Boks med avsug for spraymaling |
Post Reply |
Author | |
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 august 2013 at 22:44 |
Avsugsbokser for spraymaling er ofte veldig dyre, eller vanskelig å få tak i. Selv har jeg laget en av en plaskasse som jeg tidligere har beskrevet på forumet. Da jeg (endelig) var tilbake hos MJ gruppen i Bergen i går, ble jeg gjort kjent med at det finnes en sammenleggbar type. Den var kjøpt i UK, men finnes ogsåbi USA på eBay. Jeg også sett en YouTube video om denne typen.
Er det noen som vet om denne typen finnes med 220v motor. |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Morten,
Jeg har en slik en, tror faktisk du har sett den også..
Jeg har dog ikke denne ekstra slangen ut, men kun filter.
Min ble kjøpt i England hos www.expotools.com Edited by eika - 16 august 2013 at 10:27 |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke helt det du spør etter Morten, men jeg kjøpte denne for et par år siden.
Sannsynligvis den beste investeringen jeg har gjort. Kai
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har en slik en selv, og er veldig fornøyd med den. Det eneste som er litt surt er at det er svært dyrt å kjøpe nye filter til boksen. Selv har jeg konkludert med at det ikke er så viktig med et kullfilter når man har avsuget direkte til utendørs. Så jeg kjøpte noen filtermatter i løs vekt som jeg klipper til. Men om noen vet hvor man kan få kjøpt billige filter er jeg interessert. Synspunkter på om det er nødvendig med kullfilter er også interessant. |
|
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vil gjerne hente denne tråden opp fra de døde, da jeg er på jakt etter en løsning for å drive med airbrush hjemme. Er det noen som har funnet noen geniale løsninger? Jeg bor trangt, så den må kunne settes opp og tas ned ganske enkelt. Jeg tenker å holde meg til vannbaserte akrylfarger - er det da strengt nødvendig med et eget avsug?
|
|
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lenge siden jeg har spraylakkert nå. Den løsningen jeg laget var ikke genial, og ikke sammenleggbar - det var bare en stor pappkartong med en vifte fra en gammel pc, og et stykke flexslange for å føre sprøytestøvet bort. Ikke noe filter.Jeg vil absolutt anbefale å ha en form for avtrekk ved spraylakkering, særlig hvis man skal lakkere større flater. Selv om lakken er av relativt lite skadelige typer, så er det jo ikke akkurat helsekost. Dessuten er det plagsomt å få disse nesten usynlige skyene av sprøytestøv drivende rundt. Det har lett for å legge seg på steder det ikke skal, og plutselig oppdager man at gjenstander i nærheten av arbeidsbenken har skiftet fargetone.
|
|
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du bør ha et eget avsug for å fange opp partikler. Men om du kun bruker vannbasert akryl er det kanskje ikke så nødvendig med lufting ut. Butikken SveinR linker til over har jo noen som er ganske greie å legge sammen. /Kai |
|
Johannn
Medlem i MJF Joined: 09 april 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Må vel sies at den linken ikkje går til noko produkt lengre, ein kjem inn på sida, men produktet er "404" ukjent
|
|
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
|
|
Kait
Post Options
Thanks(0)
|
Da klikker du ikke på linken som SveinR la ut. Den går ikke til et spesifikt produkt, men hovedsiden til en nettbutikk. Søk på "booth" der. /Kai |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har sett en hjemmelaget løsning hvor man bruker en kjøkkenvifte som er snudd 90 grader, og en ramme med pleksiglass foran. Fungerer veldig bra, og koster bare noen hundrelapper!
https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/ventilator/EBU600W/ecotronic-ventilator-ebu600w-hvit?gclsrc=aw.ds&&scid=SEM6281&gclid=Cj0KCQiA7briBRD7ARIsABhX8aD7wcyMA_lwPJTrTTc9qFWOH8g8_Azq7DVxWQwJs1AyoA0Plffm7pwaAq3NEALw_wcB Det er også mulig å få kjøpt en profesjonell løsning i Norge: https://gamezone.no/avdelinger/miniatyrspill-nettbutikk/airbrush/airbrush-tilbehør/airbrush-sprøyteboks-spray-booth-sparmax-sb-88-innebygget-vifte-126476-p0000055306?gclid=Cj0KCQiA7briBRD7ARIsABhX8aCk2OnG1i8bJPSDYlcdsXKetTGX1OfTxhfoZI_3rnLZrlZnF43ZYbsaAnZlEALw_wcB Edited by Pelle - 29 januar 2019 at 07:08 |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fant også denne løsningen når jeg googlet litt rundt: https://gasolin.no/lakkboks-for-pulverlakk-og-airbrush.html
|
|
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Holder det med kullfilter i stedet for avtrekk ut av bygningen? Det gjør plassering og installasjon mye enklere.
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har kjøpt min fra Micro Mark i USA. Står foran et vindu der jeg kan legge ut avsugsslangen når jeg bruker airbrush eller sprayboks.
https://www.micromark.com/Fold-Up-Spray-Booth Ser ut av andre innlegg at en tilsvarende kan kjøpes i Norge. Har også en hjemmelaget versjon som jeg brukte da jeg pendlet til Oslo og bodde på hybel. |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
tso
Fremo og MjF medlem Joined: 02 juni 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ligner veldig på denne:
https://www.plastbyggesett.no/shop/product/portable-spray-booth-with-led-light?tm=&sm=verktoy-og-tilbehor/airbrush Har egentlig ikke funnet mange varianter tilgjengelig. Vurderer enten denne eller Sparmax sin. Trond S. |
|
Gamlestølen
Medlem i MJF Joined: 29 april 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 41 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjøkkenventilator (gis bort på finn.no) med to sidevegger av Plexiglass.
Enkelt og billig.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |