MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vognkoblinger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vognkoblinger

 Post Reply Post Reply
Author
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vognkoblinger
    Posted: 19 januar 2019 at 15:23
Jeg har blandet utstyr og under test av stigninger og kurver oppdager jeg at koblingene lager krøll. Spesielt rygging i stigning. Noen "brekker ut" og noen ganger fester de seg i buffere og medfører avsporing.
Da blir mitt spørsmål: Hva slags koblinger bør en bruke? Hva er vanlig blant "gutta". Ja, jeg skal ha elektriske avkoblere på "yarden".
 
Vi snakker H0 og DC/DCC
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2019 at 18:30
Kva koblingar nyttar du i dag? Og med eletrisk avkobler meiner du dei i skinnene eller på loket?
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 637
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2019 at 19:43
Og ikke minst, hva er kurveradius du har og hvor stor er stigningen?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2019 at 10:21
Det er vanlig at ordinære bøylekoblinger ikke kan skyves når også vognene har kulisse. Grunnet "slakken i bøylekoblingen", sakser de lett når du også har kulisse. - Litt forskjell på vognfabrikat.
Du bør enten "låse" sidebevegelsen på koblingskulissen for slike vogner med kulisse - eller du kan gå over til kortkoblinger som skal være helt stive i horisontalplan.
Kortkoblinger finnes for de fleste fabrikat. Det er dessverre ingen standard på slike kortkoblinger. Mange vogner har også kortkoblinger originalt fra fabrikk.
Kortkoblinger kan (som vanlige bøylekoblinger) utløses på avkoblingsskinner.
 
- Tror de fleste "erfarne MJere" bruker Fleischmann sine kortkoblinger? - Men dette er et annet diskusjonspunkt "om hva som er best"!!
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2019 at 12:01
Takk for tilbakemeldinger.
Minste kurvediameter er 100 cm og stigning maks 3%.
Med elektrisk avkobling, tenker jeg på f.eks. SK224 fra NMJ. Tenkte å kjøpe koblingene som tilhører denne. Men det må bli skinne-avkoblinger også. Regner med de går omhverandre???
De fleste koblingene jeg har er bøylekoblinger, men av forskjellig slag. Må standarisere.
Har også koblinger som er "kroker" som går inni hverandre sideveis. Liker disse, men aner ikke hva merke det er.
Har også noen gamle Fleischmann med krok som faller med i bøyle. Disse er store og klompete. Ønsker ikke å bruke disse.
Så hva blir fasit????
Jeg er svært uerfaren, så jeg er veldig takknemlig for forumets mening.
Så jeg spør forumet igjen.
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2019 at 13:28
Det er lenge siden Fleischmann utstyrte vogner og lok med den såkalte "hakekoblingen". Den "nye" koblingen er mindre og helt av plast. Når den er koblet er den uten sidebevegelse i selve koblingen. Derfor er dette en såkalt kortkobling som du trener ikke å gjøre noe med, enten du trekker eller skyver lange tog som har kulisse. Alle gamle vogner fra Fleischmann er det mulig å skifte kobling på av den "nye typen". Slik kan du enkelt også bruke gamle vogner fra Fleischmann.
Det du kan være klar over er at automatkoblinger som kan løses ut fra en skiftemaskin som Skd224, består av en knøttliten permanent magnet og en spole. Derfor går det dårlig å koble av vogner som har metallbøyle. (Det er flere advarsler om dette fra f.eks. ESU.) Roco har en "universalkobling" 40395 som er helt av plast - men den er stor.
Er det et stort poeng å ha fjernavkobling fra loket, finnes dette også passende til "nye" Fleischmann-koblinger https://picclick.de/Fleischmann-HO-384081811-Digitalkupplung-f%C3%BCr-vorne-langes-Kabel-253292555747.html#&gid=1&pid=1
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2019 at 17:38
Originally posted by Gamlestølen Gamlestølen wrote:

Har også koblinger som er "kroker" som går inni hverandre sideveis. Liker disse, men aner ikke hva merke det er.
For å identifisere disse koblingene, kan du ta en titt her:
Jeg vil tippe at det er snakk om Rocos kortkobling eller Fleischmanns kortkobling ("PROFI-Kupplung"), evt. Kadee eller "horn-hook"-kobling (US Standard NMRA) om du har amerikansk materiell.

Flere av koblingene har fordeler, men alle har ulemper, så derfor finnes det ikke noe fasitsvar på hvilken kobling som er best. (Dette gjelder materiell etter europeisk forbilde med buffere; for amerikansk materiell må Kadee kunne sies å være "fasitsvaret".)

Ekte kortkoblinger (Roco, Fleischmann) gjør det mulig å kjøre tilnærmet buffer til buffer, men de krever større kraft for å koble sammen, noe som særlig er et stort problem med Fleischmanns PROFI-kobling (til tross for hva Kjell H. måtte skrive...). Avkobling av lette vogner med avkoblingsskinne kan i verste fall løfte vogner av sporet; dette er antagelig verst med Rocos kortkobling. Disse koblingstypene er derfor dårlig egnet for skifteoperasjoner, og egner seg nok best i persontog der det er viktigere å unngå store gap mellom vognene enn enkelt å kunne skifte inn og ut vogner. (Problemet er dessuten mindre med tunge boggivogner enn med lette, toakslede vogner, som en gjerne har i godstog.) I tillegg kobler de ikke i kurver (med mindre de har svært stor radius), og det er kritisk at de er justert riktig i høyden. Det er også større risiko for at de glipper ved stor belastning (mange vogner og/eller stigning).  Avkoblingstappen på Fleischmann sin kan dessuten komme i konflikt med plogen på norske lokmodeller. Rocos kortkobling ser ganske påfallende ut alene, mens Fleischmanns er den av de europeiske koblingene som ligner mest på en ordentlig automatkobling. 

"Uekte" kortkoblinger, dvs. Rocos universalkobling og Märklins såkalte kortkobling, kobler lettere og tillater kortere avstand enn tradisjonelle bøylekoblinger (og Fleischmanns gamle hakekobling), men ikke så kort avstand som de ekte kortkoblingene. De kobler heller ikke i kurver, og er mer følsom for feil høydejustering enn vanlige bøylekoblinger. De er delvis kompatible med bøylekoblinger, men Rocos universalkobling funker dårlig mot lok som bare har en krok til kobling. Der funker Märklins "kortkobling", som har hel bøyle, men den kommer gjerne i konflikt med bufferne på andre vogner enn Märklins egne, så den bør man antagelig unngå å bruke på materiell fra andre fabrikanter.

De tradisjonelle bøylekoblingene kobler lett, forutsatt at man klipper av fjæra som er på undersiden av enkelte slike koblinger, bl. a. fra Roco og NMJ. De tillater også påkobling i kurver, om de ikke er for krappe. Til gjengjeld gir de stor glipe mellom vognene, og det finnes varianter av dem som funker dårlig sammen. (De mest ekstreme var kanskje de gamle bøylekoblingene fra hhv. Lima og Roco; den første var enorm og manglet returfjær, den andre veldig liten.) De funker heller ikke så bra sammen med kortkoblingskulisser, spesielt om toget skyves.

For de som kan lese tysk, kan denne siden være av interesse:



Edited by TorsteinS - 27 januar 2019 at 19:57
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2019 at 18:28
Er helt uenig i at Rocos kortkobling er tung å koble sammen og tung å koble fra på avkoblingsskinne. Det går silkemykt (på rettstrekker vel og merke). Den er heller ikke helt uegnet for skifting, men man må basere det på avkoblingsskinne/manuell avkobling. Meg bekjent finnes det ikke automatkobbel for disse. Koblingene, bortsett fra den aller første generasjonen, har "vorentkupplung" (aner ikke hvordan man oversetter det). Avkoblingsskinnen skyver opp to bøyler som holder koblingen åpen. Man kan så skyve vognstammen på plass, med koblingen åpen. Dette forutsetter at det ikke kommer rykk og napp som gjør at disse bøylene ramler ned igjen.  

De andre ulempene er jeg for øvrig enig i :-)  Skulle jeg valgt på nytt, ville jeg nok landet på Fleischmann profi. Men jeg er såpass fornøyd med Roco sin kortkobling at jeg ikke synes det er verdt å skifte. Verken Roco eller Fleischmann koblinger er billige... 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2019 at 20:58
Originally posted by StenR StenR wrote:

Er helt uenig i at Rocos kortkobling er tung å koble sammen og tung å koble fra på avkoblingsskinne. Det går silkemykt (på rettstrekker vel og merke). [...]
Nå skrev jeg ikke at Rocos kortkoblinger er så veldig tunge å koble sammen (i motsetning til de fra Flesichmann), men at det krever større kraft, dvs. sammenlignet med f.eks. bøylekoblinger. Dette fordi en både ved sammen- og frakobling må overvinne fjærkraften, mens en ved bøylekoblinger bare trenger nok kraft til å løfte bøylene. Er vognene tunge nok, går nok frakobling også greit, men det kan være vanskelig å få veid ned enkelte flatvogner i plast tilstrekkelig om de er uten last. (Loddetinn rundt akslene er vel et vanlig bøtemiddel.) Med så lette vogner blir det for øvrig lett avsporinger, også med andre koblinger.

Quote Koblingene, bortsett fra den aller første generasjonen, har "vorentkupplung" (aner ikke hvordan man oversetter det).
"Forfrakobling" tror jeg blir den norske oversettelsen. Den første generasjonen Roco kortkobling, som ble solgt fra en gang på 70-tallet til et stykke ut på 80-tallet, ligner på Rocos senere kortkoblinger, men er ikke kompatibel. Den hadde en slags mulighet for forfrakobling, men krevde en spesiell avkoblingsskinne og at man rygget litt tilbake før man så skjøv unna vogna (eller vognene) som skulle skiftes vekk. Den hadde imidlertid større toleranse for høydeforskjeller. Har man noen av disse liggende, kan de være et alternativ i vognstammer som skal gå fast sammenkoblet.

En ulempe jeg glemte å nevne med Rocos universalkobling, er at det er vrient å koble fra vognene uten avkoblingsskinne eller det spesielle verktøyet som følger med pakningene med 12 eller 50 stk. Med Fleischmanns eller Rocos kortkoblinger kan man derimot løfte en vogn rett opp fra vognstammen.

Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2019 at 11:36
Min erfaring med roco universal vs fleischmann profi er at universal krever mer koblingskraft og er verre å løse ut uten verktøy. Ingen av desse er glad i å koble i sving.
Fordelen til roco universal er at dei også kan kobles mot bøylekobling slik at ein ikkje får problem med plog på El18. På min roco ce119 går det helt fint med fleischmann profi kortkoblingen har ikkje testa desse på mine ce119 frå trix og acme. El18 får forsette med bøyle til eg finner ein løysing som gjer at eg kan nytte fleischmann sine også der. Har vurdert å slipe undersiden av ein profi kortkobling for å sjå korleis det fungerer.
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2019 at 15:55
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


Ekte kortkoblinger (Roco, Fleischmann) gjør det mulig å kjøre tilnærmet buffer til buffer, men de krever større kraft for å koble sammen, noe som særlig er et stort problem med Fleischmanns PROFI-kobling (til tross for hva Kjell H. måtte skrive...). Avkobling av lette vogner med avkoblingsskinne kan i verste fall løfte vogner av sporet; dette er antagelig verst med Rocos kortkobling. Disse koblingstypene er derfor dårlig egnet for skifteoperasjoner, og egner seg nok best i persontog der det er viktigere å unngå store gap mellom vognene enn enkelt å kunne skifte inn og ut vogner. (Problemet er dessuten mindre med tunge boggivogner enn med lette, toakslede vogner, som en gjerne har i godstog.) I tillegg kobler de ikke i kurver (med mindre de har svært stor radius), og det er kritisk at de er justert riktig i høyden. Det er også større risiko for at de glipper ved stor belastning (mange vogner og/eller stigning).  Avkoblingstappen på Fleischmann sin kan dessuten komme i konflikt med plogen på norske lokmodeller. Rocos kortkobling ser ganske påfallende ut alene, mens Fleischmanns er den av de europeiske koblingene som ligner mest på en ordentlig automatkobling. 
 
Alle MJ-koblinger har mangler. Det gjelder å velge koblinger som har minst ulemper.
For meg er det Fleischmann kortkobling (FLM KK) som har de minste ulempene.
 
FLM KK kan faktisk justeres slik at de kobler mykere. Dette gjøres ved å justere/svekke plastfjæren som trykker på den lille kroken på hver kobling. Uten slik justering er fjærkraften max.
Man kan forsiktig skyve lettrullende vogner på plass uten at de kobler med fabrikkinnstilling.
Dessuten har denne koblingen lavest høyde over skinnene. Dette gjør at lette vogner i tunge tog ikke så lett sporer av.  
"Plogutfordringen" på norske lok bruker jeg å løse ved enten å montere samme type kobling beregnet for "tannhjulsbaner" 6514 som har høyere utløsertapp - eller å bore et 1,6mm. hull i NEM-lommen slik at mothakene på FLM KK kan raste i hullet jeg har boret. Da får jeg en lok - vognavstand omtrent som på vanlige bøylekoblinger.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2019 at 20:34
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

FLM KK kan faktisk justeres slik at de kobler mykere. Dette gjøres ved å justere/svekke plastfjæren som trykker på den lille kroken på hver kobling. Uten slik justering er fjærkraften max.
En slik justering er jeg svært skeptisk til med tanke på risikoen for utilsiktet frakobling, da koblingen vil bli svakere. I lenken til Stummiforum som jeg postet tidligere i denne tråden, var Fleischmanns PROFI-kobling den eneste som feilet i forfatterens test av om koblingene holdt under sterk stigning (under "Steigungen und Neigungen, insbesondere deren Wechsel"), og det var også den koblingen med flest utilsiktede frakoblinger under "Zugfestigkeit".
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2019 at 20:52
Originally posted by Johannn Johannn wrote:

Min erfaring med roco universal vs fleischmann profi er at universal krever mer koblingskraft [...]
Om det er påkobling du sikter til, tror jeg i så fall at universalkoblingene ikke er nøyaktig nok justert i høyden, slik at det kreves ekstra kraft for å bøye den ene koblingen ned og den andre opp. Dette er et svakt punkt med denne konstruksjonen; fordelen er at det vil utligne høydeforskjellen når sammenkobling er skjedd, slik at en ikke så lett får utilsiktet frakobling ved ujevnheter i sporet. 
Om høyden på de møtende koblingene stemmer, skulle det ikke kreve mer kraft enn ved andre bøylekoblinger.

Det er nok en god grunn til at det finnes en høydejusterbar variant av Rocos universalkobling også for vanlig NEM-lomme. Dessverre er den justerbare varianten lenger enn den faste, slik at avstanden mellom vognene øker ytterligere.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2019 at 20:57
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

[...] Roco har en "universalkobling" 40395 som er helt av plast - [...]
Nei da, bøylen er av metall, i alle fall på mine eksemplarer. Jeg har sjekket både den faste (40395) og den justerbare (40396) utgaven.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2019 at 14:16
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

[...] Roco har en "universalkobling" 40395 som er helt av plast - [...]
Nei da, bøylen er av metall, i alle fall på mine eksemplarer. Jeg har sjekket både den faste (40395) og den justerbare (40396) utgaven.
 
Det var kanskje upresist å si at kroken var i plast? Det var snakk om magnetisk metall som "forstyrrer" avkoblingsfunksjonen. Kroken/bøylen er i hvert fall umagnetisk - og det var hele poenget (- kanskje laget av zinkstøp?)!
- I hvert fall på lok 63252.


Edited by Kjell H. - 28 januar 2019 at 14:20
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2019 at 14:54
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det var kanskje upresist å si at kroken var i plast? Det var snakk om magnetisk metall som "forstyrrer" avkoblingsfunksjonen. Kroken/bøylen er i hvert fall umagnetisk - og det var hele poenget (- kanskje laget av zinkstøp?)!
- I hvert fall på lok 63252.
Også mine er umagnetiske. Bøylen i vanlige bøylekoblinger kan stanses ut av en stålplate og deretter bøyes til riktig fasong. Bøylen/kroken i Rocos universalkobling tror jeg er for komplisert til å produseres slik; den må nok støpes. Da er vel sink, messing eller aluminium lettere å ha med å gjøre enn stål, som har betydelig høyere smeltepunkt.

Ellers tror jeg plast er et særdeles uegnet materiale bøylen/kroken i universalkoblingen, i enda større grad enn for bøylen i vanlige bøylekoblinger. Det skal godt gjøres å få en såpass bred plastkrok stiv nok, slik at den ikke slipper ved høy belastning.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2019 at 10:00
Jeg har faktisk ikke kjøpt disse universalkoblingene separat - men de følger med dersom du kjøper enkelte Roco-lok. Mine ble liggende i "gotteposen" da det var uaktuelt å bruke dem men jeg har lest i en eller annen tråd at de skal være brukbare for slike "fjernavkoblings-lok". ESU 31153 (Baneservice) har slike koblinger medlevert (4 stk. for vogner). De kan gjerne være produsert fra Roco, da de er helt identiske? Jeg registrere at de var medlevert, men sjekket dem ikke nøye - bare leste i bruksanvisningen at de skulle være umagnetiske - og det er jo plast. - Byttet ellers koblinger på loket.
 
Fleischmann kortkobbel har en liten krok som har under 90 graders åpning og et spor i motstående kobbel som passer (mothake). Derfor er det kun plastfjæren som skal trykke kroken ubelastet inn i sporet på motstående kobbel og holde den på plass når den er ubelastet for kraft. Når det er trekkrefter på koblingen, skal begge krokene låse koblingen bedre fast - inn til krokene eller sporet deformeres. Det er prinsippet.
Jeg har vært ute for et fåtall ganger at sporet og kroken ikke har vært 100% støpt (selv om Fleischmann er en mester i å støpe i plast). Et par drag med en nålefil, retter dette. - Ellers er det skader på denne koblingen det som kan forårsake avkobling (som på andre koblinger).
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2019 at 15:39
Quote
"Forfrakobling" tror jeg blir den norske oversettelsen.

Foretrekker "Foravkobling" Wink
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,113 seconds.