Justere lyd EL18 |
Post Reply |
Author | |
hakhe
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 86 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 februar 2018 at 15:48 |
Hei. Jeg har en EL18 fra Roco, art. 73429 med fedig installert lyddekoder. Jeg er vant med at justering av volum ligger på CV63 men ved endring av denne er det ingen forskjell.
Søkte opp bruksanvining på Roco sine sider og ser der at det er en CV som kalles for Total volume of sound på CV 266, men ved endring av denne verdien skjer det intet. Leser på side 9 i bruksanvisningen her; http://www.roco.cc/doc/da/1/de/8063931923.pdf at Rocos multimaus kan endre verdier på CV'er opp til nummer 256, vil det da, som jeg mistenker, si at volumjusteringen ligger på en CV utenfor min multimaus sin rekkevidde? Utrolig irriterende isåfall. |
|
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
På side 11 i dekoder-manualen finner du denne teksten:
Med andre ord er dekoderen egentlig fra Zimo, og du finner info om flere programmeringsmuligheter i Zimos egen manual. Kap. 9 "ZIMO decoders and competitor systems" i manualen for små dekodere skulle gi løsningen. Den finnes også i cvliste_en.pdf, under CV #7:
For å programmere CV #266 burde da denne fremgangsmåten fungere:
Det er likevel temmelig sløvt av Roco å unnlate å nevne denne fremgangsmåten i deres egen dekoder-manual, når den kreves for å benytte deres egen hånd-kontroller.
|
|
hakhe
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 86 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for svaret og ikke minst fremgangsmåten Torstein. Det virket som ønsket det der. Helt enig i at det er sløvt av Roco og ikke ta med dette i sin bruksanvisning, men takket være den kunnskapen som flere her på forumet besitter så er ingenting umulig! Tusen takk igjen. |
|
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
|
|
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
Beklager hvis mitt spørsmål er en avsporing (som jernbanefolk liker vi jo ikke slikt...), men kan Märklins CS2 benyttes til å endre CV-verdier for lyd på El 18 også? Justering av volumet med funksjonen for dette på CS2 har ingen effekt.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |