Erfaringer med Modellbahn Union Dortmund |
Post Reply |
Author | |
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 februar 2018 at 23:49 |
Bestilte nylig noen modeller fra en tysk forhandler med navn Modellbahn Union Dortmund.
De ønsket betaling i form av overføring til bankkonto. Mottok pakken og åpnet den i dag. Alt var pakket fint, og i orden. Med ett unntak. Bestilte et Roco lokomotiv. Jeg fikk originalesken, men den var tom! Kan dette være svindel? Noen andre som har erfaring med denne butikken? |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det enkleste er vel å kontakte dem og si at esken var tom.
Hvis de beklager feilen og sender loket er alt i orden. Hvis ikke er det på tide å snakke om svindel. |
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
@ bkv1
Slett ikke uenig i det du skriver - faktisk akkurat det jeg tenkte selv også. E-post er sendt, men de svarte ikke i går, og i dag er det søndag. Mest sannsynlig beklager de og ordner opp. Men i mellomtiden tenkte jeg å gi meg selv sjelefred ved å sjekke med dere her. Hvis mange svarte at dette er en flott butikk, kan jeg berolige meg selv inntil e-post kommer fra tyskerne. |
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du handler på nett fra Tyskland, vil jeg anbefale deg å prøve Modellbahnshop Lippe. Der er det ikke noe tull. De tar kredittkort og det er ikke noe fortollingsgebyr på forsendelsene. De trekker fra tysk moms og du betaler den norske hos posten. Retur av defekt vare er uproblematisk.
|
|
Hilsen Bjørn
N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid |
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
@bkv1
Tusen takk for tips. Har lagt merke til dem, for de har jo en del tester på YouTube av modeller. Ser også at de har et fordelsprogram hvor en betaler for et års medlemskap, og så får en noen prosenter i rabatt, samt 10 % på ett kjøp i året. Dersom en skal kjøpe en del, kan det jo lønne seg. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjøpte du på Ebay?
Det er mange tomesker der til salgs, så sjekk teksten at det var det du kjøpte? Er loket "veldig rimelig", så er det nok det du har kjøpt. - Det å gjøre et kupp, er nok temmelig sjeldent. Har sett at også butikker selger "tomesker", så studer teksten nøye! Firma som forlanger bankoverføring, unngår jeg. Dersom de ikke tar PayPal eller kredittkort, lar jeg heller være å handle fra dem. Med PayPal eller kredittkort, har du flere muligheter dersom du er blitt lurt. Da kan det være at du får pengene igjen fra de som står for betalingsformidlingen? Også Ebay har det.
|
|
Johannn
Medlem i MJF Joined: 09 april 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kort søk på nettet på Modelbahn Union Dortmund gir treff på trustedshops.de
Der har dei fått ein karakter på 4,87 (5 er maks) av 554 tilbakemeldingar. Videre er svartida frå butikken på tilbakemeldingar på trustedshops.de 1-6 dagar, på alle attendemeldingar som er 3/5 stjernar eller mindre, kor hovudtyngda er på 1 dag. Så det ser ut som dei er ein seriøs aktør, men eg har ingen erfaring med dei. |
|
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har hørt om noen som har kjøpt en «leerkarton» på tyske ebay.
Og da er det gjerne bare en tom eske ... 😜 |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for gode (og morsomme) svar.
Jeg er ikke veldig god i tysk, men om det hadde stått at "das Karton war leer" hadde jeg skjønt det. Prisen for lokomotivet var €230. Kjøpet var ikke via eBay, men butikkens egen nettbutikk. Mottok e-post med bestillingsbekreftelse og informasjon om bankoverføring (IBAN og dets like). Jeg ba dem pakke varene godt inn (fått for mange pakker der innholdet har blitt ødelagt i frakt i det siste). De skrøt av at de tok alltid lokomotiver ut av esken og testet dem før de så pakket alt godt og sendte det. Kanskje "lok-testeren" har glemt å putte modellen tilbake i esken etter prøvekjøring. Så mye for tysk grundighet... |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er en del samlere som er opptatt av at modellene skal være i original emballasje, så det er sikkert et marked for tomkartonger blant disse. Så det er ikke noe galt med å selge tomkartonger, så lenge man gjør det tydelig at de selges tomme, og prisen er deretter.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(1)
|
For prisen €230 er det naturlig at du kjøper et lok og ikke en tomkartong!
- Spør derfor høflig om de har glemt å sende loket som lå i kartongen? Da dette er en butikk, kan det være at de har glemt loket da de testet det? Et par ganger har jeg vært lurt av butikker i Tyskland. De har ikke sendt varene, selv om forskudd er levert. Det har ikke skjedd siden jeg brukte PayPal eller kredittkort. Da hjelper det å stille i egen person i butikken neste gang man er i Tyskland. - For meg har dette løst seg i de tilfeller det har skjedd. - Enten har jeg fått varene eller retur av penger. Dokumenter vekten av sendingen og ta vare på kartongen. Vei emballasjen slik at du kan dokumentere at loket er borte. Da har du gode bevis dersom du trenger å gå videre?
|
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatering av saken for den som kan ha nytte av det:
Har sendt to e-poster til Modellbahn Union Dortmund. Har takket for pakken og de andre artiklene, og høflig spurt hvor lokomotivet mitt er. Under informasjon om pakken på nett står det at forsendelsen er på 1,05 kg. Gitt at de andre artiklene og emballasjen veier en del også, har trolig pakken aldri inneholdt noe lokomotiv. Det som er snodig er at avsender ikke oppdaget at Roco-esken de la ned i pappesken sammen med andre varer var svært lett. Og siden de skrøyt på seg at alle lokomotiv ble testkjørt før de ble sendt, så burde de oppdaget det dersom esken var tom. Selvsagt kan test-lokføreren ha glemt å parkere lokomotivet tilbake i esken etter testkjøringen... Imidlertid synes jeg det verste er at de etter fem dager og to e-poster ikke har svart. Nesten uavhengig av utfall i saken anbefaler jeg forumets lesere å ikke benytte seg av denne forhandleren. |
|
KGB
Viderekommen Joined: 30 januar 2018 Status: Offline Points: 77 |
Post Options
Thanks(0)
|
.
Edited by KGB - 11 februar 2018 at 21:45 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dersom pakken veide litt over en kilo, så trekker du fra pakkeemballasjen og en lokesken til et tilsvarende lok (sikkert mange som hjelper deg med å finne dette ut). Er restvekten under det loket veide, har du gode bevis for at forhandleren har drevet med "ureint spill"!
Sett opp regnestykket for han og tru med anmeldelse dersom han ikke ordner opp. Det bruker å hjelpe. Tyskere har ofte stor respekt for myndighetene. Da han sikkert (uberettiget?) har krevd MwST-fradrag for loket, er dette også en sak for tyske tollen? Slik bruker å hjelpe i argumentasjonen.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Alle kan gjøre feil, selv om man forsøker å unngå det. Den vesentlige forskjellen ligger i viljen og/eller evnen til å rydde opp hvis feil har oppstått. Selv om en feil er oppstått blir det i praksis det samme som svindel hvis selger ikke viser vilje eller evne til å ordne opp, og særlig hvis de ikke engang svarer på henvendelser. Noe av det aller dummeste en næringsdrivende kan gjøre er å ikke besvare klager.
Jeg har selv nokså mange års erfaring med å pakke og sende varer, og vet hvor lett det er å gjøre feil når det blir litt stress eller hvis man blir forstyrret under arbeidet. Det kan bli pakket feil varer, varer kan bli forbyttet mellom sendinger, og varer kan bli uteglemt. Hvis pakkerutinene er gode skal det mye til at feil skjer. Selv om bevisførselen er vanskelig er det forferdelig dumt å avvise å erstatte skadede, forbyttede eller manglende varer hvis kunder klager og det ikke er helt åpenbart at kunden forsøker seg på svindel (har dessverre vært utsatt for noen sånne). Slike kunder er det heldigvis ikke mange av, og hvis noen prøver seg flere ganger kjenner man dem raskt igjen. Normalt skjer ikke feil oftere enn at hvis man har mange sendinger over tid, så vil firmaets tap ved slik erstatning uansett oppveies av reklameverdien ved kundens tilfredshet. Hvis feil oppstår så ofte at det får en økonomiske betydning er det firmaets problem, da må firmaet skjerpe rutinene, eller forflytte eller si opp rotete medarbeidere (har dessverre opplevd det også...). I akkurat denne saken er det opplyst at selger skryter av at de alltid tester lokomotiver før salg. Da er egentlig saken helt klar. Det er bare tre mulige alternativer: 1. De tester ikke lok selv om de skryter av det. 2. Hvis esken var tom da loket skulle testes før sending skulle det vært oppdaget. 3. Loket ble ikke lagt tilbake i esken etter testing. I så fall skulle det dukket opp et "herreløst" lok på testområdet. Da skulle det vært sjekket hvorfor det var der. Selv om det er en stor forretning har de ikke fler sendinger pr dag enn at man i løpet av et par minutter skulle kunne sjekket om et slikt lok skulle vært sendt den aktuelle dagen.
Edited by H. Lindholm - 08 februar 2018 at 13:26 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjenner ikke Modellbahn Union - eller å ha handlet der.
Taushet fra selger, kan være at han "sliter med språket" dersom det er en eldre tysker? - Men tyskere forstår jo tysk dersom du henvender deg på dette språket. Uansett - i et par tilfeller for en del år siden hadde jeg tyskere som var tause mht. svar. Da butikkene lå der jeg normalt tok en ferietur, stakk jeg innom butikken. - Fikk en del "dårlige svar" om hvorfor de ikke hadde ryddet opp, tross gjentatte purringer - men jeg fikk "ryddet opp". - Tror ikke at de tyskerne hadde forventet at jeg stilte opp i egen person i butikken?? Dersom man bestiller fra utlandet, er det en større sikkerhet å bruke en nettbutikk som er tilknyttet Ebay og betale med PayPal. Da henvender du deg der. - Har en butikk dårlig rykte, kan du se det på karakteren og lese om "feil" som er begått. - Ikke alle karakterer skyldes butikken. Noen kunder forventer mer enn det butikken har annonsert. Derfor se på antallet salg i butikken og avgjør om det er en butikk som du stoler på. Forresten - kan loket ha forsvunnet på veien? Det ser du gjerne på forpakningen og om den har vært åpen?
|
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
Joy of joys!
Forhandleren har sendt meg en e-post. På god engelsk - slik de har hatt hele tiden. I min første henvendelse til dem skrev jeg på tysk, men de håndterer engelsk bra. Pakken som jeg mottok var for øvrig teipet igjen med en teip med butikkens navn og logo, og den var således tydelig forseglet da jeg mottok den. De besvarer ikke spørsmålet (som jeg har stilt tre ganger) om hvordan feilen kunne skje. De skriver heller ikke noe om hvor de nå fant lokomotivet, eller hvor lenge modellen har vært på avveie og hvorfor. Nå er dette et Roco-lokomotiv, så jeg tror jeg kan sjekke serienummeret på modellen mot det som står på esken. Trolig er det "mitt" lokomotiv, og ikke et de nå har fått tak i et annet sted. De kommer heller ikke med noen forklaring om hvorfor de brukte en uke på å svare på e-posten, selv om jeg ba om rask tilbakemelding. Jeg har bedt om et bilde av modellen, og fått det: Den ser OK ut, og de sender meg nå denne for sin regning. Jeg trenger vel ikke si at jeg aldri handler der igjen. Nå blir det sikkert kluss i tollen også... |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Greit at dette ordnet seg!!!
Loket veier like i underkant av 400 gram - avhengig om det er digitalt og med lyd. Lokesken veier like under 600 gram (590) gram med loket - og komplett. Forsendelsen var oppgitt til 1,05 kilo (veid av posten?) Det er derfor trolig at loket var i kartongen da det ble sendt? "Emballasje" + lokeske på 650 gram virker usannsynlig - men du kan veie det. Da burde innpakning av lokesken du har fått veie 450 gram. Dette ville jeg tro at er normalt for en liten eske med litt isopor? - Trolig et nytt lok du har fått! Be butikken oppgi at dette er en garantiforsendelse med verdi € 0. Da slipper du å betale toll/MVA i Norge. - Har butikken sendt deg et nytt lok (som de selv må betale MwST av) så setter de sikkert verdien høyt (for å minimalisere egne tap ved å trekke fra max. MwST). - Ellers har du forsendelsesnummer til Posten. Ta kontakt med tollpostkontoret og forklar saken. Da må du sikkert ha begge forsendelsesnummer på den gamle og den nye pakken? Du kan også sende inn klage til Posten ved at loket manglet - og du har betalt MVA for det. - Uansett er det mye ekstra arbeid!!!
|
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
@ Kjell H.
Forsendelsen jeg mottok for en uke siden innehold også andre artikler jeg hadde kjøpt, og det innholdet jeg faktisk mottok (sammen med emballasjen) veide rett over kiloen. Det vil si loket var aldri med i esken de sendte først. Avventer nå og ser hva som skjer når pakken ankommer det Kongelige Norske Post(u)væsen og tollerne der.
|
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdaterer saken for de som måtte være interesserte i fortsettelsen:
Har fulgt pakken på nett med sporing. Ankom lokalt postkontor i går. Var innom for å hente den. Avsender hadde lagt med kopi av den opprinnelige kvitteringen og strøket over de andre artiklene jeg tidligere hadde mottatt. De hadde så skrevet på for hånd at pakken inneholdt en artikkel som var oppført og betalt skatt av i den første pakken. Posten i Norge hadde i sin visdom ikke bare momset og fortollet lokomotivet i denne pakken (som også ville vært feil), men faktisk den første sendingen i sin helhet på nytt. Postfunksjonæren i skranken forlangte 960 kr til fordel for statskassen. Jeg nektet å ta imot pakken. Ringte Posten i dag og forklarte saken, men betjente i andre enden hadde vansker med å forstå saken, og jeg klarte ikke helt å forstå henne heller. Hvis jeg fortod henne korrekt, kunne jeg velge mellom å betale 960 kr på nytt, eller la pakken gå tilbake til avsender automatisk etter 14 dager. Jeg har forsøkt meg med en e-post til Posten også, slik at jeg i alle fall har svaret skriftlig, og er sikker på jeg forstår det. Føljetongen går med andre ord videre...
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Avsender burde merket pakken med at den inneholdt en gave eller vareprøve. Har gjort det en del ganger, også med varer sendt fra firma når varen var blitt betalt på forhånd på en eller annen måte.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dersom du bor i nærheten av et tollkontor, bør du forklare det inntrufne der. Postfunkjonæren på det lokale postkontor har ikke anledning til å utlevere pakken - utenom beskjed fra Posten sentralt. Om du faxer inn tollpapirene (med stempel "Kan utleveres") burde Posten frigi pakken. Det er normalt dersom man selvfortoller. Før du oppsøker tollvesenet, bør du ha alle papirer fra Posten. Da er Posten kun en transportør. - Muligens at de krever "nytt handlingsgebyr" - men du kan klage på det da Posten ikke sjekket at alt innhold var på plass første gang du betalte "handligsgebyr"? Jeg hadde forlangt tollpapirer på den første sendingen fra Posten. Der går det frem at du har betalt MVA og gebyr. Dette hadde også vært enkelt å sjekke for Posten sentralt, om du oppga første forsendelsesnummer. Du kan også betale pakken på Posten og kreve tollpapirer for begge sendinger. Det er Posten pliktig til å utlevere dersom du spør. Da skulle du få refundert summen for den siste sendingen fra Posten? Selger har tydeligvis oppgitt full verdi på sendingen - og ikke "verdi 0€ - Garantieleistung". Da hadde den nok passert uten ny MVA? Dette skjer fordi pakken har en viss verdi - og gir selgeren mulighet til å trekke fra dobbelt MwST i Tyskland.
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har av og til hatt problem med lokalt postkontor og feil ifbm moms og toll. Har da kontaktet Posten sitt tollkontor i Oslo og alltid fått god hjelp der sålenge jeg har dokumentasjon. Bruker Modellbahnshop-Lippe og har hatt returer/reklamasjoner uten problemer. Frustrerende situasjon du har havnet i.
|
|
Terje
|
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
"En klassiker til glede for nye lesere" (som det het i Donald-blader på 70-tallet): |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |