tettet igjen på et tidspunkt. TMY 105 hadde også kun to dører i 2003. TMY 101 har jeg ikke bilde av
Så modellen er ikke korrekt Edited by jevistad - 12 mars 2019 at 17:00 |
|
lolke
Medlem i MJF Joined: 16 november 2004 Location: United States Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(1)
|
TMY 101 had the original four doors in 1996, when I saw it in Hove:
MVH, Lolke
Edited by lolke - 13 mars 2019 at 16:04 |
|
Jacob
Medlem i MJF Joined: 23 september 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
17 desember 2013 kom TMY110 og 101 til Kongsvinger med et tømmertog fra Solør. 110 kunne fjernstyres og begge gikk (styrt av en fører på utvendig plattform) rundt for å kobles til i øst for videre ferd til Sverige. 101 hadde da to dører, høyre dør var fjernet.
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Useful information, thanks! It only remains to put on the small yellow sign "NSB Baneservice" on the model :-) I thought that the doors was removed before it becomes a TMY-locomotive, but apparently not.
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et lite sidespor til innledningen. NSB har gjennom årene blitt stykket opp (infrastruktur, bygninger, godstrafikk, materiell mm) og skal nå konkurrere med utenlandske selskaper om drift av passasjertrafikk på norske spor og veier. Slik jeg forstår det, er dette bakgrunnen for navneskiftet (for tog og buss mm). Om det er nødvendig å skifte navn og profil fra NSB til Vy er jeg usikker på, men det gir i all fall MJere som modellerer kontemporær jernbane et større utvalg av materiell på norske spor
Edited by Morten Jacobsen - 13 mars 2019 at 18:04 |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for mange nyttige innspill. En stor takk også til Knut Moe hos NMJ som sendte meg e-post i dag med lenke til mange fine bilder av originalene der de hadde fire dører. Jeg gjengir ikke lenkene her fordi jeg er usikker på dette med copyright. Uansett: TMY 101 havnet sporenstreks på min ønskeliste, og jeg var oppom Ensjø i dag og ervervet en modell:
Første oppdrag var å slepe med El 17.2232 i Flåmsbana-lakkering fra samme butikk. Mulig dette ikke ville gått i virkeligheten siden TMY 101 kanskje ikke eksisterte med fire dører og NSB-merker samtidig som El 17.2232 var grønn. Men så tynne spikker jeg ikke flisene. To flotte modeller inn i samlingen. Og bare for å toppe det hele kjøpte jeg med bladet Modell & Elektronikk med stor artikkel om Jevistads flotte anlegg. Av og til er livet rett og slett deilig å leve... |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Å bare gjengi hyperlenker bør være uproblematisk. Da deler du bare adressene, ikke selve bildene. Dette er selve fundamentet i "world wide web", og hvis noen ikke ønsker at andre skal kunne gå direkte til sine bilder, finnes det tekniske løsninger for å omdirigere til f.eks. hjemmesiden. Hvis du derimot kopierer bildene til en annen server eller lenker dem inn på en slik måte at de vises direkte her på forumet eller en annen side, kan du få problemer.
|
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
TMY 101 (NSB utgave) med 4 dører og NSB-merker:
TMY 101 med 4 dører uten NSB-merker:
TMY 102 med 4 dører i 1995 og 1996: |
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
TMY 101 fikk dørene tettet så sent som 2005.
|
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
@Laurenz - takk for nyttig info. Det passer fint for den perioden jeg ønsker å modellere. Det må være vanskelig å modellere lok og vogner når de stadig vekk endres. Og tilsvarende vanskelig å kjøpe korrekte modeller ut fra tidsepoken en ønsker å modellere.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |